۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۴۱۹۲ ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰ دسته: پول و بانک
۰

بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و رئیس کل اسبق بانک مرکزی، ضمن انتقاد از عدم نظارت بانک مرکزی بر نحوه تولید و مصرف نقدینگی، گفت: هدایت نقدینگی به سمت تولید می‌تواند باعث افزایش اشتغال و کاهش تورم شود. رشد نقدینگی تنها زمانی خطرناک است که به جای هدایت به سمت تولید، وارد بازارهای سفته بازی و سوداگری همچون سکه، ارز و مسکن شود.

محمود بهمنی نماینده ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان و رئیس کل اسبق بانک مرکزی، در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به رشد نقدینگی در سال های گذشته گفت: نقدینگی در پایان سال ۱۳۹۱، ۴۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است و در حال حاضر به حدود ۱۹۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. رشد نقدینگی زمانی خطرناک است که به سمت بازارهای سفته بازی مثل سکه، ارز و مسکن برود که این مسئله باعث افزایش شدید قیمت ها می شود.

افزایش اشتغال و کاهش تورم با هدایت نقدینگی به سمت تولید

بهمنی با تاکید بر اهمیت هدایت نقدینگی به سمت تولید گفت: اگر بر مصرف نقدینگی نظارت شود و به سمت تولید هدایت گردد، قطعا می تواند مفید باشد. زمانی که نقدینگی به سمت تولید می رود، ظرفیت های خالی تولید را پر می‌کند و موجب اشتغال می شود. با افزایش تولید، عرضه کالا افزایش یافته و تورم کاهش می یابد. در واقع رشد نقدینگی به تنهایی نمی تواند موجب تورم و مشکلات اقتصادی شود؛ بلکه مشکل اصلی کشور عدم نظارت بر مصرف نقدینگی است.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه نقدینگی در سال های اخیر چند برابر شده و از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۱ به حدود ۱۹۰۰ هزار میلیارد تومان در حال حاضر رسیده است، گفت: اگر این نقدینگی درست مصرف می شد، هیچ وقت مشکلات اقتصادی فعلی را به وجود نمی آورد.

مسکن، موتور محرکه اقتصادی کشور

بهمنی یکی از دلایل شرایط امروز اقتصادی کشور را بی توجهی به بخش مسکن دانست و گفت: اگر نقدینگی را وارد بخش تولید مسکن کنیم، عرضه مسکن بالا می رود و قیمت آن تا این حد افزایش پیدا نخواهد کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مسکن را موتور محرکه اقتصادی کشورها در جهان دانست و گفت: در صورتی که بخش مسکن رونق پیدا کند، ۱۸۰ صنعت از جمله سیمان، آجر، گچ و غیره را با خود به حرکت در می آورد.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.