۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۷۴۳ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

در سال‌های اخیر با کاهش امنیت اطلاعاتی سوئیفت و استفاده سیاسی آمریکا از این سیستم و از طرف دیگر ظهور فناوری بلاک چین، بانک‌های متعددی اقدام به ایجاد سیستم‌های پیام رسان مالی مختص خود نموده‌اند. سیستم‌های پرداخت مبتنی بر بلاک چین، امکان پیام رسانی مالی بین‌المللی را با هزینه پایین و قابلیت توزیع شده فراهم می‌کند. استفاده از این سیستم‌ها، با حذف سوئیفت و رفع نیاز به بانک‌های واسط غیرضروری، اثرگذاری تحریم‌های آمریکا را نیز کاهش می‌دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد فناوری بلاک چین به دلیل اینکه قادر است معاملات بین المللی را با حداقل هزینه و به صورت توزیع شده انجام دهد، یک تهدید ملموس برای سیستم های انتقال وجه بین المللی کنونی محسوب می شود. در این میان هیچ یک از سیستم های انتقال وجه بین المللی به اندازه سیستم سوئیفت تهدید نمی شود.

ضعف امنیت اطلاعاتی سوئیفت عامل گرایش بانک‌ها به بلاک چین

سوئیفت یک تعاونی است که اجتماعی از بانک های جهان را برای انجام معاملات بین المللی مدیریت می کند. این سیستم به عنوان یک پیام رسان مالی بین المللی امکان انتقال پیام های پرداختی میان بانک های سراسر جهان را فراهم می کند. انتقال پیام های بین المللی، امروزه بخش مهمی از سیستم بانکداری بین المللی است. در سال ۲۰۱۵ سهم سوئیفت در انتقال پیام های مالی بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد دلار بوده است.

هک شدن های اخیر سوئیفت امنیت این شبکه پرداختی را به خطر انداخته و موجب ریزش در طرفداران صنعت پرداخت های قدیمی شده است. سیستم های پرداخت بین بانکی از قبیل سوئیفت، قدیمی، کند و غیرقابل انعطاف هستند و طور فزآینده ای در معرض حملات سایبری قرار دارند.

زمانی که بانک ها از جانب کاهش هزینه های پرداخت و حفظ اطلاعات مشتریان از رصد توسط سایرین تحت فشار قرار دارند، گرایش به سمت بلاک چین می تواند بانک ها را نجات دهد. فناوری بلاک چین علاوه بر مزایایی از قبیل هزینه پایین و سرعت بالا در پرداخت ها، امکان انتقالات متقابل را فراهم می کند. بدین صورت که بانک ها به طور مستقیم به یکدیگر در یک شبکه متصل هستند و معاملات به طور مستقیم تأیید می شود.

بانک های متعددی پیام رسان مالی مبتنی بر بلاک چین ایجاد کرده اند

اخیراً سیستم های رقیب مبتنی بر بلاک چین از قبیل شبکه پرداختی ریپل که توانسته است بیش از ۷۵ بانک بزرگ را به عنوان عضو جذب نماید، ظهور کرده اند. اما این تمام ماجرا نیست چراکه بانک های بزرگ مانند جی پی مورگان اقدام به راه اندازی و توسعه شبکه های پرداختی مختص خود بر اساس بلاک چین کرده اند.

تحولات سال های اخیر در حوزه پرداخت های بین المللی موجب کاهش سهم سوئیفت از انتقال پیام های مالی مرتبط با پرداخت های بین المللی شده است. البته سوئیفت نیز دست به کار شده است که خود را با بلاک چین وفق دهد و فناوری پیام رسانی مالی خود را ارتقاء بخشد. اما باوجود تمام این تلاش ها، سوئیفت در آینده نمی تواند سهم خود از بازار پرداخت های بین المللی را حفظ کند و ظهور نظام‌های پرداخت دوجانبه و چندجانبه این سهم را کاهش خواهد داد.

بلاک چین با حذف سوئیفت و بانک های واسط اثرگذاری تحریم های آمریکا را کاهش می دهد

یکی از مسائلی که بلاک چین در عرصه پیام رسانی پرداخت های فرامرزی می تواند حل کند، بحث تحریم‌های آمریکا است. این تحریم ها از سوئیفت به عنوان اهرم اصلی فشار علیه کشورها استفاده می کند. همچنین بلاک چین با حل پیچیدگی پرداخت ها که در سوئیفت وجود دارد، امکان معامله مستقیم میان بانک ها، بدون نیاز به بانک های کشورهای ثالث را فراهم می کند.

به عنوان مثال در حالتی که از سوئیفت استفاده می شود، بانک ها برای انجام پرداخت های بین المللی باید از یک بانک واسط و کارگزار جهت ارتباط مالی با یکدیگر استفاده کنند و نیاز است که نزد آن بانک به ارز خارجی حساب نگهداری کنند. این بانک یک حلقه واسط اضافی است که اغلب به دلیل وابستگی به سوئیفت و نظام دلاری آمریکا از همکاری با کشورهای تحریمی واهمه دارد.

بلاک چین با حل پیچیدگی ناشی از حضور بانک ها و حساب های واسطه ای، امکان انجام مستقیم پرداخت های میان بانک های طرف معامله در دو کشور متفاوت را فراهم می کند. بدین صورت که با حل پیچیدگی پرداخت های بین المللی، بانک های معامله کننده در دو کشور نیاز به یک بانک کارگزار در کشور ثالث را از بین می برند. همچنین در این قالب کشورها می توانند در تجارت دوجانبه از ارزهای ملی خود به سهولت استفاده کنند.

منابع:

کوین دسک yon.ir/FKTLt

اینوستوپدیا yon.ir/QOr1k

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.