۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۱۰۹ ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷ دسته: پول و بانک، وام ازدواج
۰

در خبرها مطرح شده است که در پی افزایش وام ازدواج، ازدواج‌های صوری شایع شده است. هرچند از میزان شیوع چنین پدیده ای اطلاعی در دست نیست و به نظر نمی‌رسد آمار بالایی داشته باشد، اما ریشه این مسئله نه افزایش وام ازدواج، بلکه نظام بانکی معیوب است که در آن جوان نمی‌تواند برای رفع نیازهای خود، به راحتی وام دریافت کند و مجبور به ازدواج صوری می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد اخیر مطرح شده است که افزایش وام ازدواج به طی سال های اخیر، منجر به وقوع پدیده ای تحت عنوان ازدواج های صوری شده است؛ در واقع عده ای برای دریافت وام ازدواج، به دنبال ازدواج صوری هستند.

هرچند از میزان شیوع چنین پدیده ای، گزارشی در دست نیست و طبق بررسی ها، آنطور که در رسانه ها بیان شده جامعیت ندارد، اما ریشه چنین مسئله ای در صورت وقوع، نه افزایش وام ازدواج بلکه نظام بانکی معیوب است.

در واقع زمانی که یک جوان برای دریافت یک وام خُرد چاره ای جز ازدواج صوری ندارد، باید روی انتقاد را به سمت نظام بانکی برد که چنین شرایطی را فراهم نکرده است. در صورتی که جوانان بتوانند برای رفع نیازهای خود از جمله راه اندازی کسب و کار، خرید وسایل مورد نیاز و … به راحتی وام دریافت کنند، چنین مسائلی رخ نخواهد داد.

آمارهای بانکی حاکی از آن است که وام های خُرد از جمله وام ازدواج، کمترین میزان نکول و معوقات را دارد و از این منظر نیز برای بانک ها بهینه است.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.