۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۴۷۸۱ ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲ دسته: دولت و حکمرانی
۱

بابایی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس طی هفته جاری گفت: سوابق قبلی وزارت بازرگانی نشان دهنده آن است که این وزارتخانه در خدمت تولید داخلی نیست و به نظر نمی‌رسد نمایندگان مجلس نیز با تشکیل این وزارتخانه موافقت کنند.

روح الله بابایی صالح عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی در صحن علنی مجلس طی هفته جاری گفت: طرح تشکیل این وزارتخانه با اصرار دولت و پیگیری برخی از نمایندگان مجلس در دستور کار قرار گرفته است.

نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: موضوع تشکیل مجدد وزارت بازرگانی با شروع به کار دولت دوازدهم بارها از سوی دولت پیگیری و لایحه ای نیز به مجلس ارسال شده بود که نمایندگان مجلس به دلیل اثرات منفی تشکیل این وزارتخانه با آن مخالفت کردند. اما در اواخر سال گذشته علیرغم رای منفی مجلس به تشکیل این وزارتخانه برخی از نمایندگان مجلس به دلیل اصرارهای مکرر دولت اقدام به ارائه طرحی کردند که در آن با تشکیل وزارت بازرگانی وظایف تجارت از دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی تفکیک می شود.

مخالفت اکثریت نمایندگان مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی

بابایی در خصوص دلایل موافقان طرح تشکیل وزارت بازرگانی گفت: نمایندگان موافق تشکیل این وزارتخانه بر این باور هستند که در حال حاضر وزارت صمت به دلیل گستردگی وظایف به تنهایی قادر به کنترل وضعیت تولید و تجارت نیست و باید وزارتخانه مستقلی برای بخش بازرگانی تشکیل شود.

وی اظهار داشت: از سویی دیگر بسیاری از نمایندگان مجلس همچنان مخالف تشکیل وزرات بازرگانی هستند. افزایش حجم و اندازه دولت، افزایش هزینه های عمومی، اوج گیری واردات و زمان بر بودن تفکیک با توجه به عمر باقیمانده از دولت از جمله دلایل مخالفان تشکیل مجدد وزارت بازرگانی است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطر نشان کرد: این در حالی است که پس از ارائه این طرح از سوی نمایندگان موافق تفکیک، دولت نیز از آن حمایت کرد تا موضوع تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس با جدیت بیشتری دنبال شود؛ به نحوی که کلیات و جزئیات آن نیز در کمیسیون اجتماعی رای آورد.

تشکیل وزارت بازرگانی کمکی به تولید داخلی نمی‌کند

بابایی با اشاره به بیانیه جمعی از تشکل های تولیدی که در مخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی منتشر شده است، گفت: تشکیل وزارت بازرگانی با توجه به سوابق قبلی آن بیشتر کمک کننده واردات محصولات خارجی است و کمکی به تولید داخلی نمی کند. در زمان وجود وزارت بازرگانی شاهد آن بودیم که این وزارتخانه به منظور تامین نیاز بازار داخلی، برنامه ای برای حمایت از تولید داخلی ارائه نمی کرد. به همین دلیل بسیاری از تولیدکنندگان و تشکل های مرتبط مخالف با تشکیل وزارت بازرگانی هستند.

وی در پایان گفت: با توجه به دلایل مخالفان طرح تشکیل وزارت بازرگانی و نیز فضای موجود مجلس نهم، بعید به نظر می رسد این طرح مورد اقبال مجلس قرار بگیرد. تصویب طرح تشکیل وزارت بازرگانی با توجه به مغایرت آن با قوانین بالادستی، نیازمند رای دو سوم نمایندگان مجلس است.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت

  1. همين كميسيوني كه بابايي عضوشه يعني كميسيون اجتماعي با تشكيل وزارت بازرگاني موافقت كرده قبلا!
    قطعا ادغام اشتباه بازرگاني براي آقايان منافع زيادي داشته كه هر وقت بحث تفكيك مطرح ميشود شروع به فرافكني مي كنند

    ۱۲


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.