۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۷۳۶ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹ دسته: پول و بانک
۰

یکی از روش های شرکت داری بانک ها از مسیر خلق پول است. بانک با تاسیس یک شرکت و اعطای وام کلان به آن، فعالیت شرکت را آغاز می کند. پس از چند سال، بدهی شرکت به بانک در قسمت دارایی های بانک، به سرمایه گذاری تبدیل شده و عملا صرف افزایش سرمایه شرکت می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از اقداماتی که طی سال های اخیر توسط بانک های کشور به ویژه بانک های خصوصی رواج داشته، روند شرکت داری بانک ها بوده است. این مسئله، شرایط فعالیت شرکت ها در اقتصاد را با مانع مواجه نموده و به حاکمیت بانک‌ها در اقتصاد می انجامد.

آثار نامطلوب این فرآیند تا آنجا ادامه داشته است که رهبر انقلاب در شهریورماه سال ۹۷ در این زمینه فرمودند: نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها موجب می‌شود بانک‌ها به این وضع نرسند. وقتی هم که به این وضع رسید بالاخره باید برخورد کرد. چرا بانک‌ها مشکل نقدینگی پیدا می‌کنند، برای اینکه شعبه زیاد می‌کنند، برای اینکه آسایشگاه برای افراد خودشان می‌سازند. بنده یک وقتی در تهران از جایی عبور می‌کردم، دیواری طولانی بود که هرچی می‌رفتیم ادامه داشت! پرسیدم این تشکیلات عظیم برای کیست؟ گفتند مال فلان بانک است، بانک غلط می‌کند که چنین کاری کند. حالا اینکه تشکیلاتی است که لابد برای تفریح و این حرف‌ها است. بانک‌ها بنگاه‌ داری می‌کنند. جلوی بنگاه‌داری بانک‌ها را بگیرید. بانک برای بنگاه‌داری نیست.

بانک‌ها چگونه با خلق پول شرکت‌داری می‎‌کنند؟

بانک ها قدرت خلق پول دارند و این قدرت را از حاکمیت گرفته اند. هرچند بانک های دولتی نسبت به این قدرت تا حدی پاسخگو بوده و در راستای برنامه های کلان و عمومی حرکت می کنند، اما بانک های خصوصی عمدتا هیچگونه مسئولیتی نسبت به خلق پولی که مجوز آن را از حاکمیت گرفته اند، ندارند.

یکی از روش های شرکت داری بانک ها از مسیر خلق پول است. فرآیند به این شکل است که بانک با تاسیس یک شرکت و اعطای وام کلان به آن، فعالیت شرکت را آغاز می کند. پس از چند سال، بدهی شرکت به بانک در قسمت دارایی های بانک، به سرمایه گذاری تبدیل شده و عملا صرف افزایش سرمایه شرکت می شود.

بدین ترتیب، از آنجا که اعطای تسهیلات توسط بانک ها معادل خلق پول است، چنین اقدامی به معنای خلق پول در جهت شرکت داری است؛ که لازم است با نظارت بانک مرکزی، جلوی آن گرفته شود.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.