۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۸۴۷۱ ۰۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴ دسته: کشاورزی
۰

علی علایی فرماندار شهرستان پارس‌آباد مغان خام‌فروشی محصولات کشاورزی و نبود صنایع تبدیلی را آسیب‌ اصلی کشاورزان منطقه مغان اعلام کرد و گفت: این منطقه سالانه با تولید چند میلیون‌ تن گوجه فرنگی مرغوب مواد اولیه کارخانه‌های رب‌سازی را تأمین می‌کند، اما به دلیل نبود یک برند ثابت و مشخص این محصولات به صورت فله‌ای از منطقه خارج می‌شود.

به گزارش عادله جوادزاده خبرنگار استان اردبیل مسیر اقتصاد این استان در حالی بیش از ۴ درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند، که نبود صنایع تبدیلی و کارخانه‌های فرآوری این محصولات در استان سبب شده، خام‌فروشی محصولات کشاورزی آسیبی جدی به این بخش وارد کند.

توسعه صنایع تبدیلی راهکار جلوگیری از خام‌فروشی محصولات کشاورزی

علی علایی فرماندار شهرستان پارس‌آباد مغان در گفتگو با مسیر اقتصاد اظهار کرد: نبود واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی، تعریف نشدن برند مناسب برای محصولات کشاورزی تولید شده در منطقه مغان و عدم حمایت مسئولان از تولیدات کشاورزی وافر در منطقه موجب شده تا به رغم تولید انواع محصولات کشاورزی ارگانیک و گلخانه‌ای در پارس‌آباد، این محصولات به صورت خام از منطقه خارج شده و برای فرآوری به استان‌های مجاور صادر شوند.

وی استعداد منطقه مغان را در حوزه کشاورزی و دامداری یادآور شد و خاطرنشان کرد: در حالی که قرار است با تکمیل پایاب سد خدافرین ۱ میلیون تن به تولید محصولات کشاورزی منطقه افزوده شود، اما تاکنون هیچ اقدامی برای ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی در این منطقه انجام نشده و کشاورزان همچنان چشم‌انتظار حرکت‌های مثبت مسئولان در این حوزه هستند.

فرماندار پارس‌آباد با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰۰ هزار هکتار از زمین‌های زاعی درجه یک در منطقه نیاز کشاورزی اردبیل و استان‌های مجاور را تأمین‌ می‌کند، تصریح کرد: در صورت تکمیل پایاب سد خدافرین و دشت فتحعلی توسعه کشاورزی را در منطقه مغان شاهد خواهیم بود، که این توسعه مستلزم تلاش و توجه مسئولان حوزه کشاورزی است.

علایی با انتقاد از نبود برند مشخص برای محصولات کشاورزی پارس‌آباد مغان، اضافه کرد: این منطقه سالانه با تولید چند میلیون‌ تن گوجه فرنگی مرغوب مواد اولیه کارخانه‌های رب‌سازی را تأمین می‌کند، اما به دلیل نبود یک برند ثابت و مشخص این محصولات به صورت فله‌ای از منطقه خارج می‌شود.

قیمت پائین محصولات دلسردی کشاورزان را رقم زده است

فرماندار پارس‌آباد افزود: محصول گوجه فرنگی تولید شده کشاورزان با قیمتی پائین‌تر از ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد، که این امر سبب نارضایتی کشاورزان منطقه و دلسردی آنان از ادامه فعالیت شده است.

علایی گفت: رب فله‌ای تولید شده در پارس‌آباد به دلیل نبود کارخانه‌های فرآوری و واحدهای بسته‌بندی در سایر استان‌ها با برند آن منطقه بسته‌بندی و روانه بازار می‌شود، که این امر سبب شده، آسیب جدی به محصولات تولیدی منطقه مغان وارد نماید.

وی در پایان تصریح کرد: در سالی که همه تلاش مسئولان بر تثیبت رونق تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی است، ضروری است، مشکلات کشاورزان منطقه احصاء شده و اشتغال پایدار در حوزه کشاورزی ایجاد شود.

انتهای پیام/غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.