۰۲ آذر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۴۳۴۰ ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰ دسته: حمل و نقل
۰

سینا صالحی کارشناس حمل و نقل ریلی، سرعت سیر بازرگانی قطارهای باری در ایران را ۶.۸ کیلومتر بر ساعت و بسیار پایین‌تر از متوسط جهانی عنوان کرد و افزود: مهمترین دلایل آن کمبود امکانات و تجهیزات تخلیه و بارگیری در مبدا و مقصد، کمبود لوکوموتیو و سیاست اولویت‌دهی به حمل مسافر نسبت به حمل بار است.

سینا صالحی کارشناس حمل و نقل ریلی، در گفتگو با مسیر اقتصاد سرعت سیر بازرگانی قطارهای باری در ایران را ۶.۸ کیلومتر بر ساعت عنوان کرد و افزود: این رقم از زمان بارگیری محموله روی واگن در مبدا تا زمان تخلیه کامل واگن در مقصد محاسبه می‌شود. بنابراین پایین بودن سرعت سیر بازرگانی تنها به بخش ریلی محدود نیست، بلکه مجموعه‌ای از دیگر عوامل در تعیین این شاخص  نقش دارند.

کاهش سرعت سیر بازرگانی قطارها به علت کمبود امکانات تخلیه، بارگیری و انبارش

وی مهمترین این عوامل شامل توقف بار در گمرک، کمبود تجهیزات تخلیه و بارگیری، کمبود سکوها و انبار در مقصد عنوان کرد و افزود: یکی دیگر ازعوامل موثر در کاهش سرعت سیر بازرگانی قطارهای باری سیاست تحمیل شده به راه آهن در خصوص اولویت‌دهی به حمل مسافر نسبت به بار است. در برخی ایام تعطیلی که تعداد سفرها زیاد می‌شود، مجبور می‌شویم از خطوط مخصوص قطارهای باری برای تردد قطارهای مسافربری استفاده کنیم. این مسئله بر سرعت سیر بازرگانی قطارهای باری تاثیر منفی دارد.

صالحی در توضیح کمبود تجهیزات و امکانات تخلیه بار گفت: در برخی شهرها و مراکز بارگیری مانند بندرعباس، فولاد خوزستان، فولاد اصفهان و معدن گل‌گهر، تجهیزات بارگیری مناسبی وجود دارد، اما این تجهیزات نیز رو به فرسایش است، به همین دلیل زمان تخلیه بارگیری واگن‌ها را با کندی مواجه می‌کند.

افزایش سرعت سیر بازرگانی قطارهای باری نیازمند افزایش ناوگان لوکوموتیو

وی کمبود واگن‌های باری را رد کرد و تاکید کرد: در این زمینه کمبودی در کشور وجود ندارد. بیشترین کمبود در حوزه امکانات حمل و نقل ریلی مربوط به کمبود لوکوموتیو و البته سیاست‌های گذشته در تخصیص لوکوموتیو است. سال گذشته تعداد لوکوموتیو باری، روزانه حدود ۱۵۰ دستگاه بود اما امسال با تغییرات مدیریتی و استفاده بهینه از امکانات موجود این رقم به ۳۰۰ دستگاه در روز رسید.

این کارشناس حمل و نقل با اشاره به کمبود لوکوموتیو در کشور گفت: مذاکراتی با تولیدکنندگان روس در این زمینه انجام شد و توافقات اولیه نیز صورت پذیرفت، اما مجلس شورای اسلامی تکلیف کرد خرید لوکوموتیو حتما باید از تولیدکنندگان داخلی انجام شود. با توجه به اینکه شرکت مپنا به عنوان اصلی‌ترین تولیدکننده لوکوموتیو در کشور هنوز به ظرفیت مورد نظر نرسیده، تامین لوکوموتیو مورد نیاز با مشکل مواجه شده است.

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.