۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۳۳۰ ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵ دسته: مسکن
۱

برنامه جمعه شب مناظره شبکه یک سیما با موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در مسکن برگزار شد. نتیجه نظرسنجی در پایان این برنامه حاکی از این بود که بیش از ۷۶ درصد مردم موافق اخذ مالیات ویژه از سوداگران و دلالان زمین و مسکن هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد برنامه ۱۴ تیرماه ۹۸مناظره شبکه یک سیما با موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه مسکن با حضور احمد زمانی معاون دفتر پژوهش و برنامه ریزی سازمان امور مالیاتی، صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و بهنام خوش‌بین نماینده اتحادیه املاک برگزار شد.

۷۶ درصد مردم موافق اخذ مالیات سنگین از سوداگران حوزه مسکن

مالیات بر عایدی سرمایه از مهم ترین و کاراترین ابزارهای مالیاتی است. اغلب کشورهای جهان به‌منظور برقراری عدالت، کاهش فاصله طبقاتی و صاحب‌خانه کردن عموم مردم، هزینه مالکیت و نگهداریِ مسکن بیش‌تر از نیاز مصرفی را بالا می‌برند. یکی از ابزارهای مورد استفاده آن‌ها برای تحقق این هدف، مالیات بر عایدی سرمایه است.

مالیات بر عایدی سرمایه در بخش املاک با بیش از یک قرن سابقه، به‌عنوان یکی از اجزای مالیات بر درآمد، بر سود حاصل از سرمایه‌گذاری در تملک دارایی غیرمولد وضع می شود. منظور از سود حاصل از سرمایه تفاوت قیمت فروش یک دارایی نسبت به قیمت خرید آن (سود) است.

همچنین با توجه به اینکه ساز و کار اخذ آن به‌گونه‌ای است که مالکیت بیش از نیاز مصرفی و سوداگران را هدف قرار می‌دهد، بنابراین اقشار جامعه که به‌منظور سکونت و استفاده از خانه خود، مسکنی را خریداری می‌کنند، از پرداخت این مالیات معاف خواهند بود.

از آنجا که طی سال‌های اخیر، سیاست‌های کنترل سوداگری مانند مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن دنبال نشده، افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن و تحریک تقاضا همواره با شکست روبرو گردیده و به فاصله کوتاهی به رشد قیمت مسکن منجر شده است.

بنابراین با افزایش هزینه سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیرمولد، جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازارهای موازی کاهش می‌یابد و در مقابل با توجه به معافیت سازندگان و مردم عادی، رونق در ساخت و ساز و تولید مسکن افزایش خواهد یافت.

در رابطه با همین موضوع در سوال نظرسنجی برنامه مناظره نیز از مخاطبان پرسیده شد که آیا با اخذ مالیات سنگین بر سوداگری مسکن موافقید؟

نتیجه نظرسنجی در پایان این برنامه حاکی از این بود که بیش از ۷۶ درصد مردم موافق اخذ مالیات سنگین از سوداگران و دلالان زمین و مسکن هستند. بنابراین ضروری است تا نمایندگان ملت و مسئولین دولتی با هدف کاهش التهابات و حذف سوداگری از بازار مسکن، طرح یا لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در مسکن را هر چه سریعتر ارائه و تصویب نمایند.

انتهای پیام/ راه و ساختمان

  1. تهیه مسکن برای افراد کم بضاعت وظیفه دستگاه حکومتی است نه مالک. اگر قیمت بالاست دلیل بر ضعف پول ملی است . اقایان می خواهند با فشار بر بخشی از مردم مشکلات عده ای دیگر را حل کنند

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.