۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۶۴۷ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

دولت فرانسه به تازگی قانون «مالیات دیجیتال» را به تصویب رسانده‌است که بر اساس آن شرکت‌هایی که در هر سال بیش از ۲۵ میلیون یورو در داخل فرانسه درآمد داشته باشند و درآمد بین‌المللی آن‌ها بیش از ۷۵۰ میلیون یورو باشد، موظف هستند ۳ درصد از کل درآمدهای خود را تحت عنوان «مالیات دیجیتال» به دولت فرانسه بپردازند. این قانون به وضوح عملکرد شرکت‌های بزرگ آمریکایی همچون آمازون، گوگل، فیسبوک و اپل را در این کشور تحت تأثیر قرار می‌دهد. دولت آمریکا قصد دارد در اقدامی متقابل محدودیت‌های تجاری و مالیاتی بر محصولات و شرکت‌های فرانسوی وضع نماید تا از تصویب قوانین مشابه در دیگر کشورهای اروپایی جلوگیری نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد دو ماه قبل مجلس سنای فرانسه قانون مالیاتی جدیدی را باهدف حمایت از شرکت‌های داخلی و بهبود عدالت مالیاتی به تصویب رساند که بر اساس آن نرخ مالیات شرکت‌های بین‌المللی حاضر در بازار فرانسه افزایش یافت.

بر اساس این قانون شرکت‌هایی که در هر سال بیش از ۲۵ میلیون یورو در داخل فرانسه درآمد داشته باشند و درآمد بین‌المللی آن‌ها بیش از ۷۵۰ میلیون یورو باشد، موظف هستند ۳ درصد از کل درآمدهای خود را تحت عنوان «مالیات دیجیتال» به دولت فرانسه بپردازند.

حضور شرکت‌های بزرگ آمریکایی در فرانسه محدود می‌شود؟

تصویب این قانون در عمل اقدامی علیه آمریکا است؛ چراکه اغلب شرکت‌های بزرگ بین‌المللی که در کشور فرانسه مشغول فعالیت هستند، همچون گوگل، فیسبوک، آمازون، اپل، توییتر، ایر بی ان بی، مایکروسافت و اکسپدیا، در عمل شرکت‌های آمریکایی محسوب می‌شوند.

از این رو این اقدام فرانسه خشم مقامات آمریکایی را درپی داشت. مقامات آمریکایی معتقدند این اقدام فرانسه غیرمنطقی است و در راستای محدود نمودن حضور شرکت‌های آمریکایی در بازار این کشور در دستور کار قرار گرفته است.

در همین راستا مقامات شرکت‌های آمازون، فیسبوک و گوگل در اظهاراتی ضمن انتقاد از قانون مالیاتی جدید فرانسه، آن را مانعی بر سر فعالیت‌های اقتصادی این شرکت‌ها در فرانسه عنوان کردند که می‌تواند هزینه تمامی بخش‌های فعالیت این شرکت‌ها را افزایش دهد. به طور خاص شرکت آمازون معتقد است مالیات جدید موجب می‌شود هزینه ارسال کالا از آمریکا به فرانسه بیش از پیش افزایش یابد.

اقدام متقابل دولت آمریکا علیه قانون مالیاتی جدید فرانسه

به همین دلیل مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که در برابر قانون مالیاتی جدید فرانسه ساکت نخواهند ماند و به طور قطع اقدامات متقابلی همچون افزایش تعرفه واردات محصولات فرانسوی را در دستور کار دارند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، پس از تصویب قانون مالیاتی جدید فرانسه، این کشو را به افزایش تعرفه‌های تجاری تهدید کرد و گفت: هدف قانون جدید فرانسه نشانه رفتن شرکت‌های بزرگ و با فناوری بالای آمریکایی است که به ارائه خدمت در همه کشورهای جهان مشغول هستند.

در همین راستا قرار است جنیفر مک‌کلوسکی، نماینده تجاری شرکت‌های مطرح آمریکایی، از جمله آمازون، فیسبوک، اپل و گوگل، در مجلس آمریکا حضور یابد و در مورد ابعاد اثرگذاری قانون مالیاتی جدید فرانسه بر فعالیت‌های شرکت‌های آمریکایی در این کشور توضیحاتی را به نمایندگان مجلس آمریکا ارائه دهد.

انتظار می رود در دولت آمریکا تصمیم خود درخصوص جزئیات اقدام متقابل علیه قانون مالیاتی جدید فرانسه را در هفته‌های آتی اعلام نماید که می‌تواند شامل محدودیت‌های مالیاتی و تجاری برای شرکت‌ها و محصولات فرانسوی باشد.

دیگر کشورهای اروپایی در مسیر فرانسه

نکته جالب توجه اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر شامل اتریش، بریتانیا، اسپانیا و ایتالیا نیز اعلام کرده‌اند که تصویب قانونی به مانند قانون «مالیات دیجیتال» فرانسه را در دستور کار دارند.

این کشورها همچون فرانسه، معتقدند شرکت‌های بزرگ آمریکایی مشغول در بازار اروپا، به پشتوانه حضور خود در بسیاری از کشورهای جهان، از روش‌های متعددی برای کم جلوه دادن درآمدهای خود از بازار اروپا و در نتیجه فرار مالیاتی استفاده می‌کنند و به همین دلیل لازم است با قوانینی همچون قانون مالیات دیجیتال فرانسه، مالیات عادلانه از آن‌ها اخذ شود.

از این منظر اقدام متقابل آمریکا علیه فرانسه بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند اثرگذاری قابل توجهی بر اقدامات آتی دیگر کشورهای اروپایی داشته باشد.

منبع: رویترز yon.ir/QjD8n

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.