۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۴۴۰ ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲ دسته: انرژی، طرح های پتروشیمی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

پروژه پتروشیمی کوهدشت که در سال ۹۲ کلنگ‌زنی شد، پس از گذشت ۶ سال و با پیشرفتی در حد فنس‌کشی، متوقف گردید تا جای خود را به طرح مناسبی بدهد. تعریف غیرکارشناسی این پروژه و مشکلاتی مانند نبود سرمایه‌گذار، تامین خوراک و دوری از منابع آبی، با وجود اصرار نماینده شهرستان کوهدشت به دولت و وزارت نفت برای تصویب آن، سد راه شروع عملیات اجرایی این پروژه بوده است؛ موانعی که پیش از تعریف پروژه و وعده دادن به مردم نیز کاملا هویدا بودند.

مسیر اقتصاد/ پتروشیمی کوهدشت نمونه یکی از طرح‌های پتروشیمی غیرکارشناسی است که در طول ۸ سال گذشته نه تنها باعث رشد صنعتی شهر کوهدشت و اشتغال جوانان آن نشد، بلکه با جذب اعتبار و سرمایه از دولت و بخش خصوصی، به مانع بزرگی برای تعریف دیگر طرح‌های صنعتی و همچنین رونق گرفتن سایر واحدهای تولیدی این شهر بدل گردید.

مجتمع پتروشیمی کوهدشت که از مصوبات سفر دوم استانی دولت دهم به لرستان بود، در مردادماه ۱۳۹۲ در مراسمی رونمایی و در طی این سال‌ها، وعده‌های مختلفی درباره زمان بهره‌برداری و اشتغال آن از زبان مسئولان مختلف شهری و استانی مطرح شد.

تصویب طرح پتروشیمی با اصرار نماینده کوهدشت

عبور خط لوله اتیلن غرب از مسیر شهرستان کوهدشت علی شاهرخی، نماینده وقت شهرستان را بر آن داشت تا از این مزیت ترانزیتی، فرصتی برای مردم منطقه بیافریند؛ به همین جهت در جلسه استانی هیئت دولت در خرم آباد با اصرار نماینده کوهدشت، وزارت نفت در قالب مصوبه دولت موظف گردید تا اقدامات لازم را در جهت احداث مجتمع پتروشیمی کوهدشت به انجام برساند. وزارت نفت نیز با یک برآورد علمی و اقتصادی اجرای این طرح را با IRR (نرخ بازگشت داخلی) قابل قبول ۱۵.۵ درصد اجرایی دانست.[۱]

با احداث پتروشیمی کوهدشت قرار بود محصولاتی از جمله بیش از ۱۱ هزار تن ایزوبوتان، ۸۰ هزارتن دواتیل هگزانول و ۴۵ هزارتن اتیلن پروپیل دی‌ان‌منومر در این مجتمع تولید شود که در صنایع تولید لاستیک خودرو، عایق، روکش سیم وکابل و لوله‌سازی کاربرد دارد. همچنین گفته می‌شد در طول زمان اجرای این طرح زمینه اشتغال بیش از ۲۰۰۰ نفر و در زمان بهره بر داری از طرح نیز زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر فراهم می شود. [۲]

براساس گفته نماینده مردم کوهدشت در مرداد ۹۳ پتروشیمی کوهدشت به ۴۸۰ میلیون دلار و ۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز داشته که با بهره‎برداری و اجرای آن، قرار بود بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی وارد لرستان کند و برای شهرستان کوهدشت تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان (یعنی حدود هشت ‌برابر بودجه سالانه کل استان لرستان) ارزش افزوده داشته باشد. [۳]

پتروشیمی کوهدشت طرحی غیرکارشناسی با مشکلات متعدد

با شروع عملیات اجرایی پروژه پتروشیمی کوهدشت که قرار بود ۴ ساله به بهره‌برداری برسد، موانع و مشکلات یکی پس از دیگری نمایان شدند.

