۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۶۳۱ ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴ دسته: انرژی
۰

کریمی نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با گذشت دو دهه از کلنگ‌زنی کارخانه پتروشیمی اردبیل همچنان تأمین خوراک گاز و آب این مجموعه با مشکل مواجه است، تصریح کرد: تا زمانی که انتقال آب از طریق منطقه قزل اوزن انجام نشود، تأمین آب پتروشیمی ممکن نیست.

به گزارش عادله جوادزاده خبرنگار استان اردبیل مسیر اقتصاد در بسیاری از استان‌ها کارخانه‌های پتروشیمی به سرانجام رسیده و تولید محصول آنها را شاهد هستیم، اما پتروشمی اردبیل بعد از گذشت دو دهه به انبار سیب زمینی تبدیل شده است و افسوس مردم در عدم تکمیل این پروژه و ثمردهی آن به عینه قابل مشاهده است.

پیشرفت پتروشیمی اردبیل پس از ۲۰ سال کمتر از ۲۵ درصد بوده است

رضا کریمی نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار کرد: پتروشیمی اردبیل با هدف تامین آب و گاز مورد نیاز کارخانه ها، کلنگ‌زنی شد.

وی با بیان اینکه ۱۱ میلیون مترمکعب نیاز آبی پروشیمی برآورد شده است، خاطرنشان کرد: علاوه بر این تأمین گاز مورد نیاز نیز در دستور کار قرار گرفت.

کریمی گفت: مقرر شد در یک اقدام مناسب زمینه احداث کارخانه پتروشیمی با تولید محصول آمونیاک فراهم آید، که بعدها تولید محصول آن به پلیمر و پروپلین که بهترین بازار منطقه‌ای و جهانی را دارد، تبدیل شد.

نماینده استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی سهامدار این مجموعه را بانک ملی و مجری آن را شازند اراک اعلام کرد و گفت: در مقطعی که نمایندگی مردم را در مجلس عهده‌دار شدیم، بارها از طریق بانک ملی و پتروشیمی شازند اراک وضعیت پتروشیمی اردبیل را پیگیری کردیم تا پس از مدت ها در این زمینه تعیین تکلیف شده و امر تکمیل و یا واگذاری این مجموعه در دستور کار قرار گرفت.

کریمی بیان کرد: پتروشیمی اردبیل که کمتر از ۲۵ درصد پیشرفت دارد، هم اکنون به یک انبار بزرگ سیب زمینی تبدیل شده و گلایه مردم از مسئولان و دولتمردان این است که چرا در سایر استان‌ها مشابه این کارخانه راه‌اندازی شده است، اما در اردبیل این حرکت حتی در خوان اول نیز قرار ندارد.

تأمین آب چالش راه اندازی پتروشیمی اردبیل 

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مدیریت نامناسب منابع آبی در استان اردبیل تصریح کرد: شرکت گاز و آب منطقه‌ای در صدور استعلامات و مجوزها به پتروشیمی با هدف تأمین خوراک اشتباهات فاحشی کرده اند و بدون اینکه فکری به حال تأمین این منابع بکنند، با عجله به استعلامات پاسخ داده‌اند.

کریمی افزود: قرار بود از محل انتقال آب از قزل اوزن به دشت اردبیل، آب مورد نیاز پتروشیمی تأمین شود، که حداقل چهار سال زمان برای انتقال آب از قزل اوزن به اردبیل در صورت تأمین اعتبار منابع نیاز است.

وی با بیان اینکه قرار بود در یک اقدام نسنجیده، تنها ۵۰ میلیون متر مکعب منابع آبی از قزل اوزن برای تأمین آّب دشت اردبیل اختصاص یابد، ادامه داد: بر اساس تصمیمات عجولانه قرار بود تنها ۵۰ میلیون مترمکعب منابع آبی از طریق سد پیرتقی که هنوز طرح مطالعاتی آن انجام نشده است به دشت اردبیل تخصیص یابد.

کریمی اظهار کرد: ما تلاش کردیم تا به جای سد پیرتقی انتقال آب از طریق سد شهریار که در مرحله آبگیری است، انجام شود؛ به طوری که با ۳۸ میلیارد تومان اعتبار اولیه مطالعات خط انتقال تکمیل و عملیات اجرایی شروع خواهد شد..

وی در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که انتقال آب از طریق قزل اوزن انجام نشود، تأمین آب پتروشیمی ممکن نیست و از طرفی سرمایه‌گذار جدید اعلام کرده است که قصد تغییر محل احداث پتروشیمی اردبیل را دارد تا آب و گاز مورد نیاز این کارخانه عظیم که بلاتکلیف است به نوعی تأمین شود.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.