۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۶۶۱ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶ دسته: بازار ارز، پول و بانک
۰

بانک مرکزی چین تمامی سرمایه‌گذاران خارجی را ملزم به رعایت قواعد ارزی تحت نظارت نموده‌است و با طراحی یک سازوکار مالی پیچیده، بر تمامی نقل و انتقالات ارزی از داخل به خارج و بالعکس نظارت دارد. این نظارت‌های گسترده در کنار ذخایر ارزی قابل توجه، امکان نقش آفرینی مناسب در بازار ارز و نظارت بر عوامل اثرگذار بر عرضه و تقاضا را برای بانک مرکزی چین فراهم کرده است. با این وجود بانک مرکزی چین به ندرت به طور مستقیم در بازار ارز مداخله می‌کند؛ بلکه بانک‌های دولتی چین ابزارهای بانک مرکزی این کشور برای خرید و یا فروش گسترده ارز در بازار هستند و با کمک آن‌ها نرخ ارز مطلوب دولت، بدون نیاز به مداخله مستقیم بانک مرکزی در بازار ارز تعیین می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد در هفته‌های اخیر جنگ تجاری آمریکا و چین شدت بیشتری گرفت و دو طرف اقدامات متعددی را علیه یکدیگر در دستور کار قرار دادند. به طور خاص یکی از اقداماتی که از سوی دولت چین برای تقویت جایگاه‌های شرکت‌های چینی در جنگ تجاری با آمریکا در دستور کار قرار می‌گیرد، کاهش نرخ برابری یوآن در برابر دلار است که از آن با عنوان «جنگ ارزی» یاد می‌شود.

کاهش ارزش پول ابزار مهم چین در جنگ تجاری با آمریکا

این اقدام چین موجب می‌شود کالاهای آمریکایی با قیمتی بالاتر در بازار چین به فروش برسد و در مقابل محصولات چینی از مزیت رقابتی بیشتری در بازارهای خارجی و به طور خاص بازار آمریکا برخوردار باشد.

از این رو می‌توان گفت کاهش ارزش یوآن در برابر دلار، یک ابزار مهم از سوی چین در جنگ تجاری با آمریکاست که موجب می‌شود اثرات افزایش تعرفه واردات محصولات چینی از سوی دولت آمریکا، تاحدودی کاهش یابد و بخشی از بار آن به دوش صادرکنندگان کالا از آمریکا به چین منتقل گردد.

در این راستا در هفته اخیر دولت چین نرخ برابری یوآن به دلار را به میزان قابل توجهی کاهش داد؛ تاجاییکه هر دلار آمریکا بیش از ۷ یوآن قیمتگذاری شد. به این ترتیب از زمان شدت گرفتن جنگ تجاری آمریکا و چین، در طور ۴ ماه ۱۱ درصد از نسبت برابری یوآن به دلار آمریکا کاسته شده است.

دولت چین چگونه بازار ارز را مدیریت می‌کند؟

توان دولت چین و به طور خاص بانک مرکزی این کشور، در اثرگذاری دلخواه و در کوتاه ترین زمان، بر نرخ برابری یوآن به دلار، به ابزارهای متعددی مربوط است که در این زمینه در اختیار بانک مرکزی چین قرار دارد. بانک مرکزی چین به طور روزانه نرخی را به عنوان نرخ محوری دلار تعیین می‌کند و از طریق منابع ارزی گسترده خود تنها اجازه می‌دهد نرخ بازار تا ۲ درصد بالاتر و یا پایین تر از آن جابه جا شود.

تعیین نرخ محوری دلار در هر روز از سوی بانک مرکزی چین و با توجه به سیاست‌های کلان اقتصادی این کشور تعیین می‌شود. هرچند حرکت افزایشی و یا کاهشی نرخ بازار آزاد دلار در هر روز نیز بر تعیین نرخ محوری روز آینده از سوی بانک مرکزی چین اثرگذار است.

نقش مهم کنترل کارآمد سرمایه‌ها در تعیین نرخ ارز از سوی بانک مرکزی

اما مهمتر از تعیین نرخ محوری دلار در هر روز، کنترل گسترده بانک مرکزی چین بر تمامی نقل و انتقالات گسترده ارزی است که موجب می‌شود تمامی تحرکات عمده با نظارت این نهاد انجام شود و هرگونه مداخله قابل توجه بر عرضه و تقاضای ارز در بازارهای داخلی چین، تحت کنترل بانک مرکزی باشد.

بانک مرکزی چین تمامی سرمایه‌گذاران خارجی را ملزم به رعایت قواعد ارزی تحت نظارت نموده‌است و با طراحی یک سازوکار مالی پیچیده، بر تمامی نقل و انتقالات ارزی از داخل به خارج و بالعکس نظارت دارد. این نظارت‌های گسترده در کنار ذخایر ارزی قابل توجه، امکان نقش آفرینی مناسب را برای بانک مرکزی چین فراهم کرده است تا در هر زمان بتواند اثرگذاری مطلوب را در تعیین نرخ ارز داشته باشد و عواملی که می‌تواند به طور گسترده بر عرضه و یا تقاضای ارز اثر بگذارند را کنترل نماید.

با این وجود نظارت های سنگین بانک مرکزی چین بر نقل و انتقالات ارزی، تنها باهدف جلوگیری از اختلالات احتمالی در دستور کار قرار گرفته و امکان استفاده منطقی و معمول از بازار ارز برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم است.

بانک‌های دولتی ابزار مهم بانک مرکزی چین برای اثرگذاری در بازار ارز

نکته مهم دیگر اینکه بانک مرکزی چین با وجود بهره مندی از اختیارات متعدد و ذخایر ارزی گسترده، به ندرت به طور مستقیم در بازار ارز مداخله می‌کند؛ بلکه مداخله این نهاد برای تعیین بهینه نرخ ارز در بازار آزاد، عمدتا از طریق بانک‌های دولتی انجام می‌شود.

به بیان دیگر بانک‌های دولتی چین ابزارهای بانک مرکزی این کشور برای خرید و یا فروش گسترده ارز در بازار هستند و با کمک آن‌ها نرخ ارز مطلوب دولت، بدون نیاز به مداخله مستقیم بانک مرکزی در بازار ارز تعیین می‌شود.

منبع: رویترز yon.ir/KnWx0

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.