۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۲۵۱ ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

مطابق با آمار وزارت صمت، خودروسازان بخش خصوصی در چهار ماه ابتدایی سال جاری با افت شدید تیراژ تولید مواجه شده‌اند. اکثر قطعات محصولات این شرکت‌ها از محل واردات تأمین می‌شود و از این رو با وقوع تحریم‌ها از نیمه مرداد ماه سال ۹۷، افت تیراژ به وقوع پیوسته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نظام تعرفه‌گذاری بر واردات قطعه، دلیل کاهش عمق ساخت داخل محصولات خودروسازان بخش خصوصی طی این سال ها بوده است؛ در نظام تعرفه گذاری فعلی، خودروسازان به مونتاژکاری تشویق می‌شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد بنابر آمار منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت، تیراژ خودروسازان خصوصی کشور طی چهار ماه ابتدایی سال جاری به ۱۰ هزار دستگاه هم نرسیده است. طبق این آمار، خودروسازان خصوصی که تقریبا تمام تولید آنها را محصولات چینی تشکیل می‌دهد، در مقایسه با چهار ماه سال گذشته بیش از ۸۱ درصد افت تولید داشته‌اند.

بنابر آمار منتشره، خودروسازان خصوصی‌ در مجموع تا پایان تیر ۹۸ تنها ۹ هزار و ۸۵ دستگاه انواع محصول سواری را در کشور به تولید رسانده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افت ۸۱.۳ درصدی (معادل ۳۸ هزار و ۸۱۵ دستگاهی) را نشان می‌دهد. با توجه به تیراژ اعلامی در چهار ماه نخست امسال (۲۴۷ هزار و ۴۵ دستگاه) سهم خصوصی سازان از کل تیراژ به کمتر از ۴ درصد رسیده که نشان از کاهش آن در مقایسه با ماه‌های گذشته دارد.

بنابر آمار اعلامی، شرکت کرمان موتور تا پایان تیر ماه سال جاری ۵ هزار و ۸۵ دستگاه انواع محصول سواری را مونتاژ کرده تا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۶۸.۷ درصد افت تیراژ را تجربه کند. دیگر خودروساز بخش خصوصی یعنی گروه بهمن نیز طی چهار ماه امسال تنها ۸۰۴ دستگاه تیراژ داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۷۸ درصدی را نشان می دهد.

شرکت مدیران خودرو که محصولاتی از برند چینی «چری» را مونتاژ می‌کند، مطابق آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت طی چهار ماه ابتدایی سال، ۲ هزار و ۲۳۹ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رسانده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت تیراژ ۹۰ درصدی را تجربه کرده است. در بین محصولات مدیران خودرو، تولید ام وی ام ۵۵۰ به صفر رسیده است.

«صنعت خودروی آذربایجان» نیز که به مونتاژ محصولات ام‌جی چین مشغول بود، گویا نیمه تعطیل شده است. این شرکت تنها ۱۳۵ دستگاه در چهار ماه سال جاری تولید داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۹۶ درصدی را تجربه کرده است. کارمانیا هم که محصولات گروه BYD چین را در ایران مونتاژ می‌کرد، در تیر امسال هیچ تولیدی نداشته و ایران را ترک کرده است.

نظام تعرفه‌گذاری واردات قطعه مشوق مونتاژکاری خودروسازان

بررسی ها نشان می دهد، مهمترین عامل کاهش تیراژ خودروسازان بخش خصوصی و به عبارت بهتر مونتاژکاران در سال جاری از مسئله تحریم نشأت می گیرد. در واقع با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های صنعت خودرو از نیمه مرداد ماه سال ۹۷ (تحریم قطعه و مواد اولیه)، تولید خودروسازان بخش خصوصی با چالش مواجه شد. چرا که عمده قطعات محصولات این خودروسازان از محل واردات تأمین می شد و پس از تحریم ها حتی واردات قطعات چینی با مشکل مواجه گردید.

مشخص است که در چنین شرایطی، راهبرد کشور برای توسعه صنعت خودرو بایستی بهبود عمق ساخت داخل محصولات باشد. مسئله ای که طی سالیان اخیر در تولیدات بخش خصوصی مورد غفلت قرار گرفته است.

بنابر آخرین آمارهای موجود اکثر خودروهای مونتاژی چینی در کشور تنها از ۲۰ درصد ساخت داخل برخوردارند. این در حالی است که وزارت صنعت در سال ۹۶ خبر از الزام مونتاژکاران چینی به افزایش داخلی سازی محصولات شان تا ۴۰ درصد داده بود. مطابق جدول زیر میزان داخلی سازی تمامی خودروهای چینی مونتاژ ایران، در حد ۲۰ درصد گزارش شده است.[۱]

بررسی ها حاکی از آن است که تعرفه گذاری نادرست بر واردات قطعه، عامل عمق ساخت داخل محدود محصولات خودرو در این سال ها بوده است. در واقع نظام تعرفه گذاری فعلی واردات قطعه، خودروسازان را به مونتاژکاری تشویق می کند. مطابق نظام تعرفه‌ای فعلی، خودروسازان با افزایش عمق ساخت داخل خودرو، مشمول تخفیف تعرفه ای ناچیزی می شوند.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری مهر کدخبر: ۴۱۲۶۵۰۷

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.