۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۶۰۹۰ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸ دسته: تولید
۰

کاظمی مدیر امور بین‌الملل انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک، با بیان اینکه «پیمان ‌سپاری ارزی» چالش فعلی تولیدکنندگان این حوزه است، گفت: هیچ کدام از بانک‌های داخلی تسهیل کننده بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور نیستند و این کار را برای صادرکنندگان دشوار کرده‌است. تعرفه گمرکی بالای کشورهای همسایه یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان است؛ لذا ضروری است تا دولت برای کاهش تعرفه گمرکی کشورهای همسایه دست به کار شود.

کاظمی مدیر امور بین الملل انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور در گفتگو با مسیر اقتصاد با بیان اینکه این صنعت در دو دهه اخیر رشد چشمگیری یافته است، گفت: رشد ساخت و ساز در دهه های اخیر عاملی شد تا توجه همگان به صنعت کاشی و سرامیک جلب شود.

تشکیل خوشه های صنعتی عامل گسترش صنایع کاشی و سرامیک

کاظمی تشکیل خوشه های صنعتی را عامل رشد و نمو صنعت کاشی و سرامیک دانست و تصریح کرد: تمرکز دولت بر تشکیل خوشه‌های صنعتی در استان یزد به توسعه این صنعت منجر شد. حمایت تسهیلاتی دولت از واحدهای کاشی و سرامیک در این خوشه های صنعتی عامل دیگری بود که به توسعه این صنعت راهبردی منجر شد.

مدیر امور بین الملل انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور ادامه داد: میزان صادرات کاشی و سرامیک به کشور های هدف از رشد خوبی برخوردار است، بطوریکه این میزان صادرات از ۵۴ میلیون متر مربع در سال ۸۴ به ۱۴۸ میلیون متر مربع در سال ۹۶ رسیده است.

کاظمی با بیان اینکه ۱۳۵ شرکت فعال در صنعت کاشی و سرامیک وجود دارد، گفت: در حال حاضر میزان تولیدی کاشی و سرامیک به عدد ۷۰۰ میلیون متر مربع در سال رسیده است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران چهارمین تولیدکننده و همچنین پنجمین صادرکننده بزرگ کاشی و سرامیک جهان است، گفت: هم‌اکنون شرکت‌های داخلی سالانه حدود ۴۶۰میلیون مترمربع کاشی و سرامیک تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کنند.

«پیمان سپاری ارزی» چالش فعلی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک

کاظمی با بیان اینکه پیمان سپاری ارزی چالش فعلی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک است، گفت: تولیدکنندگان کاشی و سرامیک درخصوص انتقال ارز حاصل از صادرات مشکلات متعددی دارند و به همین دلیل مسئله ضرورت پیمان سپاری ارزی پیش از صادرات نیز به چالش اصلی این قشر مبدل گشته است.

مدیر امور بین الملل انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک كشور در این باره گفت: در حال حاضر، هیچ کدام از بانک های داخلی تسهیل کننده بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور نیستند و برای این مهم بایستی چاره ای اندیشید.

ارزبری ۵ تا ۲۰ درصدی هر متر مربع سرامیک تولیدی

وی با بیان اینکه در برخی تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید کاشی و سرامیک وابسته به خارج از کشور هستیم، گفت: ارزبری گونه های مختلف کاشی و سرامیک با یکدیگر متفاوت است، اما می توان گفت هر متر مربع سرامیک بین ۵ تا ۲۰ درصد ارزبری دارد.

تعرفه گمرکی کشورهای همسایه باید کاهش یابد

کاظمی با با بيان اينكه تمام توان دولت برای تغییر تعرفه گمرکی كشورهايی كه شریک اقتصادی ايران هستند بايد به كار گفته شود، اظهار داشت: تعرفه گمرکی که از واردات کالاهای ایرانی در منطقه گرفته می شود با سایر کشورها حتی همسایگانی مانند عربستان و ترکیه به مراتب بیشتر است. به طور مثال تعرفه واردات کاشی و سرامیک از ایران به پاکستان، به مراتب بیشتر از تعرفه وادرات این کالا از سایر کشورها است.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.