۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۸۹۸ ۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

ناتالی توچی مشاور ارشد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که اینستکس در کوتاه مدت اثری بر اقتصاد ایران نخواهد داشت. به گفته وی امکان تضمین خرید نفت ایران توسط اتحادیه اروپا حتی در بلندمدت نیز بسیار پیچیده و بعید به نظر می‌رسد. به همین دلیل پیشنهاد اروپا این است که اعتبار اینستکس از طریق صادرات نفت ایران به چین و روسیه تأمین شود. این اظهارات نشان می‌دهد که اروپا عزمی برای تسهیل تبادلات تجاری با ایران و نادیده گرفتن تحریم‌های یکجانبه آمریکا ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد ناتالی توچی مشاور ارشد فدریکا موگرینی، مسئول دستگاه سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا در گفتگو با یورو نیوز حقایقی را در رابطه با آثار سازوکار مالی اینستکس بر اقتصاد ایران و توان اروپا در عملیاتی کردن این سازوکار بیان کرده است که می تواند هدف و واقعیت راه اندازی اینستکس را بیش از پیش آشکار سازد.

ناتالی توچی در رابطه با تصمیم گیری شرکت های اروپایی برای عدم همکاری با ایران گفته است «اولین چیزی که اتحادیه اروپا و نهادهای آن نمی توانند در سیستم بازار آزاد انجام دهند این است که تفنگ را روی سر شرکت های خصوصی بگذارند و این شرکت ها را مجبور کنند که به خواسته های آنها تن دهند. به همین دلیل این مسأله مانعی است که اجازه اجرای درست خواسته های سیاسی اروپا در قبال برجام را نمی دهد.»

اینستکس در کوتاه مدت اثری بر اقتصاد ایران ندارد

خانم توچی در پاسخ به این سؤال که «آیا اروپا می تواند در کوتاه مدت، مشکل اقتصادی ایران را از طریق اینستکس حل کند؟» گفته است: «بیایید کاملاً در این باره صادق باشیم. بسیار سخت است بخواهیم تصورکنیم که اینستکس اجازه مبادله میلیاردها یورو بین اتحادیه اروپا و ایران را می دهد.»

وی با بیان اینکه اثرات کوتاه مدت اینستکس بر اقتصاد ایران ناچیز خواهد بود، گفته است: در میان مدت ایران می تواند با پولی که از فروش نفت در آسیا به خصوص چین به دست می آورد راضی شود و می توان گفت که این کمک مالی به اقتصاد ایران خواهد بود.

خرید نفت از ایران توسط اروپا به لحاظ فنی و سیاسی پیچیده است

ناتالی در رابطه با خرید نفت از ایران توسط اروپا گفته است که معتقدم که از لحاظ فنی و سیاسی کاملاً پیچیده است، اما تنها راهی که من می توانم آن را تصور کنم این است که اروپا نفت را هم به فهرست های موجود در اینستکس اضافه کند.

وی ادامه داده است: «ایده اصلی ایجاد یک مثلث بین اتحادیه اروپا، روسیه که خود یکی از صادرکنندگان انرژی به اروپا است و ایران است. پیشنهادی که گروه بحران چند هفته پیش آن را مطرح کرده است و به ایران اجازه می دهد تا منابع انرژی را به روسیه صادر کند و روسیه که به این واردات نیازی ندارد و می تواند به طبع آن را وارد روند اینستکس کند و اینگونه ایرانی ها اجازه پیدا خواهند کرد با چنین اعتباری دست به واردات محصولات اروپایی به ایران بزنند.»

اروپا از طریق چین و روسیه به دنبال تأمین اعتبار اینستکس است

گفتنی است که گروه بحران در گزارشی منتشر شده هفته های اخیر خود پیشنهاد داده است که «اروپا به طور غیرمستقیم و از طریق چین و ورسیه اقدام به واردات نفت از ایران نماید. بدین صورت که اگر روسیه با ایران اقدام به معامله نفت کند و چین نیز واردات نفت از ایران را ادامه دهد، این معاملات اعتبار لازم جهت تزریق به سازوکار اینستکس را فراهم می کند.»

این گروه در گزارش خود ادامه داده است «بدین ترتیب ایران می تواند تجارت خود با این کشورها را بدون اینکه نیازی به نظام دلاری آمریکا داشته باشد، انجام دهد. این کشورها همچنین می توانند ایران را برای توسعه و بازسازی زیرساخت های خود کمک کنند.»

هدف اروپا معطل نگه داشتن ایران تا اتمام ریاست جمهوری ترامپ است

در همین زمینه در روزهای اخیر ولادیمیر چیزوف نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا، گفته است که روسیه تجارت خود با ایران را بدون توجه به تحریم‌های آمریکا ادامه خواهد داد و برای تجارت دوجانبه با ایران نیازی به سازوکار مالی اینستکس ندارد.

تأخیر نزدیک به ۱۰ ماهه در عملیاتی شدن سازوکار مالی اروپا، تقلیل کالاهای قابل تجارت در این سازوکار به غذا و دارو و عدم توانایی اروپا در تضمین خرید نفت از ایران نشان می دهد که این اتحادیه تمایلی به عملیاتی نمودن سازوکار مالی تجارت با ایران ندارد.

در اصل اتحادیه اروپا سازوکار اینستکس را به طور نمادین برای اعلام حمایت خود از برجام راه اندازی کرده است و پیش بینی می شود که این اتحادیه ایران را تا زمان انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا معطل اینستکس نگه خواهد داشت و در بهترین حالت منابع اعتباری اینستکس را از طریق درآمدهای ایران در کشورهای ثالث تأمین خواهد کرد.

منابع:

گروه بحران yon.ir/3uH5x

یورونیوز yon.ir/LGHDz

اسپوتنیک yon.ir/HSU43

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.