۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۳۶۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

نظم تجاری جهانی و نهادهای بین‌المللی از قبیل صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و سیستم سوئیفت که با هدف خدمت به تمام کشورها راه‌اندازی شده‌اند، در دهه اخیر تبدیل به ابزار سیاسی آمریکا برای بهره‌برداری نامتقارن علیه سایر کشورها شده‌است. در واقع آمریکا از این طریق و با توسل به قدرت خلق دلار، نظم مالی و تجاری جهانی را علیه کشورها مختل می‌کند. راهکار کشورها برای مقابله با این دست اقدامات آمریکا در حوزه تبادلات خارجی، ایجاد سیستم دوطرفه استفاده از ارزهای ملی و راه‌اندازی جایگزین سوئیفت است.

به گزارش مسیر اقتصاد دیپلماسی آمریکا در دهه های اخیر، نهادهای بین المللی از قبیل صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، سیستم سوئیفت، بانک های بین المللی و به طور کلی تجارت جهانی را به یک نظام بهره برداری نامتقارن به نفع خود تبدیل کرده است. در نتیجه چارچوب بین المللی که در ابتدا عادلانه به نظر می رسیدند، اکنون ناعادلانه شده است.

استفاده یکجانبه آمریکا از نهادهای بین المللی علیه کشورها

آرایش کنونی مؤسسات که مرکزشان در آمریکا قرار دارد و به طور یکجانبه مورد استفاده قرار می گیرد، غیرمنصفانه و مانع پیشرفت دیگر کشورهاست؛ چراکه رشد و شکوفایی آن ها به عنوان تهدیدی علیه سلطه آمریکا تلقی می شود.

با این وجود خصومت اقتصادی آمریکا با کشورها و استفاده از سازمان های بین المللی علیه آن ها، باعث می شود تا کشورها برای خارج شدن از نظم مالی و تجاری، که به عنوان ابزار جدید جنگی آمریکا جهت تحمیل سلطه خود علیه کشورها استفاده می شود، تلاش نمایند.

اهمیت ویژه دلار در سیاست خارجی آمریکا

کنترل آمریکا بر اعتبار و پول مبتنی بر دلار برای اعمال سلطه خود بسیار اهمیت دارد. در همین زمینه براد شرمن نماینده لس آنجلس در کنگره آمریکا اخیراً گفته است که بخش بزرگی از قدرت بین المللی ما از این واقعیت است که دلار آمریکا واحد استاندارد امور مالی و معاملات بین المللی است.

تسویه پرداخت ها از طریق بانک فدرال نیویورک برای معاملات نفتی و سایر معاملات مهم است. این نکته دقیقاً به عنوان هدف حامیان ارزهای دیجیتالی انتخاب شده است تا قدرت آمریکا برای اعمال تحریم های ایران را از بین ببرند.

آمریکا تنها کشوری است که بدون نیاز به فروش دارایی های خود و یا افزایش نرخ بهره، برای قرض گرفتن پول خارجی، می تواند کسری تراز پرداخت های خود را جبران کند.

اجتناب از دلار و بانک های آمریکایی راهکار کشورها جهت حفظ خود در برابر تحریم ها

استراتژیست های آمریکایی بر این عقیده اند که به جز سیستم مالی آمریکا هیچ جایگزین دیگری برای کشورهای جهان وجود ندارد. اما کشورها باید برای محافظت از خود در برابر تحریم های آمریکا، باید حذف دلار را در دستور کار قرار دهند و از به کارگیری بانک های آمریکایی در پرداخت های بین المللی اجتناب نمایند.

این امر نیازمند ایجاد یک سیستم مالی غیردلاری برای استفاده میان کشورها است. از جمله سازوکارهای دلارمحور، سیستم سوئیفت است و کشورها نیاز به ایجاد یک سیستم جایگزین سوئیفت میان خود دارند.

ایجاد سیستم جایگزین سوئیفت راهکار کشورها در تقابل با آمریکا

دلارزدایی نیازمند ایجاد جایگزین های چندجانبه برای مؤسسات تحت سلطه آمریکا از قبیل بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و سایر سازمان ها و تعاونی هایی از قبیل سوئیفت است که در آن آمریکا اختیار و قدرت عمل نداشته باشد.

سیاست های آمریکا در قالب مشاوره غلط از طریق صندوق بین المللی پول به کشورها، آن ها را با بدهی مواجه می کند و این بدهی های خارجی، اقتصاد کشورها را بی ثبات و فقیر می کند. از طرفی آمریکا با اعمال تحریم های پولی و بانکی، تجارت بین المللی کشورها را دچار اختلال می کند.

راه حل اساسی برای مقابله با این خرابکاری های آمریکا ایجاد یک سیستم دوطرفه جهت استفاده از ارزهای ملی و یک سیستم پرداخت داخلی، مبتنی بر بانک های داخلی، به عنوان جایگزین سوئیفت و بانک های آمریکایی است.

منبع: اوراسیا ریویو yon.ir/gQGuL

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.