۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۶۰۵۷ ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵ دسته: مالیات
۰

سبحانیان، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، در یک برنامه تلوزیونی با تأکید بر اینکه اکنون زمان کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی است، افزود: حذف بسیاری از معافیت‌های مالیاتی بدون منطق کنونی، یکی از راهکارهای افزایش درآمدهای غیرنفتی دولت است. به طور مثال معافیت مالیاتی بازیگران و هنرمندان و همچنین مناطق آزاد، با هیچ منطقی سازگار نیست و لازم است هرچه سریعتر این معافیت‌ها برداشته شود.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر محمد هادی سبحانیان، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی، در برنامه تهران بیست شبکه پنج سیما درباره راهکارهای جبران کسری بودجه گفت: آسیب شناسی صورت گرفته توسط مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد الان بهترین مقطع زمانی برای حرکت به سمت جایگزینی درآمدهای نفتی است. ما هم برای کنترل هزینه ها و هم برای افزایش درآمدها راه های بسیاری زیادی داریم که بتوانیم نفت را کنار بگذاریم.

معافیت مالیاتی «بازیگران» و «هنرمندان» منطقی نیست

سبحانیان درباره راهکارهای افزایش منابع بودجه گفت: در بحث معافیت‌های مالیاتی ما واقعا الان در قانون مالیات های مستقیم معافیت هایی داریم که با هیچ منطقی سازگار نیست. الان همه بازیگران و همه هنرمندان از پرداخت مالیات معاف هستند. با چه منطقی فردی که برای یک فیلم سینمایی یا برگزاری یک کنسرت، یک میلیارد یا چند میلیارد درآمد کسب می کند، باید از مالیات معاف باشد.

وی ادامه داد: یا مثلا درباره مناطق آزاد چند گزارش کارشناسی و نظارتی باید از سوی نهادهای نظارتی و امنیتی صادر شود که ما به این نتیجه برسیم که مناطق آزاد آن هم با این عرض و طولی که در کشور ما دارد، نتوانسته کارکرد خودش را داشته باشد و باید به شدت محدود شود.

معافیت مالیاتی ثروتمندان عامل تشدید فشار مالیاتی به کم درآمدها

طبق بند ل ماده ۱۳۹ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم فیلم نامه نوسی، تهیه کنندگی، کارگردانی، صدابرداری، صداگذاری، فیلمبرداری، طراحی صحنه و لباس، تدوینگری، مدیریت تدارکات، فیلمبرداری، جلوه های ویژه، بازیگری، بدل کاری، چهره پردازی، خدمات لابراتوری فیلم سازی، عکاسی، گویندگی، منشی گری صحنه، مدیریت تولید فیلم، آهنگسازی، دوبلوری، انیمیشن سازی، مستندسازی، مونتاژگری، بازیگردانی، نورپردازی، دستیاری گارکردان و صدابرداری و نمایش فیلم و پخش و فروش آثار تصویری، آهنگ سازی، تنظیم کننده آهنگ، نوازندگی، شعر، خوانندگی، ضبط و صداگذاری و تکنولوژی و همچنین پخش و فروش آثار صوتی از پرداخت مالیات معاف هستند.

بررسی کارشناسان نشان می دهد که سهم مالیات بر درآمد در کل مالیات ها در ایران ۱۴ درصد می باشد اما در کشورهای پیشرفته این عدد بسیار بیشتر است تا جایی که در آمریکا این عدد حدود ۵۰ درصد می باشد. طبق بررسی های کارشناسان در ایران بیشتر فشار این مالیات به قشر کم درآمد جامعه، کارمندان و کارگران است. این درحالی است که هنرمندان و بازیگران که جز قشر پر درآمد جامعه هستند از پرداخت مالیات معاف هستند. حال باید منتظر بود که آیا سازمان امور مالیاتی و دولت عزمی در اصلاح این قانون به نفع عموم مردم دارند یا خیر؟

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.