۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۷۳۹ ۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹ دسته: مسکن
۰

بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس در نامه‌ای به لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وضعیت بحرانی بازار مسکن و اجاره بها، اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از سوداگران را راهکار عملی بهبود وضعیت بازار مسکن دانسته است. این تشکل دانشجویی با اشاره به کارشکنی‌ها و تعویق‌های مکرر در تصویب مالیات بر عایدی سرمایه، پیگیری و تسریع در طرح مذکور را خواستار شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس در نامه خطاب به لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی،با اشاره به وضعیت نامطلوب شاخص های بخش مسکن و افزایش قیمت بی سابقه این کالای اساسی، اقدام مجلس شورای اسلامی و کمیسیون اقتصادی را در تصویب قوانین و ابزارهای بازدارنده مالیاتی نظیر مالیات بر عایدی سرمایه را خواستار شد.

این تشکل دانشجویی مالیات بر عایدی سرمایه را موجب سامان بخشی به بازار مسکن عنوان کرده است و با یادآوری اتفاقات سال های گذشته در مورد به نتیجه نرسیدن تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه، خواستار به جریان انداختن دوباره طرح مذکور شد.

متن نامه مذکور به شرح زیر است:

همان­طور که مستحضر هستید؛ بازار مسکن دچار افزایش غیرمنطقی قیمت ­ها و اجاره­ بهای سرسام آور شده است. این مسئله به دنبال هجوم نقدینگی و منابع طی یک سال گذشته به سمت بازارهای غیرمولدی مانند خرید و فروش مسکن، موجب گسترش بی عدالتی و افزایش فاصله طبقاتی شده است.

به اذعان وزیر راه و شهرسازی، در حال حاضر مسکن به عنوان یکی از مهمترین و حساس ترین نیازهای خانوار، سهم بالای ۸۰ درصدی در سبد هزینه دهک‌های پائین مردم پیدا کرده است؛ علاوه بر این، با افزایش بیش از دوبرابری قیمت مسکن در سال گذشته، اجاره‌بها در معرض افزایش شدید قرار گرفته و خرید مسکن برای جوانان و اقشار کم درآمد تبدیل به رویا شده است.

افزایش بیش از ۲ تا ۳ برابری قیمت مسکن و اجاره‌بها در سال گذشته و امسال موجب شده است تا برخی به حاشیه شهرها مهاجرت کنند که همین مسئله فشارهای روحی و آسیب‌های اجتماعی به وجود خواهد آورد.

به گفته نماینده محترم مردم کرمانشاه، این مسئله چنان برای مردم مشکل ایجاد کرده است که دیگر توان اجاره خانه را نیز ندارند تا جایی که تماس‌های بسیاری ازسوی همشهریان برای دریافت چادر از هلال احمر و ادامه زندگی با نصب چادر در پارک‌ها با این نماینده برقرار شده است.

بر اساس آمارها نیز شاخص دسترسی به مسکن در کشور به بیش از ۱۵ سال و در تهران به حدود ۲۰ سال رسیده است. این شاخص به این معناست که اگر کسی تمام حقوق و درآمد خود را از امروز پس‌انداز کند و قیمت مسکن هم بیش از این افزایش پیدا نکند، پس از ۱۵ یا ۲۰ سال خانه‌دار می‌شود. جالب توجه است که این مورد در سال ۷۰ حدود ۶ سال بوده است و این وضعیت، نشانگر پدید آمدن بحران مسکن در کشور به مرور زمان است.

کاهش خانوارهای دارای مسکن ملکی شهری از حدود ۷۰ درصد در سال ۱۳۷۵ به ۵۴ درصد در سال ۱۳۹۵، افزایش دوره انتظار برای تأمین مسکن به بیش از ۶۰ سال در سال ۱۳۹۸و افزایش تعداد خانه‌های خالی از ۱.۶ به ۲.۶ میلیون واحد طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵، از دیگر شاخص هایی است که وضعیت نامطلوب بخش مسکن را تأیید می کند.

راهکار حل بحران مسکن از دیدگاه کلان اقتصادی در ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا است. در صورتی که توازن بین عرضه و تقاضا وجود نداشته باشد، بازار دچار نوسانات قیمتی شده و موجب رشد غیرمنطقی قیمت­ها می‌شود.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ و گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، «تقاضای سرمایه‌ای یا سوداگرانه» در بخش مسکن طی ۱۰ سال اخیر به میزان بیش از ۷۵ درصد رسیده است.

راهکار اولویت دار و تجربه شده بیش از ۱۸۰ کشور جهان، اعمال ابزار مالیات بر عایدی سرمایه برای از بین بردن تقاضای کاذب و مخرب سوداگرانه است.

ایجاد پایه مالیات بر عایدی سرمایه از نظر علمی کاملا توجیه داشته و مورد تایید مراکز پژوهشی و اجرایی داخلی نظیر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است.

متاسفانه در ایران در سایه بی توجهی نمایندگان ملت و نداشتن دید بلندمدت از شرایط بازار مسکن، قانون جداگانه‌ای در مورد مالیات بر عایدی سرمایه وجود ندارد. حتی در قانون مالیات‌های مستقیم ایران هیچ‌گاه ماده‌ای به طور خاص در مورد مالیات بر عایدی سرمایه به طور کلی وجود نداشته است.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن، با هدف مقابله با فعالیت های سوداگرانه، از تیرماه سال ۱۳۹۷ با رای بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس، در دستور کار خانه ملت قرار گرفت. این طرح در کمیسیون اقتصادی بررسی و با کلیات آن موافقت شد؛ اما در جریان بررسی جزئیات، طرح مذکور به دلیل وعده دولت جهت ارائه لایحه‌ای جامع در آینده‌ نزدیک، متوقف شد.

پیش از این نیز در شهریور ماه سال ۱۳۹۳ طی بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بند ۱۷ از لایحه مذکور حذف شد و نمایندگان محترم مردم به مالیات بر عایدی سرمایه رأی منفی دادند و راه چپاول سوداگران را باز گذاشتند.

البته از شأن و منزلت نمایندگان محترم به دور است که بتوان میان آن ها و سوداگرانِ سقف و سرپناه مردم نسبتی متصور بود، اما لااقل اگر مشکلاتی در اجرای این پایه مالیاتی مطرح بود، انتظار می‌رفت، ایرادات سریعاً برطرف شده و لایحه مذکور دوباره مورد بررسی قرار می گرفت.

ما از شما و مجلس انتظار داریم تا همچون گذشته در کنار مردم باشید و رسالت خود را فدای سیاسیون حامی سرمایه‌­داری نکنید؛ آن هم سرمایه‌­داری که به جای درآمد مشروع و کمک به تولید و اقتصاد مولد همچون زالو در حال مکیدن شریان های حیاتی اقتصاد کشور است.

مالیات بر عایدی سرمایه موجب نجات بازار مسکن از چنگ سوداگران و دلالان و بسترسازِ هدایت نقدینگی به سمت فعالیت های مولد است، لذا از جنابعالی به عنوان رئیس مجلس درخواست می­‌شود در مورد روند طرح مذکور پیگیری لازم را مبذول نموده و یکبار برای همیشه به جولان سوداگران در بازار مسکن پایان دهید.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.