۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۴۵۶۷ ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳ دسته: پول و بانک
۰

محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به اینکه بازگشت ارز حاصل از صادرات یکی از چالش های مهم تولیدکنندگان است، تصریح کرد: به منظور پویایی در صادرات کالاهای مختلف نیازمند تغییر و به روز رسانی قوانین صادراتی هستیم.

به گزارش حسین حیدری خبرنگار استان قم مسیر اقتصاد این روزها به دلیل وجود تحریم های متعدد در عرصه های مختلف، تولیدکنندگان داخلی به منظور صادرات محصولات خود و همچنین واردات مواد اولیه با چالش های مختلفی دست و پنجه نرم می کنند. یکی از این چالش های مهم بحث بازگشت ارز حاصل از صادارت به کشور است.

محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان، اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی صادرکنندگان مسئله تبادلات پولی- بانکی است.

بازگشت ارز حاصل از صادرات چالش اصلی تولیدکنندگان 

وی ادامه داد: پیشنهاد ما به دولت این است تا بجای فشار به تولیدکننده برای تعهد برگشت ارز و یا پیمان سپاری ارزی، صنایع کوچک را از این موضوع معاف کند و یا به آن‌ها ارز ندهد تا خود این صادرکنندگان کوچک، صادرات خود را مدیریت کنند.

رئیس سازمان صمت استان قم عنوان کرد: در این اقدام به تولیدکنندگان کوچک ارزی پرداخت نمی شود و آن‌ها هم تعهدی ندارند که ارزی را برگردانند، اما این مسئله را دولت نپذیرفت.

وی افزود: البته در این مسئله بانک مرکزی پیشرو بود و برای کسانی که بازگشت ارز حاصل از صادرات داشته اند، تسهیلات بانکی در نظر گرفته است.

سیجانی در ادامه با اشاره به شیوه فعلی بازگشت ارز حاصل از صادرات، گفت: تولیدکنندگان می توانند تبادلات بانکی خود را از طریق ۲۵ بانک و صرافی مورد اعتماد بانک مرکزی که اعلام شده است، انجام دهند.

وی تاکیدکرد: برخی از تولیدکنندگان با توجه به تحریم های موجود گاهی نمی توانند ارز را به‌صورت سیستمی وارد کنند و توانایی این را دارند که نیمی از این ارز را به‌صورت اسکناس و یا واردات کالا وارد کشور کنند و ۵۰ درصد باقیمانده را در سامانه نیما به فروش برسانند.

امروز سیستم تولید نیازمند ارز است

رئیس سازمان صمت قم با اشاره به اینکه در حوزه ثبت سفارشات تولید، هیچ گونه سخت گیری، محدودیت و کنترل نو کالا نداریم، خاطرنشان کرد: امروزه تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه خود نیازمند ارز هستند.

سیجانی در پایان با بیان اینکه در شرایط جنگ اقتصادی به سر می بریم، تصریح کرد: به منظور پویایی در صادرات کالاهای مختلف نیازمند، تغییر و به روز رسانی قوانین صادراتی هستیم.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.