۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۸۵۹۱ ۰۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳ دسته: انرژی
۰

وزیر نفت با اشاره به عزم جدی وزارتخانه برای کاهش خام‌فروشی نفت اظهار داشت: ایجاد صنایع پایین دست صنعت نفت و گاز، باهدف اشتغال و رونق صنایع مرتبط، همیشه مورد توجه این وزارتخانه بوده است. پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی تولید محصولات پتروشیمی کشور به ۱۵۰ میلیون تن در سال برسد. آیین‌نامه قانون حمایت از ساخت پالایشگاه از طریق سرمایه‌های مردمی و تنفس خوراک درحال تدوین است و تأمین مالی ساخت پالایشگاه سیراف نیز یکی از طرح‌های پالایشی است که این وزارتخانه با قدرت در حال پیگیری آن است.

به گزارش مسیر اقتصاد بیژن زنگنه، وزیر نفت روز پنج‌شنبه ۷ شهریور در گفتگویی با برنامه روی خط اقتصاد رادیو اقتصاد، به برنامه‌های این وزارتخانه برای تحقق وعده کاهش خام‌فروشی نفت اشاره کرد و گفت: ایجاد صنایع پایین دست صنعت نفت و گاز به عنوان یک امر قطعی، همیشه مورد توجه وزارت نفت بوده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته کارهای بزرگی در زمینه‌های پالایش و به‌ویژه پتروشیمی انجام گرفته است. برای کاهش خام فروشی بخشی از برنامه‌ها مربوط به صنعت پالایش و بخش بزرگ‌تر اقدامات مربوط به توسعه پتروپالایشگاه ها و همچنین پتروشیمی‌های خوراک گاز مایع است.

پیش‌بینی تولید ۱۵۰ میلیون تن مواد پتروشیمی در سال

وزیر نفت با اشاره به جهش صنعت پتروشیمی در سال‌های ۱۳۷۶ و ۱۳۹۲ گفت: مجموعه وزارت نفت هم اکنون در حال تدارک جهش سوم در حوزه پتروشیمی است که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تولید کشور را به ۱۵۰ میلیون تن مواد پتروشیمی در سال خواهد رساند.

برنامه‌ریزی وزارت نفت برای توسعه ظرفیت پتروپالایشی

زنگه در موضوع احداث پالایشگاه در کشور اظهار داشت: قانونی که به تازگی مجلس شورای اسلامی در جهت حمایت از ساخت پالایشگاه از طریق سرمایه‌های مردمی و تنفس خوراک، تا سقف دو میلیون بشکه در روز مصوب کرده، حداقل اگر نفت خام باشد، تا ۴۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد که باید تلاش کرد این میزان سرمایه‌گذاری از بازار سرمایه داخل تامین شود که آئین نامه اجرایی این قانون توسط وزارت نفت در حال تدوین است.

وزیر نفت گفت: کاری که هم اکنون این وزارتخانه با قدرت در حال پیگیریست، بحث مربوط به پالایشگاه سیراف است که طرح آن از چند سال پیش کلید خورده است. ظرفیت فعلی این پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه در روز است و با توجه به اینکه خوراک این پالایشگاه میعانات گازی است و هزینه ساخت آن کمتر از پالایشگاه‌های نفت خام است، اجرای این طرح دستکم ۲۲ تا ۲۳ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که باید از بازار سرمایه کشور با انتشار اوراق جذب شود.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.