۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۰۸۶ ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ دسته: تولید
۰

جلیلی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی با بیان اینکه این استان دارای ۸۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است، تصریح کرد: مطابق پیش‌بینی‌های انجام شده در سال جاری، ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول کشاورزی تولید خواهد شد.

به گزارش نوری خبرنگار استان آذربایجان غربی مسیر اقتصاد رسول جلیلی رئیس جهاد کشاورزی استان با اشاره به تغییر اقلیم و تاثیر آن بر کشاورزی و محیط زیست به تبیین اهمیت تغییرات اقلیمی و خسارت ناشی از آن بر بخش کشاورزی استان و ضرورت تدوین برنامه جامع مقابله با این پدیده پرداخت و اظهار داشت: بخش کشاورزی در واقع به عنوان موتور محرکه اقتصاد استان مطرح است که پدیده تغییر اقلیم می‌تواند به شکلی ویژه آن را تحت تأثیر قرار دهد.

تولید ۶.۸ میلیون تن محصول کشاورزی در استان آذربایجان غربی 

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی دارای ۸۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است، عنوان کرد: بررسی ها نشان می دهد در سال جاری، ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول کشاورزی تولید  می شود، که شامل ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول زراعی، ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول باغی، ۵۷۰ هزار تن محصول دامی، ۲۲ هزار تن عسل و ۱۵ هزار تن نیز محصولات آبزیان می شود.

جلیلی خاطر نشان کرد: تغییر اقلیم از سال ۱۳۷۶ در آذربایجان غربی آغاز شده بود و تا سال ۱۳۹۶ ادامه داشت، اما از سال ۹۷ تا کنون میزان بارش ها افزایش داشته است و نباید شائبه ترسالی و بارندگی های مطلوب سال زراعی جاری ما را از اجرای برنامه های کاهش مصرف آب و استفاده از شیوه های نوین علمی در جهت افزایش راندمان تولیدات بخش کشاورزی دور کند.

رییس سازمان جهاد کشاروزی استان آذربایجان غربی با بیان اینکه با افزایش هر یک درجه دما، نیازمند ۲۵ تا ۴۰ میلی متر بارندگی هستیم ، گفت: بایستی به منظور برنامه ریزی مدون برای تدوین الگوی کشت، بانک اطلاعاتی جامعی از وضعیت کشاورزی استان، تعداد قطعات زمین، مالکان،  موقعیت جغرافیایی و نوع کودهای مصرفی و اطلاعات توصیفی و مکانی با استفاده از تکنولوژی‌های جدید گردآوری و تهیه شود.

تهیه طرح جامع اطلاعات کشاورزی استان آذربایجان غربی توسط سازمان جهاد کشاورزی

جلیلی اجرای طرح جامع اطلاعات کشاورزی استان را از مهمترین برنامه های سازمان جهاد کشاورزی دانست و گفت: تهیه نقشه کاداستر اراضی آبی شامل اطلاعات مکانی و توصیفی قطعات اراضی تحت بهره برداری، برقراری کشاورزی قراردادی در جهت تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و تهیه نقشه های تناسب اراضی جهت تدوین الگوی کشت از دیگر برنامه های مهم سازمان جهاد کشاورزی استان است.

وی در پایان با اشاره به اینکه سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان حدود ۳۵ درصد است، تصریح کرد: نیازمند برنامه ریزی دقیق در بخش کشاورزی هستیم تا دانش کشاورزان افزایش یافته و علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی بیشتر به سمت کشاورزی مدرن در استان حرکت کنیم.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.