۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۴۲۶ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰ دسته: انرژی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

با وجود تمرکز عربستان بر متنوع سازی اقتصاد در چشم‌انداز ۲۰۳۰، همچنان سرمایه‌گذاری در بخش پایین‌دست صنعت نفت و پالایش نفت خام، به عنوان ستون اقتصاد این کشور، مورد توجه است. این کشور که تا سال ۲۰۱۳ با افزایش رشد تقاضا برای مصرف داخلی فرآورده‌های نفتی و در نتیجه کاهش درآمدهای دولت مواجه بود، با اتخاذ راهبرد افزایش ظرفیت پالایشگاهی و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، توانست بار دیگر جایگاه خود را در بازار صادرات فرآورده‌های نفتی بازیابد. علاوه بر این عربستان با سرمایه گذاری در صنعت پالایش سایر کشورها و تاسیس شرکت بازرگانی، در تلاش است موقعیت خود را در زنجیره تولید، پالایش و عرضه نفت در سطح جهان ارتقا بخشد.

به گزارش مسیر اقتصاد بررسی صنعت نفت عربستان نشان می‌دهد این کشور تا سال ۲۰۱۳، رشد بالای تقاضای مصرف داخلی فرآورده‌های پالایشی و ارزان بودن سوخت در کشور عربستان، منجر به افزایش واردات، کاهش صادرات و در نتیجه کاهش درآمدهای دولت شد.

همچنین در گزارش قبل بیان شد که این کشور، پس از سال ۲۰۱۳، با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و افزایش ظرفیت پالایشی کشور، توانست به کاهش رشد تقاضای داخلی برای مصرف فرآورده های نفتی و افزایش صادرات کمک کند.

توسعه ظرفیت پالایشی عربستان در سایر کشورها ​

همزمان با توسعه ظرفیت پالایشگاه‌های داخلی عربستان، این کشور فعالیت عمده‌ای در خرید و توسعه پالایشگاه در سایر کشورها داشت. به طور ویژه در سال ۲۰۱۷ شرکت آرامکو، عمده سهام سه پالایشگاه را به تصرف خود درآورد.

۱) اندونزی:

در اواخر سال ۲۰۱۶، آرامکو توافقنامه‌ای را با پرتامینا، شرکت دولتی نفت و گاز اندونزی، به امضا رساند تا به طور مشترک، یک پالایشگاه را ارتقا داده و راه‌اندازی کنند. مطابق گزارش‌ها، این پروژه ظرفیت پالایشگاه را به ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌دهد. انتظار می‌رود این پروژه تا سال ۲۰۲۱ به بهره‌برداری برسد. ۵۵ درصد سهم این پروژه متعلق به شرکت آرامکو است.

۲) آمریکای شمالی:

در مارس ۲۰۱۶، شرکت آرامکو ۱۰۰ درصد کنترل پالایشگاه پورت‌آرتور تگزاس را در اختیار گرفت. این پالایشگاه با ظرفیت پالایش۶۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز، بزرگ‌ترین پالایشگاه در آمریکای شمالی است. شرکت آرامکو پیش از این ۵۰ درصد سهام این پالایشگاه را در اختیار داشت.

۳) مالزی:

شرکت آرامکو در فوریه ۲۰۱۷، اعلام کرد که این شرکت، ۷ میلیارد دلار در پروژه مجتمع یکپارچه پن‌گرانگ (PIC: Pengerang Integrated Complex) سرمایه‌گذاری خواهد کرد. به این ترتیب شرکت آرامکو ۵۰ درصد مالکیت پالایشگاه و واحد کراکر پتروپالایشگاه پتروناس، یعنی ظرفیتی معادل پالایش ۱۵۰ هزار بشکه نفت خام در روز را در اختیار دارد.

تاسیس شرکت بازرگانی آرامکو با تمرکز بر آسیا

شرکت آرامکو همچنین فعالیت‌های تجاری خود را با تاسیس شرکت بازرگانی آرامکو، در سال ۲۰۱۲، گسترش داد. هدف اصلی این شرکت افزایش سهم بازار از طریق افزایش حجم مبادلات تجاری است. گرچه حوزه فعایت این شرکت در سطح جهانی است، اما بیشتر فعالیت‌های آن در قاره آسیا متمرکز شده‌است. ​

همانگونه که در شکل بالا مشخص است، قاره آسیا همواره  یک بازار صادراتی برای فرآورده‌های پالایشی کشور عربستان بوده‌است و این احتمال وجود دارد که این کشور همچنان چشم به همین بازار داشته باشد.

همانطور که سازمان اوپک در گزارش چشم‌انداز نفت جهان (WOO) پیش‌بینی کرده است، آسیا بزرگ‌ترین رشد واردات فرآورده را تا سال ۲۰۴۰ خواهد داشت. ​با چنین رشد فزاینده‌ای که برای قاره آسیا پیش‌بینی شده‌است، تمرکز بر این منطقه برای کشورهای نفتی بسیار حیاتی است.

تلاش عربستان برای تکمیل زنجیره تولید، پالایش و عرضه نفت

در اواخر سال ۲۰۱۷، شرکت بازرگانی آرامکو، اولین دفتر بین‌المللی خود را در سنگاپور افتتاح کرد. به نظر می‌رسد این اقدام عربستان بخشی از استراتژی این کشور برای تکمیل زنجیره تولید، پالایش و عرضه نفت باشد.

همچنین توافقنامه اخیر بین شرکت اس‌اویل (S-OIL) کره‌جنوبی و آرامکو عربستان (به عنوان صاحب ۶۳ درصد از شرکت اس‌اویل)، نشان می‌دهد که هدف این کشور برای عملی شدن این استراتژی بسیار جدی است. به این ترتیب شرکت اس‌اویل، که بیشتر نفت خام خود را از آرامکو تهیه می‌کند، موافقت کرده‌است که بخشی از فرآورده‌های پالایشی خود را به شرکت بازرگانی آرامکو بفروشد. ​

به طور خاص، در سال ۲۰۱۸، شرکت اس‌اویل موافقت کرد که مجموعا ۴۶ میلیون بشکه گازوئیل، نفتا و سوخت جت به شرکت بازرگانی آرامکو بفروشد که پس از آن، به مشتریان مختلف در سراسر منطقه فروخته خواهد شد. ​

منبع: گزارش شرکت سرمایه‌گذاری الجدوی عربستان (yon.ir/A7mPN)

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.