۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۱۰۴ ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴ دسته: دولت و حکمرانی
۰

سورنا ستاری معاون علمی ریاست جمهوری، ضمن اشاره به تاثیر اقتصاد بر مهاجرت و یا حفظ نخبگان کشور، گفت: طبق آمار، کشور ما نه مهاجرپذير است و نه مهاجرگریز، اما مسئله، کيفيت افرادی است که مهاجرت می‌کنند. وی با تاکید بر اینکه نرخ ماندگاری نخبگان در ایران از کشورهای دیگر بالاتر است، از بازگشت ۱۴۰۰ نخبه به کشور در ۳ سال اخیر خبر داد.

به گزارش مسیر اقتصاد سورنا ستاری معاون علمی رئیس‌جمهور، در حاشیه بازدید از کارخانه آسفالت بجنورد در خصوص مساله مهاجرت و وضعیت فعلی آن از نظر کمی و کیفی در کشور توضیحاتی را ارائه نمود.

وی با اشاره به تاثیر اقتصاد بر مهاجرت و یا عدم مهاجرت مردم کشور گفت: وقتی پایه ‌یک اقتصاد نفت است، این اقتصاد نمی‌تواند یک نیروی بااستعداد و باهوش را در خود حفظ کند و خراسان شمالی نیز اگر بخواهد جوانان خود را حفظ کند باید نوع اقتصاد خود را تغییر دهد و به سمت اقتصاد خلاق پیش رود.

تلاش برای بازگشت نخبگان ایرانی با هدف افزایش کیفیت جمعیت

ستاری از پایش بنیاد نخبگان به ‌صورت سالانه خبر داد و تصریح کرد: در دانشگاه صنعتی شریف یک رصدخانه مهاجرت راه‌اندازی شده است که به‌صورت هفتگی آمارهای مهاجرت را منتشر می‌کند؛ البته ما ازنظر کمی نه کشوری مهاجرپذیر هستیم و نه مهاجر گریز.

وی افزود: مسئله، کیفیت افرادی است که از کشور مهاجرت می‌کنند که روی این مسئله کار می‌کنیم و در سال‌های اخیر مهاجرت نخبگان کاهش داشته است.

معاون علمی رئیس‌جمهور به شروع برنامه‌ای برای بازگشت نخبگان از ۳ سال پیش اشاره کرد و گفت: نرخ ماندگاری نخبگان ما نسبت به کشورهای دیگر بالاست اما در ۳ سال گذشته ۱۴۰۰ نفر از دانشگاه‌های برتر جهان به کشور بازگشتند.[۱]

کمیت و کیفیت مهاجرت و تاثیر آن بر جمعیت

مهاجرت، به عنوان یکی از موثرترین شاخص‌های جمعیتی، بسیاری از کشورهای دچار بحران جمعیتی را از خطر قریب الوقوع کاهش تعداد جمعیت و یا افزایش میانگین سنی آن نجات می دهد یا وقوع بحران جمعیتی را به تاخیر می اندازد. به عنوان مثال بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا با وجود نرخ باروری کمتر از حد جانشینی، توانسته اند با استفاده از فرصت مهاجرت، نرخ رشد جمعیت خود را همواره مثبت نگه دارند.

اما علاوه بر تعداد مهاجران ساکن یک کشور، کیفیت آن ها نیز مهم است؛ چنان که کشوری مانند ایالات متحده آمریکا، با روش های مختلف سعی در جذب نخبگان و شخصیت های تاثیرگذار علمی داشته است اما همواره از ورود مهاجران بی خانمان و فقیر جلوگیری می نماید.

گفتنی است تلاش برای بازگشت نخبگان به کشور علاوه بر افزایش تعداد جمعیت، می تواند موجب رونق اقتصادی و راه اندازی بسیاری صنایع و بنگاه های اقتصادی کشور گردد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری فارس، کد مطلب: ۱۳۹۸۰۴۳۱۰۰۰۵۳۷

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.