۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۳۴۰ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴ دسته: کشاورزی
۰

افضلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، در خصوص وضعیت تولید و خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری، گفت: علیرغم تولید قابل توجه گندم در سال جاری، میزان خرید تضمینی این محصول با کاهش ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده‌است. تعیین نادرست قیمت گندم دلیل اصلی کاهش میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری است. برای جلوگیری از کاهش میزان تولید در سال زراعی آتی، دولت باید قیمت خرید تضمینی گندم را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و آن را هرچه سریعتر اعلام کند.

نظر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به وضعیت تولید و خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری گفت: خوشبختانه امسال به دلیل بارش های مناسب وضعیت تولید گندم در شرایط مطلوبی قرار داشت و میزان تولید گندم نسبت به سال گذشته بیش از ۲ تا ۳ میلیون تن افزایش یافت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: دولت با توجه به قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی موظف به تعیین قیمت حداقلی گندم در هر سال زراعی است. از سویی دیگر دولت باید گندم های تولید شده توسط کشاورزان را در قیمت اعلامی از آنان خریداری کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: متاسفانه در سال های گذشته دولت به درستی قانون خرید تضمینی را اجرا نکرده است. به عبارتی دیگر دولت نه تنها قیمت را به درستی تعیین نمی کند بلکه مطالبات کشاورزان را نیز به موقع پرداخت نکرده است. عدم اجرای صحیح قانون خرید تضمینی از سوی دولت باعث افزایش مشکلات کشاورزان و بی اعتمادی آنان به دولت طی سال های اخیر شده است.

قیمتگذاری نادرست عامل کاهش ۲۰ درصدی خرید تضمینی گندم

افضلی در خصوص وضعیت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری نیز گفت: بر اساس گزارش های بدست آمده، تا پیش از پایان تعطیلات مجلس، میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: پائین بودن قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به سایر محصولات و قیمت این محصول در کشورهای همسایه، از جمله دلایل کاهش میزان فروش گندم توسط کشاورزان به دولت شده است. در حال حاضر با قیمت ۱۷۰۰ تومانی گندم هیچکدام از هزینه های تولید کشاورزان پوشش داده نمی شود.

وی افزود: با توجه به تفاوت قیمت جو با قیمت گندم، بسیاری از کشاورزان سعی در ذخیره سازی گندم های تولیدی خود دارند تا از آن در جیره غذایی دام خود استفاده کنند. از سویی دیگر بسیاری از گندم های تولید شده در استان های مرزی توسط دلالان به خارج از کشور قاچاق می شود.

لزوم اعلام سریع قیمت گندم برای جلوگیری از کاهش میزان تولید 

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پائین بودن قیمت گندم در سال زراعی جاری اظهار داشت: کمیسیون کشاورزی مجلس در سال گذشته به شدت پیگیر تعیین درست قیمت گندم بود، اما متاسفانه شورای اقتصاد در نهایت قیمت مدنظر خود را تصویب کرد.

افضلی گفت: به منظور دفاع از حقوق کشاورزان، طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی آماده شده بود؛ اما مدیران دولتی به شرط افزایش قیمت گندم، خواستار لغو استیضاح وزیر شدند. این در حالی است که دولت در نهایت قیمت این محصول را ۱۰۰ تومان افزایش داد. قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری باید حداقل ۱۹۰۰ تا ۲ هزار تومان اعلام می شد، که کشاورزان انگیزه حداقلی برای فروش گندم های خود به دولت داشته باشند. دولت باید برای سال زراعی آینده هرچه سریعتر نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام کند که میزان تولید گندم کاهش نیابد.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.