۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۲۸۶ ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

بانک مرکزی چین در راستای کاهش وابستگی به دلار و بین المللی کردن یوآن، سیستم پرداخت CIPS را ایجاد کرده است. این سیستم پرداخت یک مرکز واحد برای تمامی معاملات یوآنی است که در آن بانک‌هایی از سراسر جهان به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم امکان دریافت و پرداخت‌های یوآنی را دارند. این سیستم همچنین در کنار قابلیت انجام پرداخت یوآنی، یک بستر پیام رسانی مالی برای بانک‌ها است که نیاز به سیستم سوئیفت را نیز برطرف می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک مرکزی چین در سال های اخیر سیاست کاهش وابستگی به دلار آمریکا را تسریع کرده است. این بانک به دنبال بین المللی کردن یوآن چین در پرداخت های تجاری و سرمایه گذاری است. روند بین المللی شدن یوآن و حجم استفاده از این ارز در پرداخت های فرامرزی چین رشد چشمگیری داشته است.

سیستم CIPS زیرساختی برای بین المللی شدن یوآن

افزایش پرداخت های یوآنی فرامرزی نیاز به زیرساخت های لازم جهت تسهیل این پرداخت ها را بیش از پیش نمایان ساخته است. به همین منظور یکی از زیرساخت هایی که چین در سال های اخیر ایجاد کرده است، سیستم پرداخت بین بانکی فرامرزی یا CIPS است که با تصویب بانک مرکزی چین و توسط شرکت خدمات پرداخت بین المللی چین در سال ۲۰۱۵ و در دو فاز ایجاد شده است.

فاز اول در سال ۲۰۱۵ با هدف تسهیل فرآیند پرداخت های خرد و کلان یوآنی فرامرزی (تجارت فرامرزی یوآنی، سرمایه گذاری مستقیم فرامرزی یوآنی، تأمین مالی و رمیتنس(پرداخت های خرد) فرامرزی یوآنی) آغاز به کار کرده است. فاز دوم نیز در سال ۲۰۱۷ با هدف ترویج استفاده بیشتر از یوآن چین در معاملات بین المللی، رفع مشکل زمانی سیستم، افزایش ساعات کاری و … توسعه داده شده است.

دو هدف بانک مرکزی چین برای شکل دهی به سیستم پرداخت یوآنی

بانک مرکزی چین با راه اندازی این سیستم پرداخت به طور کلی دو هدف عمده را دنبال می کند. هدف اول تسهیل و یکپارچه سازی پرداخت و تسویه های بین المللی یوآنی است. به عبارتی با راه اندازی سیستم پرداخت بین المللی چین نیاز به بانک های تسویه ای یوآنی که در خارج از خاک چین برای معاملات یوآنی ایجاد شده اند کاهش می یابد.

هدف دوم همگرا سازی نرخ یوآن داخلی با نرخ یوآن در خارج از چین است. به عبارتی دیگر تفاوتی که میان نرخ یوآن در خارج از چین با داخل این کشور ایجاد شده است را نیز از بین می برد و بدین ترتیب مسأله خروج سرمایه از چین را حل می کند.

مشکل این بود که در حالتی بانک های فراساحلی یوآنی چین در خارج از خاک چین برای کشورهای مختلف عملیات یوآنی انجام می دادند، ترازهای یوآنی فرامرزی بین بانک های تسویه یوآنی مختلف نمی توانست جریان داشته باشد. یعنی مازاد در یک منطقه نمی توانست از طریق کسری در سایر مناطق جبران شود و جریان یوآن بین آن ها شکل بگیرد.

بنابراین، جریانات یوآن خارج از چین در یک مرکز فراساحلی نه تنها از یوآن داخلی جدا شده بلکه از سایر مراکز تسویه خارجی نیز جدا شده است. این باعث ایجاد اختلاف در نرخ های مبادله و نرخ های بهره یوآن داخلی و یوآن در مراکز مختلف خارجی از قبیل یوآن در هنگ کنگ می شد.

تسهیل پرداخت و پیام رسانی یوآنی با ایجاد سیستم CIPS توسط چین

با وجود CIPS، یک ادغام میان بانک های تسویه معاملات یوآنی در سراسر جهان صورت گرفته است تا معاملات به صورت یکپارچه و با مرکزیت بانک مرکزی چین انجام شود. اکنون بانک های متعددی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این سیستم پیوسته اند.

همچنین این سیستم قابلیت پیام رسانی مالی معاملات یوآنی را نیز دارد. به عبارتی همانند سیستم سوئیفت یک سیستم پیام رسان مالی است. در نتیجه بانک های مستقیم و غیرمستقیم می توانند بدون سوئیفت نیز عملیات پیام رسانی خود را انجام دهند.

اکنون مجموع این اقدامات چین در راستای بین المللی کردن یوآن، موجب شکل گیری یک نظام پرداخت دوجانبه و بین المللی یوآنی شده است. این نظام پرداخت، بانک های عامل، بانک های تسویه ای، سیستم های پرداخت و ارز مختص خود را دارد که بدون وابستگی به نظام پرداخت دلاری آمریکا یا دیگر نظامات پرداخت غربی فعالیت می کند.

منابع:

بانک مرکزی استرالیا yon.ir/vUeX0

کامودیتی دیسکاوری فاند yon.ir/zWzTU

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.