۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۸۳۰۴ ۰۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲ دسته: جمعیت، دولت و حکمرانی کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۰

کشور کوچک لیتوانی، با جمعیت ۲.۷ میلیون نفری، مشابه دیگر کشورهای اروپایی با بحران جمعیتی مواجه است. با توجه به آینده نگران‎‌کننده جمعیتی لیتوانی، سیاست‌های تشویقی متعددی برای افزایش جمعیت و فرزندآوری در این کشور تدوین شده است. از جمله این سیاست‌ها می توان به تخصیص مرخصی‌های فرزندآوری برای پدرومادرها، گسترش خدمات مراقبت از کودکان و اعطای کمک‌هزینه‌های مالی متنوع به خانواده‌ها اشاره نمود.

به گزارش مسیر اقتصاد لیتوانی کشوری کوچک با جمعیت کنونی ۲.۷ میلیون نفری، هم اکنون با بحران جمعیتی فراگیر دست و پنجه نرم می کند. نرخ رشد جمعیتی این کشور از سال ۱۹۵۵ تاکنون، ابتدا سیر نزولی و ثبات نسبی داشته است اما پس از سال ۱۹۹۲، رفته رفته سرعت رشد جمعیت لیتوانی به کمتر از صفر رسیده و شمار جمعیت این کشور که در بیشترین حالت به حدود ۳.۷ میلیون نفر رسیده بود، شروع به کاهش کرد.

نرخ باروری لیتوانی در این بازه از ۲.۸۴ به ۱.۶۱ رسیده و مانند بسیاری از همسایه های اروپایی، زمینه بروز بحران جمعیتی را برای این کشور فراهم نموده است. میانگین سنی مردم لیتوانی در ۷۰ سال گذشته از ۲۸ سال به بیش از ۴۳ سال رسیده است.

براساس پیش بینی پایگاه اطلاعاتی worldometers که آینده جمعیتی کشورها را تا سال ۲۰۵۰ تخمین می‌زند، نرخ رشد جمعیتی لیتوانی تا ۲۰۵۰ همواره منفی خواهد بود و جمعیت آن به ۲.۱۲ میلیون نفر تنزل خواهدیافت. میانگین سنی مردم این کشور تا ۲۰۵۰ به بیش از ۴۸ سال می رسد. با این حساب می توان لیتوانی را در سال ۲۰۵۰ یکی از پیرترین کشورهای جهان دانست. براساس پیش بینی این پایگاه باوجود اتخاذ سیاست های تشویقی افزایش جمعیت، نرخ باروری لیتوانی تا ۲۰۵۰، در سطح نازل کنونی ثابت خواهد ماند.

تفویض وظایف مادران به مراکز مراقبت از کودکان

با توجه به رشد فرهنگ کارمندی در میان زنان اروپا از جمله در کشور لیتوانی، دولت ها در کنار اقدامات فرهنگی ناچارند برای کاهش آسیب های وارده بر کودکان به ویژه خردسالان کمتر از ۶ سال، به گسترش خدمات مراقبت از کودکان مبادرت نمایند.

هزینه نگهداری کودکان در مراکز دولتی و خصوصی توسط مدیران این مراکز تعیین می شود. در مورد مراکز دولتی، شهرداری ها تصمیم گیری می نمایند. مراکز دولتی به وسیله بودجه شهرداری ها و پرداختی های والدین اداره می شوند. در مواردی نیز دولت برای نگهداری فرزندان در این مراکز تخفیف ۵۰ درصدی در نظر گرفته است:

  • کودک تنها پدر یا مادر داشته باشد
  • خانواده سه یا بیش از سه فرزند داشته باشد
  • پدر در حال انجام خدمت سربازی باشد
  • پدر یا مادر به طور تمام وقت مشغول تحصیل باشند

براساس آمارهای سال ۲۰۱۴، ۸۸ درصد از مراکز مراقبت از کودکان دولتی و تنها ۱۲ درصد از آن ها خصوصی بوده اند. از میان کودکانی که در این مراکز به سر می بردند نیز، ۹۵ درصد از کودکان در مراکز دولتی نگهداری شده اند.

تامین هزینه های مرخصی فرزندآوری توسط وزارت کار و تامین اجتماعی

در لیتوانی به زنانی که پس از گذشت ۳۰ هفته یا بیشتر از بارداری، فرزند خود را به دنیا آورند، ۱۲۶ روز مرخصی زایمان اعطا می شود. اگر تولد فرزند در شرایط خاص بوده و نیازمند مراقبت اختصاصی باشد، یا در مواردی که فرزند دو یا چندقلو به دنیا آید، مرخصی به اندازه ۱۴ روز افزایش می یابد.

همچنین سرپرست قانونی نوزاد در صورتی که تحت پوشش بیمه باشد، از زمان تولد نوزاد تا ۷۰ روز پس از تولد او از حمایت های مالی تولد فرزند برخوردار می شود. مرخصی فرزندآوری پدران تا یک ماهگی کودک به آنان تعلق می گیرد.

کلیه هزینه های ناشی از مرخصی فرزندآوری پدرومادرها در لیتوانی توسط بیمه اجتماعی که سازمانی دولتی ذیل وزارت کار و تامین اجتماعی است تامین می شود.

زنان بارداری که براساس قانون بیماری و بارداری بیمه اجتماعی شامل دریافت کمک هزینه زایمان نشوند، از کمک هزینه بارداری برخوردار می شوند. این کمک هزینه ها در ۷۰ روز پایانی بارداری اعطا می شود.

کمک هزینه های متنوع فرزندآوری در لیتوانی

هم اکنون هر نوزادی که در لیتوانی متولد می شود، خانواده اش پاداشی معادل ۴۱۸ یورو دریافت می نمایند. کودکانی که به فرزندخواندگی پذیرفته می شوند نیز چنین پاداشی دریافت خواهند نمود.

در خانواده هایی که درآمد ماهیانه آن ها کمتر از ۱۵۳ یورو باشد، به هر کودک بالای ۲ سال کمک هزینه ماهیانه ای به ارزش ۲۸.۵ یورو تعلق می گیرد. در چنین خانواده هایی فرزندان بین ۲ تا ۷ سال نیز از کمک هزینه ماهیانه ۱۵ یورویی بهره مند می گردند. علاوه بر این، اگر در خانواده ای سه فرزند یا بیشتر وجود داشته باشد، فرزندان تا ۱۸ سالگی از این کمک هزینه ها بهره مند خواهندشد. همچنین فرزند سربازان وظیفه در طول دوران خدمت والدین خود ماهیانه ۵۷ یورو کمک هزینه دریافت می نمایند.

منابع:

یابنده و آرشیو منابع جمعیت اروپا yon.ir/UMjRI

پایگاه اطلاعاتی yon.ir/P2gr1، worldometers

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.