نبود سرمایه‌گذار و مشکل در تامین خوراک: هوشنگ بازوند، استاندار وقت لرستان در ۱۸ شهریور ۹۳ از نبود سرمایه‌گذار و خوراک برای این پروژه خبر داد؛ الهیار ملکشاهی، نماینده مردم کوهدشت و رومشکان نیز در ۲۶ مرداد ۹۳ در اظهارنظری گفت یک مانع کوچک سبب تأخیر طولانی‌مدت در پتروشیمی کوهدشت بوده که خوشبختانه امکان احداث آن در روستای خوشناموند وجود دارد و اگر این مهم تأیید شود، هرچه سریع‎تر روند ساخت پتروشیمی ازسر گرفته می‌شود.

محمدرضا صفی‌خانی، رئیس وقت سازمان صنعت، معدن‌ و تجارت استان لرستان نیز در تیر ۹۴ گفته بود برای ساخت این مجتمع اقداماتی هم‌چون انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت پتروشیمی جم برای تأمین اتیلن موردنیاز تولید محصولات، تکمیل مدارک و طی‌شدن فرایند صدور مجوز برای تأمین خوراک گاز طبیعی انجام‌شده و در صورتی که منابع مالی طرح تأمین شود، این پروژه در مدت ‌زمان ۳۶ تا ۴۸ ماه به‌بهره‌برداری می‌رسد.

قیمت زمین، مشکل پتروشیمی شهرستان کوهدشت: در خرداد ۹۴ نورمحمد فردی‌بیرانوند، فرماندار کوهدشت، با تاکید بر ضروری بودن احداث این پتروشیمی و پیگیری جدی این موضوع، قیمت زمین را تنها مشکل سر راه این پتروشیمی عنوان کرد و گفت: تمام مجوزهای احداث این کارخانه اخذ شده و مشکلی از بابت مجوز نداریم، همچنین سرمایه‎گذار کارخانه نیز مشخص شده و هم‌اکنون تنها مشکل ما به توافق نرسیدن شرکت شهرک‎های صنعتی با سرمایه‎گذار در مورد قیمت زمین است که مقرر شد که تا نیمه‌ی نخست خردادماه این مشکل برطرف شود و با قیمت کارشناسی زمین به سرمایه‎گذار واگذار شود.

دوری پتروشیمی از منابع آبی، مانع اصلی پروژه: هرچند نماینده مردم کوهدشت در مجلس در مرداد ۱۳۹۵ از اخذ مجوزهای پتروشیمی کوهدشت خبر داد و گفت مشکل‌ها رفع شده‌اند، اما رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در بهمن۹۶ اعلام کرد: تنها مانعی که در آغاز به‌کار پتروشیمی شهرستان کوهدشت وجود دارد، تامین آب پتروشیمی بوده و حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آ‌برسانی آن نیاز است.

تعریف پروژه پتروشیمی در منطقه‌ای دور از منابع آبی و با سفره‌های زیرزمینی اندک، از همان ابتدا مشکلی اساسی بوده است که سرمایه‌گذاران را از ادامه همکاری در این پروژه منصرف کرده است. سیدموسی خادمی، استاندار لرستان در دی ماه ۹۷ به این موضوع واکنش نشان داد و گفت اجرای این طرح توجیه اقتصادی نداشت و دولت از کجا تنها ۱۰۰ میلیارد تومان برای آب یک پتروشیمی بیاورد؟

به نظر می‌رسد در حال حاضر طرح احداث پتروشیمی کوهدشت به طور قطعی متوقف شده است و مسئولان شهری و استانی در تلاش هستند تا با تعریف طرح‌های صنعتی اقتصادی و کارشناسی‌شده، بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری در این شهرستان ترغیب کنند. تعریف پروژه‌های زودبازده با سرمایه‌ای به مراتب کمتر از احداث پتروشیمی می‌تواند در رشد صنعتی استان، رفع موانع تولید و ایجاد اشتغال برای جوانان تاثیرگذار باشد.

پینوشت:

[۱] جوان‌آنلاین، کد خبر: ۵۰۰۰۵۹

[۲] ایرنا، کد خبر: ۸۰۷۶۷۳۴۸

[۳] تسنیم، کد خبر: ۱۷۴۰۴۵۹

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.