۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۶۱۷۲ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۱

نقش‌آفرینی فعال مردم در تعیین سرنوشت نظام اسلامی، مستلزم همراهی و اعتماد آن‌ها به مسئولین و حذف شکاف میان آن‌هاست. این شکاف در اثر عواملی به‌وجود می‌آید که با رفع آن‌ می‌توان به پیشرفت همه‌جانبه کشور در نتیجه افزایش سرمایه اجتماعی امیدوار بود. از عوامل ایجاد شکاف، نبود دسترسی مستقیم مردم به مسئولین است. نمازجمعه می‌تواند ابزار موثری برای تحقق این ارتباط مستقیم باشد. با رفع شکاف میان مردم و مسئولین و ترمیم اعتماد ازدست‌رفته مردم، عبور از مشکلات اقتصادی نیز آسان تر است.

به گزارش مسیر اقتصاد هر دولت و حکومتی در دنیای کنونی دارای سرمایه ها و دارایی های مختلفی مانند سرمایه های اقتصادی، انسانی و … است. در کنار همه سرمایه های حکومت، سرمایه اجتماعی نیز از اهمیتی ویژه برخوردار است.

سرمایه اجتماعی یا بعد معنوی یک اجتماع، میراثی تاریخی است که از طریق تشویق افراد به «همکاری» و «مشارکت» در تعاملات اجتماعی، قادر است به حل میزان بیشتری از معضلات موجود در آن اجتماع، فائق آید و حرکت به سوی رشد و توسعه شتابان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و … را امکانپذیر سازد.

نقش تعیین کننده مردم در جمهوری اسلامی ایران

سرمایه اجتماعی در حکومت اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در جامعه اسلامی این مردم هستند که هدف اصلی و نهایی همه اقدامات حکومت بوده و نقش تعیین کننده ای در تعیین سرنوشت نظام دارند. در ایران از ابتدا مردم بوده اند که با برکناری رژیم سابق، جمهوری اسلامی را انتخاب کردند و در ادامه مسیر نیز در حساس ترین و سرنوشت ساز ترین برهه ها مردم جهت گیری های اساسی نظام را تعیین نمودند.

عدم دسترسی مردم به مسئولین، یکی از عوامل ایجاد شکاف

با وجود اهمیت بالای نقش مردم در حکومت جمهوری اسلامی، برخی اقدامات از جانب مسئولین و صاحب منصبان موجب شده است تا اعتماد میان مردم و مسئولین به شکلی که شایسته است، وجود نداشته باشد. در حقیقت نوعی شکاف میان مردم و مسئولین ایجاد شده که تاکنون راهکار های موثر و کافی برای رفع آن اتخاذ نشده است.

در حکومت اسلامی مردم باید به آسانی به مسئولین دسترسی داشته باشند و بتوانند مشکلات و مسائل خود را با حاکمان در میان بگذارند. جز در موارد محدودی که مسائل امنیتی مانع از ارتباط مستقیم مردم و مسئولین می شود، در سایر موارد لازم است مسئولین به میان مردم بیایند. فاصله ظاهری و فیزیکی میان مردم و مسئولین می تواند موجب ایجاد شکاف و عدم اعتماد شود.

ظرفیت ویژه «نماز جمعه» برای کاهش شکاف میان مردم و مسئولین

لازمه ارتباط مستقیم و بدون واسطه مردم و مسئولین، وجود راهکارهایی است که با استفاده از آن، این ارتباط میسر شود. نماز جمعه به عنوان محفلی که بسیاری از مردم و مسئولین در آن شرکت دارند، ظرفیت ایجاد چنین ارتباطی را داراست.
در برخی مصلاهای فعلی نماز جمعه تمهیدات امنیتی بیش از حد لازم مانع از شکل گیری این ارتباط شده است که بخشی از آن به مسئولین برگزاری نمازجمعه و بخشی به رفتارهای خود مسئولین و صاحب منصبان بر می‌گردد.

در پی نهضتی انقلابی که اخیرا میان ائمه جمعه به راه افتاد، بسیاری از نرده های موجود در میان صفوف نمازجمعه مردم و مسئولین برداشته شدند. نرده‌هایی که یک روز به‌واسطه ترورهای منافقین و برای حفظ جان مسئولین و ائمه جمعه نصب‌شده بود، بعد از سه دهه به نماد شکاف میان مردم و مسئولین تبدیل ‌شده و لازم است به طور کامل از میان برداشته شود.

دسترسی مستقیم مردم به مسئولین، ارمغان نماز جمعه انقلابی

حجت الاسلام حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در اولین حضورش در نماز جمعه دستور به حذف نرده‌های موجود میان مردم و مسئولین داد.

وی در توضیح جنبه مثبتی از این اقدام گفت: مردم به مسئولین دسترسی پیدا کرده‌اند، اگر با کسی از مسئولین کاری داشته باشند، می توانند مستقیما به او مراجعه‌ نمایند و مساله را با او مطرح‌ کنند.

حاج‌علی‌اکبری که در خطبه معروف خود به فاصله های ظاهری و واقعی میان مردم و مسئولین اشاره نموده بود، تاکید کرد: در آستانه چهل سال دوم انقلاب اسلامی، باید تلاشی همگانی شکل بگیرد، باید همه دست به دست هم دهند تا فاصله‌های میان مردم و مسئولین واقعا برداشته شود.

حذف نرده های نمازجمعه در شهرهای مختلف

حذف نرده های نمازجمعه میان مردم و مسئولین به مثابه جنبشی اجتماعی خیلی زود در شهرهای مختلف گسترش یافته و مورد استقبال مردم و مسئولان قرار گرفت. این اقدام که بنابر اخبار موجود اولین بار توسط حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم، امام جمعه تبریز انجام شده و توسط حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری در پایتخت تکرار شد، خیلی زود تبدیل به موجی از اقدامات انقلابی شده و در شهرهای دیگری همچون یزد ، کرمان ، گرگان ، مشهد ، قم و شیراز نیز مورد استقبال ائمه جمعه قرار گرفت.

همراهی مردم و مسئولین برای عبور از مشکلات اقتصادی

سرمایه اجتماعی کشور در همه برهه ها مساله ای حیاتی است اما تاثیر آن در بحران ها و شرایط سخت بیشتر نمایان می شود؛ در حوادثی نظیر زلزله کرمانشاه، سیل استان گلستان و خوزستان و بسیاری موارد دیگر این سرمایه اجتماعی به کمک پیشبرد اهداف اساسی کشور آمده و عبور از مشکلات را میسر ساخته است. همین سرمایه ارزشمند می تواند برای عبور از مشکلات اقتصادی فعلی نیز راهگشا باشد.

مردم زمانی می توانند مشکلات اقتصادی را به خوبی تحمل نموده و از آنها عبور نمایند که مسئولین و سیستم حکومتی کشور را در کنار خود و شریک مشکلات خود ببینند.

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان

  1. در نماز جمعه مشكلات مسمانان بايد مورد توجه قرار گيرد مشكلاتي كه خيلي مهم است هرچند مورد توجه چنداني واقع نمي شود.
    مشكل كيفيت نا مناسب نان
    مشكل دير ازدواج كردن دختر و پسرها
    مشكل طايفه گرايي و همشهري بازي و ... در نظام اداري كشور
    مشكل فاصله طبقاتي بين مسولين و عامه مردم
    ....
    مشكل اشرافي گري و تجمل گرايي مسولان
    ....
    ان شاءالله كه نماز جمعه اثر بخشي كامل داشته باشدو مردم به گره گشايي اين مراسم عبادي و سياسي اميد وار شوند.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.