۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۵۰۷ ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱ دسته: انرژی
۰

سرمایه‌گذاری گسترده کشور چین در صنعت پالایش و پتروشیمی و همچنین نیاز این کشور به فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی سبب ورود سرمایه‌گذاران خارجی و بخش خصوصی در این صنعت شده است. هفته گذشته شرکت اکسون‌موبیل آمریکا با امضای تفاهم‌نامه‌ای اعلام کرد که قصد دارد یک مجتمع پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی خلیج دایا احداث کند. خلیج دایا یکی از مناطق اقتصادی و صنعتی در حال رشد کشور چین محسوب می‌شود که در حال حاضر چندین پروژه بزرگ پالایشی و پتروپالایشی در آن در حال احداث است.

به گزارش مسیر اقتصاد هفته گذشته مسئولان محلی شهر هویژو چین اعلام کردند شرکت آمریکایی اکسون‌موبیل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی جهان قرار است یک مجتمع پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی و صنعتی این شهر احداث کند.

ساخت مجتمع پتروشیمی در منطقه خلیج دایا چین

تفاهم‌نامه احداث این مجتمع روز پنج‌شنبه ۱۲ سپتامبر، با هدف ایجاد و توسعه پایه صنعت پتروشیمی در منطقه خلیج دایا در سواحل جنوبی چین به امضا رسید. گفته می‌شود این مجتمع با استفاده از فناوری‌های پیشرفته صنعتی و رعایت اصول حفاظت از محیط‌زیست، نقش مهمی در تامین نیاز استان گوانگدونگ چین به محصولات پتروشیمی خواهد داشت و همچنین نزدیکی این منطقه به آب‌های آزاد در ارتقای صنعت منطقه خلیج دایا موثر است.

نیل چپمن، رئیس شرکت اکسون‌موبیل در این رابطه عنوان کرده است که این شرکت قصد دارد میلیاردها دلار در این منطقه صنعتی سرمایه‌گذاری کند و یکی از برنامه‌های آن احداث مجتمع پتروشیمی شهر هویژو است که قرار است با فناوری‌های پیشرو و بالاترین استانداردهای ایمنی احداث شود.

گفته می‌شود نیازهای توسعه اقتصادی منطقه، باعث تضمین سرمایه‌گذاری و سرعت گرفتن عملیات‌های توسعه‌ای بوده که با حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی و بخش خصوصی از جانب دولت و مسئولین محلی همراه شده است.

منطقه توسعه اقتصادی و صنعتی خلیج دایای چین

شهر هویژو در جنوب شرقی استان گوانگدونگ و در بخشی از منطقه دلتای رودخانه مروارید واقع شده‌است. منطقه توسعه اقتصادی و صنعتی خلیج دایا یکی از مناطق در حال توسعه کشور چین است که در حال حاضر چندین واحد پالایشگاه و تاسیسات تولید مواد پتروشیمی در این منطقه در حال ساخت است.

تصویر موقعیت و محدوده این منطقه را نشان می‌دهد:

وجود یک مجتمع پالایشگاهی و همچنین آغاز ساخت فاز ۲ این پالایشگاه در این منطقه صنعتی با ظرفیت تولید سالیانه ۲۲ میلیون تن فرآورده و تامین پایدار خوراک پتروشیمی هویژو، تضمینی برای سودآوری بالای صنعت پتروشیمی به شمار می‌رود. همین موضوع سبب می‌شود با سرمایه‌گذاری گسترده شرکت اکسون‌موبیل، این مجتمع به یکی از بزرگترین مجتمع‌های پتروپالایشگاهی چین تبدیل شود.

منبع: خبرگزاری yon.ir/8bx3I، SCMP

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.