۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۸۷۸ ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

با تشدید جنگ تجاری و کاهش اقبال واردکنندگان آمریکایی به محصولات چینی، شرکت بیمه دولتی چین موسوم به سینوشور، نرخ خدمات خود را برای صادرکنندگان کالا به آمریکا کاهش داده و ضمن برقراری ارتباط با واردکنندگان آمریکایی محصولات چینی، بخشی از تعرفه‌های سنگین اعمال شده از سوی دولت آمریکا را متقبل شده است. این اقدام شرکت بیمه دولتی چین موجب می‌شود روابط تجاری بین شرکت‌های صادرکننده چینی و واردکنندگان آمریکایی محصولات آن‌ها قطع نگردد و با وجود تعرفه بالای گمرکی، همچنان امکان عرضه ارزان قیمت محصولات چینی در بازار آمریکا، فراهم باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد با گذر زمان بر عمق جنگ تجاری آمریکا و چین افزوده می‌شود و دو طرف راهکارهای جدیدی را برای ضربه زدن به طرف مقابل در دستور کار قرار می‌دهند. در این میان دولت چین با استفاده از ابزارهای متعددی که به واسطه شرکت‌های بزرگ دولتی در اختیار دارد، ابتکارات متنوع تری را در دستور کار قرار داده است.

افزایش تعرفه واردات مهم‌ترین سلاح آمریکا در جنگ تجاری

یکی از مهم ترین اقدامات آمریکا در جنگ تجاری، افزایش تعرفه واردات محصولات چینی است. دولت آمریکا ابزار تعرفه را بهترین سلاح در جنگ تجاری می‌داند و با این ابزار قصد دارد از کسری تراز تجاری گسترده با چین بکاهد.

اعمال تعرفه واردات بر کالاهای چینی به معنی افزایش قیمت تمام شده عرضه این محصولات در بازار آمریکاست و در نهایت موجب کاهش اقبال واردکنندگان آمریکایی به این کالاها می‌شود.

شرکت بیمه دولتی چین پشتیبان صادرکنندگان در جنگ تجاری

در طرف مقابل دولت چین نیز از ابزار تعرفه واردات علیه صادرکنندگان آمریکایی بهره برده است؛ اما از آنجا که حجم صادرات چین به آمریکا به مراتب کمتر از میزان واردات است، بسنده نمودن به استفاده متقابل از ابزار تعرفه، در نهایت موجب می‌شود که شرکت‌های چینی، ضرر به مراتب بیشتری در مقایسه با شرکت‌های آمریکایی، متقبل شوند.

از این رو دولت چین ابتکارات دیگری را به منظور کاهش ضرر شرکت‌های چینی در جنگ تجاری با آمریکا در دستور کار قرار داده است؛ که یکی از آن‌ها پشتیبانی از صادرکنندگان محصولات چینی با استفاده از یک شرکت بیمه دولتی، موسوم به سینوشور است.

با تشدید جنگ تجاری دو طرف اقبال واردکنندگان آمریکایی به محصولات چینی، شرکت بیمه دولتی چین نرخ خدمات خود را برای صادرکنندگان کالا به آمریکا کاهش داده و ضمن برقراری ارتباط با واردکنندگان آمریکایی محصولات چینی، بخشی از تعرفه‌های سنگین اعمال شده از سوی دولت آمریکا را متقبل شده است.

این اقدام شرکت بیمه دولتی چین موجب می‌شود روابط تجاری بین شرکت‌های صادرکننده چینی و واردکنندگان آمریکایی محصولات آن‌ها قطع نگردد و با وجود تعرفه‌های بالای گمرکی، همچنان امکان عرضه ارزان قیمت محصولات چینی در بازار آمریکا، فراهم باشد.

افزایش ۴۰ درصدی جبران خسارت شرکت‌های چینی در سال ۲۰۱۸

داده‌های مربوط به عملکرد شرکت سینوشور نشان از آن دارد که از زمان شکل گیری جنگ تجاری بین آمریکا و چین، تعداد مشتریان و حجم گردش مالی این شرکت افزایش قابل توجهی داشته است.

بر اساس شکل فوق در سال ۲۰۱۸ میلادی شرکت سینوشور بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار اعتبار از سوی شرکت‌های چینی را بیمه کرده است؛ که در مقایسه با سال قبل از آن دست کم ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

همچنین بر اساس آمار، میزان خسارت پرداختی این شرکت بیمه‌ای به شرکت‌های چینی، در طول سال گذشته با بیش از ۴۰ درصد افزایش به ۲ میلیارد دلار رسیده است.

لازم به ذکر است شرکت سیوشور در مالکیت یک شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ چینی است که به طور رسمی از سوی وزارت خزانه‌داری چین اداره می‌شود.

بهره گیری از شرکت‌های دولتی راهبرد مهم چین در جنگ تجاری

استفاده از شرکت بیمه دولتی به منظور جبران هزینه‌های صادرکنندگان چینی، تنها یکی از اقداماتی است که از سوی دولت چین و به پشتوانه شرکت‌های متعدد دولتی در اقتصاد این کشور، در دستور کار قرار گرفته است.

کارشناسان معتقدند یکی از برگ‌های برنده دولت چین در جنگ تجاری با آمریکا، دولتی بودن اقتصاد این کشور است؛ که موجب می‌شود با کوچکترین پیامی از سوی دولت، شرکت‌های تجاری متناسب با آن واکنش نشان دهند و در راستای راهبردهای تعیین شده از سوی دولت حرکت کنند.

در مقابل در آمریکا شرکت‌های بزرگ اغلب خصوصی هستند و وابستگی کمتری به دولت آمریکا دارند؛ از این رو این شرکت‌ها ترجیح می‌دهند تا جای ممکن به فکر افزایش درآمد خود از بازار پرسود چین باشند تا اینکه به دستور رئیس جمهور این کشور زیرساخت‌های تولیدی خود را از چین به آمریکا منتقل کنند.

منبع: رویترز yon.ir/iMeNh

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.