۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۶۲۳ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴ دسته: انرژی
۰

اکبری مدیر گروه نفت اندیشکده تحلیلگران انرژی با تأکید بر ضرورت مقابله هوشمندانه با تحریم‌های نفتی، گفت: با هدف تبدیل نفت خام به فرآورده و کاهش اثر تحریم‌های نفتی، طرحی توسط نمایندگان مجلس در کمیسیون انرژی پیگیری شد که امکان احداث پتروپالایشگاه برای ۲ میلیون بشکه نفت خام در روز را فراهم می‌کند. راه‌اندازی و بهره‌برداری از ۳ فاز پروژه پالایشگاه خلیج فارس در اوج تحریم‌ها، نشان دهنده نبود مانع در تامین دانش فنی این پروژه‌ها است و انتظار می‌رود مدل تامین مالی داخلی و استفاده از روش تنفس خوراک، باعث جذابیت سرمایه‌گذاری مردمی در این پروژه‌ها شود.

به گزارش مسیر اقتصاد روز شنبه ۵ مرداد، برنامه روی خط اقتصاد رادیو اقتصاد، در گفتگویی با محمدرضا اکبری، مدیر گروه نفت اندیشکده تحلیلگران انرژی، به موضوع جلوگیری از خام فروشی و توسعه صنعت پتروپالایشگاهی کشور پرداخت.

کاهش اثر تحریم‌های نفتی با احداث پتروپالایشگاه‌ها

اکبری در این گفتگو گفت: طی یکسال گذشته کشور با شدیدترین تحریم ها مواجه شده است که یکی از اهداف اصلی این تحریم ها، موضوع فروش نفت کشور بوده است. پیرو همین موضوع، از سال گذشته طرحی توسط نمایندگان مجلس در کمیسیون انرژی پیگیری شد که با هدف تبدیل نفت خام به فرآورده، اثر تحریم‌های نفتی را کاهش دهد. با توجه به تنوع فرآورده های نفتی و شبکه توزیع مویرگی آن، تحریم فرآورده های نفتی به مراتب سخت تر از نفت خام است.

وی افزود: علاوه بر این، توسعه ظرفیت پتروپالایشی، باعث ایجاد ارزش افزوده، اشتغال و توسعه کشور خواهد شد. این طرح هفته اول تیرماه در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار گرفت و پس از اصلاحاتی به تصویب رسید و هم اکنون این طرح برای تصویب نهایی به شورای نگهبان ارسال شده است.

مدل تامین مالی داخلی و تنفس خوراک باعث جذابیت سرمایه‌گذاری می‌شود

مدیر گروه نفت اندیشکده تحلیلگران انرژی بیان کرد: در این طرح قرار است مجوز احداث پالایشگاه برای پالایش دو میلیون بشکه نفت خام و تبدیل به فرآورده صادر شود. مدل تامین مالی این طرح ها نیز، مدل تامین مالی داخلی است، یعنی می‌توان از سرمایه‌گذاری مردمی برای تامین مالی این طرح‌ها استفاده کرد.

علاوه بر این در این طرح، به جای اخذ وام از صندوق توسعه ملی در زمان احداث پروژه، وام به صورت تنفس خوراک، پس از بهره برداری از پروژه، به پروژه تعلق خواهد گرفت. در واقع پس از شروع به کار پروژه، خوراک این پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه ها تا زمانی معین، بدون اخذ مبلغ آن تامین میشود. این تنفس خوراک به عنوان وامی است که از صندوق توسعه ملی به مجری پروژه تعلق می گیرد. بازپرداخت این وام با تاخیر چند ساله صورت میگیرد که این موضوع سودآوری و جذابیت سرمایه گذاری در طرح ها را افزایش می دهد.

دانش فنی لازم برای احداث پتروپالایشگاه در کشور وجود دارد

اکبری در ادامه گفت: راه اندازی و بهره برداری از سه فاز پروژه پالایشگاه خلیج فارس در اوج تحریم‌ها نشان دهنده این موضوع است که تقریبا مشکل جدی در تامین دانش فنی این پروژه‌ها وجود ندارد.

وی افزود: به یمن همکاری‌های مشترک دانشگاه و مراکز تحقیقاتی پژوهشی کشور، قسمت قابل توجهی از دانش فنی بومی شده است که می توان با تکیه بر این پتانسیل ها و با یک برنامه ریزی مناسب، فرایند ساخت این پروژه ها را در کشور عملیاتی کرد.

بازار فروش مناسب فرآورده در کشورهای همسایه

مدیر گروه نفت اندیشکده تحلیلگران انرژی در پایان در مورد بازار فروش فرآورده‌ها نیز گفت: طبق برآوردهای انجام شده، حدودا روزانه ۱۵۰ میلیون لیتر، بازار فروش فرآورده در کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و پاکستان وجود دارد. مسئله فروش قاچاق فرآورده در نقاط مرزی کشور نیز نشان می دهد که در کشورهای همسایه بازار برای فرآورده های نفتی وجود دارد.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.