۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۸۳۵ ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰ دسته: پول و بانک
۰

دکتر روحانی اقتصاددان و کارشناس امور پولی و بانکی، اصلاحات زیربنایی در نظام بانکی و در سطح ترازنامه بانک‌ها را لازمه هدایت نقدینگی به سمت تولید دانست و گفت: باید دارایی‌های سوخت‌شده، ناسالم و سمی بانک‌ها از ترازنامه آن‌ها خارج شود. ممکن است لازمه این کار این باشد که بانک وارد فرآیند انحلال شود و سهام‌داران دیگر سهمی در بانک نداشته باشند.

دکتر سیدعلی روحانی کارشناس امور پولی و بانکی در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به وجوه مثبت و منفی نقدینگی گفت: وجه منفی نقدینگی تورم زایی و وجه مثبت آن کمک به تولید است.

سود سپرده های بانکی، عامل اصلی رشد نقدینگی در سال های اخیر

روحانی افزود: اگر افزایش نقدینگی به دلیل پرداخت سود سپرده‌های بانکی باشد و افزایش خالص وام دهی جدید در اقتصاد نداشته باشیم، رشد نقدینگی مضر است و باعث تورم می شود. اما اگر خلق پول و نقدینگی جدید از طریق سازوکارهای مختلف اقتصادی از جمله مالیات بر عایدی سرمایه و مشوق های بانکی، در قالب وام دهی بانک ها به سمت فعالیت های تولیدی برود، رشد نقدینگی مطلوب و مفید خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی رشد نقدینگی را در سال های اخیر برای اقتصاد مخرب دانست و گفت: در سال های اخیر بخش عمده ای از رشد نقدینگی به دلیل پرداخت بهره سپرده ها و نه افزایش خالص وام داهی بانک ها بود. پرداخت بهره از یک طرف و امهال وام‌ها از طرف دیگر، برای اقتصاد به شدت مخرب است.

اصلاح ترازنامه بانک‌ها لازمه هدایت نقدینگی به سمت تولید

روحانی راهکار اصلاح این وضعیت را اصلاح زیربنایی ترازنامه بانک‌ها دانست و گفت: لازمه اصلاح این وضعیت این نیست که با یک دستورالعمل بگوییم بانک ها مجاز نیستند وام های خود را امهال کنند یا نرخ سود باید کاهش یابد. بلکه باید اصلاحات زیربنایی و عمیق تر در نظام بانکی و در سطح ترازنامه بانک ها انجام شود. باید دارایی های سوخت شده، ناسالم و سمی بانک ها از ترازنامه آنها خارج شود. ممکن است لازمه این کار این باشد که بانک وارد فرآیند انحلال شده و سهام داران دیگر سهمی در بانک نداشته باشند.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.