۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۶۲۳۴ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

باوجود صادرات رو به رشد نفت خام کویت، این کشور به دنبال افزایش ظرفیت پالایشی و پتروپالایشی است؛ به طوریکه پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری کامل از پتروپالایشگاه الزور، ظرفیت پالایشی این کشور حدودا ۲ برابر افزایش یابد و به بیش از ۱.۲ میلیون بشکه در روز برسد. این مجتمع پتروپالایشگاهی شامل واحدهای پالایشگاه، پتروشیمی و پایانه واردات گاز طبیعی است که پیش‌بینی می‌شود از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ به تدریج به بهره‌برداری برسند.

به گزارش مسیر اقتصاد کویت با تولید روزانه ۳.۱ میلیون بشکه نفت خام، حدودا ۱۰ درصد ظرفیت تولید خاورمیانه را در اختیار دارد. این کشور در حال حاضر بیشتر نفت تولیدی خود را خام‌فروشی می‌کند؛ به طوریکه طبق آمار سال ۲۰۱۸ شرکت بی‌پی، ظرفیت پالایشگاه‌های این کشور تنها ۷۳۶ هزار بشکه در روز بوده است.

خیز کویت برای افزایش ۲ برابری ظرفیت پالایشی

کشور کویت از سال‌ها پیش با بررسی بازار تقاضای نفت خام، تصمیم به افزایش ظرفیت پالایشی خود گرفته است. پالایشگاه الزور یکی از پروژه‌های بزرگ کشور کویت در راستای این استراتژی است.

طرح اولیه ساخت پالایشگاه الزور توسط شرکت ملی نفت کویت (KNPC)، به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه موسسه دولتی نفت کویت، در سال ۲۰۰۶ منتشر شد. این پروژه در سال ۲۰۰۸ به خاطر برخی نگرانی‌های درباره عدم تامین مالی و همچنین مخالفت‌های سیاسی به تعویق افتاد. ​

با این حال، در سال ۲۰۱۲ به دنبال تصویب مجدد شورای عالی نفت کویت، طرح ساخت این پروژه در سال ۲۰۱۲ دوباره در دستور کار قرار گرفت.

بهره‌برداری کویت از پتروپالایشگاه ۶۰۰ هزار بشکه‌ای الزور

پس از وقفه‌ای طولانی، سرانجام موسسه دولتی نفت کویت در ماه می سال ۲۰۱۷ با تاسیس شرکت صنایع یکپارچه نفت کویت (KIPIC: Kuwait Integrated Petroleum Industries Company)، فعالیت‌های عملیاتی و مدیریتی این پالایشگاه را بر عهده این شرکت گذاشت.

شرکت صنایع یکپارچه نفت کویت مسئولیت عملیات و مدیریت واحدهای پالایشگاه، پتروشیمی و پایانه واردات گاز طبیعی مایع این مجتمع پتروپالایشگاهی را بر عهده دارد. این سه واحد هم اکنون در دست ساخت هستند و پیش‌بینی می‌شود از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ به تدریج به بهره‌برداری برسند.

تصاویر زیر وضعیت ساخت این واحدها در سال‌های گذشته و طرح گرافیکی پروژه نهایی را نشان می‌دهد:

پتروپالایشگاه الزور ظرفیتی بالغ بر پالایش ۶۱۵ هزار بشکه در روز نفت سبک کویت و یا ۵۳۵ هزار بشکه نفت ترکیبی سنگین این کشور را برای تولید سوختی با گوگرد کم، جهت استفاده در نیروگاه‌ها و سایر نیازهای بازار داخلی و جهانی دارد.

محصولات نهایی این پالایشگاه شامل گازوئیل، سوخت جت، نفت سفید، ال‌پی‌جی و همچنین گوگرد گرانولی و خوراک نفتا برای کارخانجات پتروشیمی خواهد بود.

ادغام واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی در پتروپالایشگاه الزور

تخمین زده شده است که ظرفیت واردات پایانه LNG این مجتمع، ۱۱ میلیون تن در سال و ظرفیت پتروشیمی آن، تولید ۲.۷ میلیون تن در سال ترکیبات آروماتیکی و پلی‌پروپیلن به همراه ۱.۷ میلیون تن در سال بنزین باشد.

به طور کلی احداث واحد پتروشیمیایی الزور اهداف زیر را به تحقق می‌رساند:

  • افزایش کمیت و کیفیت محصولات هیدروکربنی کویت؛
  • عرضه بنزین به بازار محلی؛
  • معرفی و تولید محصولات و دسترسی به بازارهای جدید برای خوراک پلی‌پروپیلن کوپلیمر؛
  • افزایش ظرفیت تولید پروپیلن به میزان ۱۰ برابر و ترکیبات آروماتیکی به میزان ۲ برابر؛
  • تامین کسری بنزن برای مجتمع‌های تولید استایرن؛
  • افزایش سودآوری مجتمع پالایشگاهی با ادغام فرآیندهای شیمیایی.

جزئیات احداث مجتمع پتروپالایشگاهی الزور

پروژه پتروپالایشگاه الزور کویت از طریق ۵ پکیج عملیاتی در دست راه‌اندازی است؛ پکیج اول شامل ساخت واحدهای اصلی فرآیندی مجتمع، پکیج‌های دوم و سوم شامل احداث واحدهای فرآیندی پشتیبان، یوتیلیتی و زیرساخت‌های خارجی است. پکیج چهارم شامل ساخت واحد مخازن ذخیره سازی است و پکیج پنجم احداث تاسیسات کشتیرانی و صادراتی را در بر می‌گیرد.

واحدهای فرآیندی در تاسیسات این پتروپالایشگاه شامل سه واحد تقطیر خام (CDU)، شش واحد گوگردزدایی باقیمانده اتمسفر (ARDS)، سه واحد تصفیه هیدروژنی دیزل (DHTU)، دو واحد تصفیه هیدروژنی نفتا (NHTU) و دو واحد تصفیه هیدروژنی کروسین (KHTU)، یک واحد اشباع گازی و یک واحد خنک سازی نفت سنگین (HOC) می‌شود.

واحدهای فرآیندی پشتیبان شامل واحدهای بازیابی و فشرده‌سازی هیدروژن (HC و HR)، چهار ردیف پالایشی (train) از واحدهای تولید هیدروژن (HPU)، واحد جداسازی آب اسیدی (SWS) شامل سه ردیف پالایشی، سه واحد احیاکننده آمین (AR) و سه واحد بازیافت گوگرد (SRUs) است. ​

این مجتمع پتروپالایشگاهی همچنین شامل واحدهای جذب گوگرد(TGTU)، چهار مخزن ذخیره‌سازی گوگرد و یک سیستم فلر هیدروکربن خواهد بود. ​

تاسیسات یوتیلیتی این پروژه عبارتند از؛ واحد تولید بخار، سیستم‌های تصفیه پساب، واحد خنک‌کننده آب و ایستگاه ولتاژ بالا برای دریافت برق از ایستگاه برق جنوب بندر الزور کویت. سایر فعالیت‌های توسعه داخلی مجتمع نیز مواردی همچون ساخت خط لوله انتقال مواد اولیه، اسکله‌های بارگیری، جاده‌های دسترسی و … را دربرمی‌گیرد.

منابع:

گزارش ۲۰۱۹ بی‌پی (yon.ir/YXQO5)

پایگاه اطلاع‌رسانی KIPIC کویت (yon.ir/GYqML)

شرکت ان‌اس انرژی (yon.ir/HUFmb)

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.