۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۲۳۰ ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

مایک ماهاری کارشناس روابط بین الملل گفته است که کشورها جهت دفاع از خود در برابر سیاست‌های آمریکا در تلاش هستند تا دلار را کنار بگذارند و برای موفقیت در این زمینه باید از سیستم سوئیفت استفاده نکنند. به گفته وی سوئیفت ابزار سیاسی آمریکا علیه سایر کشورها است و همین مسئله به انگیزه‌ای برای شکل گیری سیستم‌های جایگزین سوئیفت تبدیل شده‌است.

به گزارش مسیر اقتصاد مایک ماهاری کارشناس مرکز تنث آمندمنت گفته است: کشورهای مختلف جهان برای اجرای سیاست دفاع از خود، در تلاش هستند تا خود را از دلار آمریکا جدا کنند و این مسأله تأثیر بسیار منفی بر اقتصاد آمریکا خواهد داشت.

کشورها برای استقلال از دلار باید سوئیفت را کنار بگذارند

به گفته ماهاری کشورها برای رسیدن به هدف کاهش یا قطع کامل وابستگی به دلار باید از استفاده سیستم سوئیفت خودداری کنند.

شبکه سوئیفت که تحت عنوان جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی شناخته می‌شود، یک مؤسسه غیردولتی است که در سال ۱۹۷۳ تأسیس شده است. مرکز داده های این شبکه در بلژیک واقع شده است و در واقع در تمام کشورهای جهان یک مرکز اتصال دارد.

مؤسسات برای استفاده از سوئیفت باید به مرکز تحت کنترل این شبکه در کشور خود متصل شوند. سوئیفت بزرگترین نظام انتقال اطلاعات مالی و پرداختی در جهان  محسوب می شود و توسط ۱۱ هزار مؤسسه بانکی و مالی در ۲۰۰ کشور جهان مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم به شدت به دلار وابسته است.

سوئیفت ابزار فشار غربی ها علیه سایر کشورهای جهان

ماهاری گفته است در حالی که سوئیفت مدعی است از نظر سیاسی بی طرف است اما کاملاً واضح است که به ابزاری برای آمریکا و دیگر کشورهای غربی جهت اجرای دیپلماسی اقتصادی آنها بدل شده است.

این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه آمریکا در طول زمان از سوئیفت به عنوان چماق یا ابزاری برای پیشبرد سیاست خارجی خود استفاده کرده است، گفت: رویکرد دیگر کشورها در فاصله گرفتن از دلار یک واکنش طبیعی نسبت به استفاده ابزاری و چماق گونه از سوئیفت است تا بتوانند از این شرایط فاصله گرفته و اقتصاد خود را مستقل کنند.

به گفته ماهاری سوئیفت بارها دسترسی بانک های چینی و روسی را به دلیل تحریم های آمریکا قطع کرده است و این مسأله موجب شده است چین و روسیه سیاست های مختلفی را برای حمایت از اقتصاد خود طراحی و عملیاتی کنند.

طرفداری سیاسی سوئیفت از آمریکا عامل شکل گیری سیستم های جایگزین

طبق گفته این کارشناس روسیه نظام پرداخت داخلی خود را ایجاد کرده که این نظام در داخل این کشور بسیار محبوب شده است. در عین حال شاهد آن هستیم که بانک مرکزی روسیه در حال خرید طلاست چرا که این دارایی از نظر بین المللی یک پول حقیقی باثبات محسوب شده و در برابر پول کاغذی ایجاد شده توسط بانک مرکزی کشورها قرار گرفته است.

به گفته ماهاری بی طرفی سیاسی سوئیفت مشابه استقلال بانک مرکزی فدرال آمریکا است که ادعا می کند از نظر سیاسی بی طرف است اما در واقع هر چیزی که به دولت آمریکا مربوط شود سیاسی است. چه بانک مرکزی فدرال باشد و یا یک نظام پرداخت و یا حتی صندوق بین‌المللی پول، همه اینها سیاسی هستند.

وی افزوده است: توانایی آمریکا در اعمال سیاست های خارجی مداخله جویانه در نتیجه خلق پول بدون پشتوانه توسط بانک مرکزی این کشور است.

البته سیاسی کاری سوئیفت در قبال دیگر کشورها و تسلیم شدن در برابر فشارهای آمریکا محدود به روسیه و چین نیست. چراکه در عین حالی که سوئیفت مدعی است از نظر سیاسی بی طرف است و تنها نقش یک نهاد پیام رسان مالی بین بانک ها و مؤسسات مالی را ایفا می کند. اما به صورت مکرر دسترسی بانک های ایرانی را به دستور آمریکا به شبکه پرداخت خود،‌ قطع کرده است.

منبع: راشاتودی yon.ir/3uy3C

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.