۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۰۸۶ ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

امروزه نگرانی اصلی زنان ایرانی، انتخاب بین مادرشدن و اشتغال است. عدم وجود سیاست‌هایی برای حمایت از حقوق مادران، آن‌ها را بر سر دوراهی قرارداده‌است. این مسئله تا جایی ادامه پیدا کرده‌‌است که بیشتر خانواده‌ها نداشتن فرزند یا تک‌فرزندی را برگزیده‌اند. حمایت از مادران در بیشتر کشورهای جهان انجام می‌شود اما جای آن در ایران خالی است.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از عیارآنلاین، یکی از موضوعاتی که برای پیشرفت کشور باید به آن توجه کرد، مسئله‌ جمعیت کشور است. عدم توجه به این مسئله پیامدهایی به دنبال خواهدداشت که در سال‌های آینده گریبان‌ کشور را خواهد گرفت. نیروی جوان عامل قدرت و توسعه‌ ملی هر کشوری است. با وجود سرمایه‌های فراوان اگر کشوری با کمبود نیروی انسانی مواجه باشد، قادر نخواهد بود از آن‌ها بهره برداری کند.

انتخاب سخت زنان، مادرشدن یا اشتغال

‌یکی از دلایلی که اکثر زوج‌ها بعد از ازدواج تصمیم می‌گیرند که بچه‌دار نشوند یا یک فرزند داشته‌باشند، نبود قوانینی برای حمایت از مادران در کشور است. بسیاری از شرکت‌ها هنگام استخدام برای خانم‌ها محدودیت تجرد قائل می‌شوند یا درصورت استخدام زنان متاهل از آن‌ها تعهد می‌گیرند که نباید باردار شوند. بنابراین اگر زن شاغلی بخواهد مادر شود، باید بین مادر شدن و اشتغال در جامعه‌ امروزی یکی را انتخاب کند.

حمایت از مادران در کشورهای دیگر

این درحالی‌ است که کشورهای دیگر جهان که با بحران جمعیت روبه‎‌رو هستند، سیاست‌های متعددی دراین باره اتخاذ کرده‌اند. به عنوان مثال کشور انگلیس برای رفاه حال مادران شاغل، مرخصی با حقوق دوران بارداری در نظر گرفته‌است. این حقوق از سه ماه قبل از تولد تا هفت ماه پس از تولد پرداخت می‌شود. هم‌چنین اگر یک مادر هیچ فرزند زیر ۱۶ سالی نداشته باشد و باردار شود، یک هدیه‌ ۵۰۰ پوندی دریافت می کند.

معاونت امورزنان در دولت باید با توجه به اهمیت این مساله، پیشنهاداتی در این راستا به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد. نمایندگان نیز قوانینی مربوط به حمایت حقوق مادران تصویب کنند تا در آینده هیچ زنی با ترس ازدست‌دادن شغل و نداشتن امنیت به عنوان یک مادر در جامعه، خودش را از لذت مادر شدن محروم نکند.

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.