۰۱ آذر ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۷۹۰۹ ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰ دسته: مسکن، هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

محسن حسنی رئیس گروه مطالعات و تحقیقات مالیاتی ضمن بیان اینکه در تمامی کشورها کسب درآمد در بخش مسکن مشمول مالیات می‌شود، «مالیات بر ساخت و ساز»، «مالیات بر عایدی سرمایه»، «مالیات بر خانه‌های خالی»، «مالیات سالانه املاک» و «مالیات بر زمین‌های بایر» را ابزارهای متعدد مالیاتی در بخش مسکن عنوان کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد نشست «پایه‌های مالیاتی در بخش مسکن، آثار و اولویت‌ها» روز سه شنبه ۲۸ دی ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد. این نشست، هفتمین پیش نشست تخصصی از هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ ۱ اسفند سال جاری با موضوع «مسکن؛ پیشران تولید» برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم‌ترین مسائل مربوط به لزوم به کارگیری ابزارهای مالیاتی همچون مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی، به منظور تعادل بخشی به بازار مسکن مورد بررسی قرار گرفت.

درآمد حاصل از بخش مسکن در همه کشورها مشمول مالیات است

محسن حسنی رئیس گروه مطالعات و تحقیقات مالیاتی در این نشست گفت: مهمترین کارکرد ابزارهای مالیاتی، افزایش درآمدهای دولت است و  کارکردهایی تنظیمی و توزیعی در اولویت بعدی قرار دارد. در اخذ هر نوع مالیات از مودیان مالیاتی، پیش از هر چیز باید به چرایی آن توجه شود. مالیات سالانه بر کسب درآمد از املاک در کشورها توسط دولت‌های مرکزی وضع و وصول می‌شود ولی در مورد مالیات بر دارایی، شهرداری‌ها یا دولت‌های محلی متولی هستند؛ که دلیل آن تفاوت شرایط منطقه‌های مختلف یک کشور است. به طور مثال وضع مالیات بر درآمد حاصل از اجاره در بسیاری از کشورها توسط دولت مرکزی اخذ می‌شود که البته شیوه اخذ آن به شکل مالیات بر مجموع درآمد است.

وی افزود: یکی از مشکلات اخذ مالیات از بخش مسکن، مودی حساب نشدن تمامی افرادی است که به ساخت و فروش مسکن اشتغال دارند و در عمل ساخت مسکن شغل حساب نمی‌شود.

ابزارهای مالیاتی قابل استفاده برای تعادل بخشی به بازار مسکن

رئیس گروه مطالعات و تحقیقات مالیاتی در ادامه گفت: علاوه بر مالیات بر ساخت و ساز مسکن، مالیات بر عایدی سرمایه نیز ابزار مالیاتی دیگری است که در بخش مسکن قابل استفاده است و در عین حال پرچالش ترین مالیات در این حوزه محسوب می‌شود. سابقه شروع فرآیند تصویب این مالیات به سال ۹۲ بازمی‌گردد ولی همچنان روند تصویب آن در جریان است و اجرایی نشده است.

وی افزود: موضوع بعدی مالیات سالانه املاک است که از جنس مالیات بر دارایی محسوب می‌شود. چالش این پایه مالیاتی تمایز آن با عوارض سالانه شهرداری است؛ در واقع تا زمانی که عوارض سالانه شهرداری وجود دارد، وضع یک مالیات جدید به عنوان مالیات سالانه املاک قابل قبول نیست و عملا باید این دو در یکدیگر ادغام شوند و اگر قرار است کاری انجام شود، نرخ عوارض فعلی و شیوه تقسیم آن بین دولت مرکزی و شهرداری‌ها تغییر کند. در عین حال این مالیات هم بیشتر درآمدی است و نمیتوان روی کارکردهای تنظیمی آن حساب کرد.

حسنی در ادامه درخصوص دیگر ابزارهای مالیاتی بخش مسکن گفت: مالیات دیگر مالیات نقل و انتقال املاک است که درحال حاضر هم وجود دارد و لازم است به نوعی با مالیات بر عایدی سرمایه که در آینده تصویب می‌شود ادغام شود. مالیات دیگر در حوزه مسکن مالیات بر خانه‌های خالی است که در دیگر کشورهای جهان نیز سابقه دارد ولی شرط اصلی آن رفع شدن چالش شیوه شناسایی خانه‌های خالی است. باید توجه داشت که شناسایی خانه‌های خالی کار وزارت راه یا سازمان امور مالیاتی نیست و نهادی همچون وزارت کشور باید در این زمینه فعال شود و اطلاعات از طرف سازمان امور مالیاتی مورد استفاده قرار بگیرد. مالیات بر ارزش زمین بایر نوع دیگری از مالیات در بخش مسکن است که در کشور ما در حال حاضر وجود ندارد ولی میتواند کارکرد تنظیم گری خوبی داشته باشد.

مالیات سالانه املاک کارکرد مالیات‌های تنظیمی را ندارد

حسنی در ادامه ضمن اعلام موافقت سازمان امور مالیاتی با اخذ مالیات سالانه املاک در کشور گفت: در عین حال نباید تصور کرد این مالیات که کارکردی درآمدی دارد، میتواند جایگزین مالیات‌های تنظیمی همچون مالیات بر خانه‌های خالی یا جنبه‌های تنظیمی مالیات بر عایدی سرمایه باشد.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.