۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۸۶۵۵ ۰۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲ دسته: تولید
۰

مقیمی مدیر عامل جدید ایران خودرو، دستور داده است تمامی شرکت‌های این خودروساز برای ثبت سفارش و واردات قطعات در قالب قراردادهای داخلی و خارجی، سیاست تعمیق ساخت داخل را مدنظر قرار دهند. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد با گذشت حدود ۴ ماه از اعلام آمادگی قطعه سازان برای داخلی سازی این قطعات، شرکت‌های تأمین کننده قطعه خودروسازان، همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهند. حال بایستی دید با تشکیل این ستاد، چه تحولی در زمینه بهبود عمق ساخت داخل خودروهای داخلی ایجاد خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد ستاد توسعه و تعمیق ساخت داخل محصولات ایران خودرو با هدف به کارگیری حداکثری از ظرفیت قطعه سازان داخلی و برنامه ریزی برای تجمیع تقاضا و توسعه ساخت داخل قطعات راهبردی تشکیل شد.

تشکیل ستاد توسعه و تعمیق ساخت داخل محصولات ایران خودرو

فرشاد مقیمی مدیر عامل جدید ایران خودرو دستور داده است تا تمامی شرکت های گروه صنعتی ایران خودرو برای ثبت سفارش و واردات قطعات در قالب قراردادهای داخلی و خارجی، سیاست تعمیق ساخت داخل را مدنظر قرار داده و در صورت نیاز، با اصلاح برنامه تامین و یا خرید، نسبت به برنامه ریزی برای کاهش ارزبری و واردات اقدام کنند.

ستاد توسعه و تعمیق ساخت داخل محصولات ایران‌خودرو زیر نظر مستقیم مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و با عضویت مدیرعامل ساپکو به عنوان دبیر ستاد و سایر معاونت‌ها و مدیریت‌های مرتبط با خرید، تامین و تولید، دستیابی به اهداف تعیین شده را دنبال خواهد کرد.[۱]

زیرساخت داخلی سازی قطعات اصلی خودروها وجود دارد

بررسی ها نشان می دهد که قطعاتی که در دهه ۷۰ توسط قطعه سازان داخلی سازی شده اند، از بعد دانش فنی در سطح بالایی بودند و سرمایه گذاری های ویژه ای برای داخلی سازی آن ها صورت گرفت.

قطعات وارداتی حال حاضر صنعت خودرو به مراتب از دانش فنی پایین تری نسبت به قطعات داخلی سازی شده در دهه ۷۰ برخوردار هستند. مطابق بررسی های انجام شده سرمایه مورد نیاز برای داخلی سازی این قطعات به مراتب کمتر از سرمایه گذاری مورد نیاز برای داخلی سازی قطعات دهه ۷۰ است.

شرکت های تأمین کننده قطعه مانع بهبود داخلی سازی خودروها

در حال حاضر با گذشت حدود ۴ ماه از اعلام آمادگی قطعه سازان برای داخلی سازی این قطعات، زنجیره خودروسازی و عمدتا شرکت‌های تأمین کننده قطعه، همکاری های لازم را انجام نمی دهند. حال بایستی دید با تشکیل این ستاد، چه تحولی در زمینه بهبود عمق ساخت داخل خودروهای داخلی ایجاد خواهد شد.

پینوشت:

[۱] ایکوپرس کدخبر: ۱۴۷۴۳

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.