۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۱۹۵ ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

سوریه تا پیش از شروع جنگ‌های داخلی یکی از تولیدکنندگان گندم در منطقه خاورمیانه بود و می‌توانست علاوه بر تامین نیاز بازارهای داخلی، بخشی از گندم مورد نیاز کشورهای اردن، مصر و تونس را نیز تامین کند. اما از زمان شروع جنگ‌های داخلی بسیاری از کشاورزان امکان فروش محصولات تولیدی خود به دولت این کشور را نداشته‌اند. در این راستا دولت ترکیه قصد دارد هر کیلوگرم گندم تولیدی کشاورزان استان‌های شمالی سوریه را به قیمت ۱۹۰۰ تومان خریداری کند.

به گزارش مسیر اقتصاد سوریه یکی از کشورهای خاورمیانه تا پیش از شروع جنگ های داخلی یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده محصولات کشاورزی در منطقه خود محسوب می شد. بخش کشاورزی حدود یک پنجم تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل داده و بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد از جمعیت شاغل سوری نیز در بخش کشاورزی فعالیت می کردند.

اما طبق گزارش فائو، شرایط جنگی پیش آمده در سوریه علاوه بر تلفات انسانی، خسارات سنگینی به دلیل نابودی محصولات کشاورزی و دامی و نیز تخریب دارایی‌های کشاورزی به بخش کشاورزی این کشور وارد کرد تا در نهایت این کشور به یکی از واردکنندگان محصولات اساسی تبدیل شود.

از آنجایی که غذای اصلی مردم سوریه نان است؛ به همین منظور تامین و تولید گندم در این کشور برای تامین امنیت غذایی از اهمیت بالایی برخوردار بوده به نحوی که سوریه تا پیش از وقوع جنگ با تولید ۴ میلیون تن گندم، در این محصول خودکفا محسوب می شد. میزان تولید گندم در این کشور تا سال ۲۰۰۸ به نحوی بود که این کشور بخشی از گندم مورد نیاز کشورهای اردن، تونس و مصر را نیز تامین می کرد.

۳ اقدام مهم دولت سوریه برای افزایش تولید گندم طی سال های اخیر

دولت سوریه برنامه های مختلفی را در جهت رشد تولید محصولات کشاورزی علی الخصوص گندم اجرا کرده و توانسته میزان تولید گندم را در این کشور طی سال های اخیر افزایش دهد. خرید تضمینی گندم یکی از برنامه های دولت بشار اسد برای افزایش تولید این محصول طی سال های اخیر است.

بررسی ها نشان می دهد در سال جاری قیمت هرتن گندم خریداری شده از کشاورزان سوری به ۳۵۸ دلار می رسد که با احتساب نرخ ارز سامانه نیما (۸۵۰۰ تومان) قیمت هرکیلوگرم گندم سوری بیش از ۳ هزار تومان ارزش دارد.

دولت سوریه اقدامات دیگری را نیز برای افزایش میزان تولید گندم انجام می دهد؛ به عنوان مثال طبق اعلام وزیر کشاورزی سوریه در سال گذشته بیش از ۱۳۵ میلیون دلار برای عرضه بهتر گندم های تولید شده در بازارهای داخلی اختصاص پیدا کرد. دولت برای جبران بدهی کشاورزان به بانک ها اقدام به تخصیص یارانه ۷۷۶ میلیون دلاری کرد و برای کاهش قیمت نان نیز بیش از ۳۸۰ میلیون دلار یارانه اختصاص داد.

خرید گندم از کشاورزان سوریه به قیمت ۱۹۰۰ تومان توسط دولت ترکیه

اخیرا دولت سوریه شرایط خرید گندم برای دولت ترکیه را در شهرهای هم مرز با این کشور فراهم نموده است تا کشاورزانی که به دلیل جنگ های داخلی و هزینه زیاد حمل و نقل قادر به فروش گندم های خود به دولت سوریه نیستند بتوانند محصولات تولیدی خود را به دولت ترکیه بفروشند.

در این توافق نامه همکاری قرار است تا دولت ترکیه علاوه بر گندم محصولاتی دیگر نظیر جو، عدس، نخود و ذرت را نیز از کشاورزان این شهرها خریداری کند. بررسی ها نشان می دهد پس از اعلام آمادگی دولت ترکیه برای خرید محصولات تولیدی کشاورزان این منطقه قیمت گندم نیز افزایش یافته است.

در حال حاضر قیمت هر تن از گندم هایی که کشاورزان این منطقه به مراکز خرید دولت ترکیه تحویل می دهند بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ دلار است؛بنابراین قیمت هرکیلوگرم از این محصول با احتساب نرخ ارز سامانه نیما (۸۵۰۰ تومان) بین ۱۷۰۰ تا ۱۹۰۰ تومان است.

جایگاه ویژه تولید گندم در تامین امنیت غذایی

حمایت دولت سوریه از تولید محصولات استراتژیک پس از تخریب زیرساخت های تولید و شرایط جنگی پیش آمده در این کشور نشان دهنده اهمیت و جایگاه تولید چنین محصولاتی در تامین شرایط مناسب برای مردم هر کشوری است.

بررسی آمارهای اعلامی از سوی سازمان فائو نشان می دهد میزان تولید گندم در این کشور در سال ۲۰۱۷ حدود ۲.۲ میلیون تن است و این کشور مابقی گندم مورد نیاز خود را از کشورهای روسیه و رومانی تامین می کند.

منابع:

المانیتور yon.ir/j9hPi

فائو yon.ir/eNbH7

خبرگزاری دولتی سوریه yon.ir/sRKsM

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.