۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۵۷۰۸ ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰ دسته: انرژی، بهینه سازی مصرف انرژی کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

بخش خانگی یکی از اولویت‌های کاهش مصرف انرژی در بریتانیاست و برای این منظور دولت قصد دارد سرمایه‌ای ۳ میلیارد پوندی را تحت عنوان طرح «خانه‌های سبز» برای پوشش هزینه‌های عایق کاری منازل به خانوارها اختصاص دهد. این درحالیست که اکنون قیمت انرژی در بریتانیا به قدری بالاست که به طور میانگین بیش از ۱۰ درصد از کل درآمد مردم صرف خرید انرژی برای گرمایش منزل میشود.

به گزارش مسیر اقتصاد بخش خانگی یکی از بخش‌های بسیار مهم از حیث میزان تقاضا و مصرف انرژی است. در همین راستا دولت بریتانیا از برنامه ای تحت عنوان طرح خانه های سبز (Green homes) رونمایی کرده است. لازم به ذکر است که این طرح در واقع زیر مجموعه طرح اصلی دولت بریتانیا در جهت بهینه سازی مصرف انرژی در این کشور با بودجه حدود ۹.۲ میلیارد پوندی به شمار می‌رود.

۱۰درصد از درآمد بخش اعظمی از مردم صرف بخش انرژی می‌شود

بر طبق گفته جان آدامز یکی از نمایندگان پارلمان این کشور، در بسیاری از مناطق این کشور، مردم بیش از ۱۰ درصد از کل درآمد خود را به بخش انرژی همچون وسایل گرمایشی اختصاص میدهند که رقم بالا و قابل توجهی ست. از همین رو میبایست تسهیلات و کمک‌های ویژه به این مناطق در جهت بالابردن بهره‌وری انرژی اختصاص داده شود.

وی در ادامه گفته است که پارلمان بریتانیا میبایست نابرابری موجود در این کشور در زمینه دسترسی به انرژی با بهره وری بالا را با در اولویت قرار دادن بخش خانگی و خانوار از بین ببرد و با تأمین بودجه کافی، به افزایش راندمان انرژی در بخش خانگی در مناطق مختلف کشور کمک کنیم. چرا که اختصاص پیدا کردن ۱۰درصد از درآمد خانوار به گرمایش منازل رقم قابل تأملی است و باید در جهت حداقل کردن آن تلاش شود. در همین راستا اجرای طرح خانه ‌های سبز در این کشور که از سوی دولت این کشور پیشنهاد شده، در دستور کار قرار گفته است.

اختصاص ۳ میلیارد پوند جهت اجرای طرح خانه های سبز

نمایندگان پارلمان بریتانیا با برنامه پیشنهادی مذکور توسط دولت که شامل برنامه های حمایتی منتوع در جهت بهبود بهره وری و بهینه سازی مصرف انرژی در بخش خانگی (از قبیل عایق سازی دیوارها و پنجره ها) در مناطق مختلف این کشور است، موافقت کردند.

از همین رو مقرر شده است به هر خانوار حدود ۵ هزار پوند که تقریبا معادل دو سوم از کل هزینه عایق سازی درب و پنجره منازل است پرداخت شود. همچنین طبق گفته سوناک، وزیر دارایی بریتانیا این مبلغ برای خانواری که زیر خط فقر قرار دارند به ۱۰هزار پوند افزایش و بصورت بلاعوض به آنان پراخت خواهد شد. بودجه در نظر گرفته شده برای این بخش درحدود ۲ میلیارد پوند است. لازم به ذکر است ۱ میلیارد پوند مابقی نیز صرف کاهش گازهای گلخانه ای در ساختمان‌های بخش‌ عمومی خواهد شد.

جلوگیری از افزایش بیکاری از دیگر دلایل اجرای طرح طرح خانه های سبز

طی ماه‌های اخیر با شیوع گسترده ویروس کرونا در بریتانیا، بیکاری در این کشور به شکل چشمگیری افزایش یافت. در همین راستا دولت این کشور اقدامات متعددی را با هدف جلوگیری از جهش بیکاری اتخاذ کرده است که طرح خانه‌های سبز یکی از آنها به شمار می‌رود.

طبق اظهارات سوناک وزیر دارایی این کشور، انتظار میرود در سال جاری میزان بیکاری تا سطح دهه ۱۹۸۰ برسد و تا سطح ۱۰ درصد و حتی بیشتر افزایش پیدا کند. به همین منظور طی ماه‌های اخیر حدود ۱۳۳ میلیارد پوند، صرف اقدامات پیشگیرانه با هدف جلوگیری از افزایش بیکاری شده است.

وی در ادامه گفته است: انتظار می‌رود با اجرای طرح خانه‌های سبز، علاوه بر افزایش بهره‌وری انرژی در بخش خانگی در این کشور، حدود ۱۰۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شود که این امر کمک زیادی در جهت کاهش موج بیکاری در این کشور خواهد کرد.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.