۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۰۶۵ ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹ دسته: مسکن
۰

دهقان معاون وزیر اقتصاد، از نهایی شدن لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در وزارت اقتصاد خبر داد. این درحالیست که ۸ ماه قبل مجلس شورای اسلامی طرح مرتبط با مالیات بر عایدی سرمایه را متوقف کرد تا لایحه‌ای در این خصوص از سوی دولت تهیه و به مجلس ارسال شود. لایحه وزارت اقتصاد اکنون برای بررسی و تصویب نهایی به دولت ارسال می‌شود تا پس از آن در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد حدود ۸ ماه قبل کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس تصویب شد. اما بررسی جزئیات آن به بهانه ارائه لایحه دولت متوقف شد. اکنون پس از گذشت ۸ ماه وزارت اقتصاد از نهایی شدن لایحه این پایه مالیاتی در وزارتخانه مذکور خبر داده است.

تکمیل لایحه مالیات بر عایدی سرمایه در وزارت اقتصاد

محمد علی دهقان معاون وزیر اقتصاد دیروز یکشنبه در حاشیه رونمایی از از نقشه راه عملیاتی بهبود محیط کسب و کار و صدور یکپارچه مجوزهای صنفی از درگاه ملی مجوزهای کشور با حضور در جمع خبرنگاران، در خصوص لایحه مالیات بر عایدی سرمایه اظهار داشت: لایحه مالیات بر عایدی سرمایه جمع‌بندی کارشناسی شده و فردا آخرین جلسه نیز برگزار می‌شود و در صورت تأمین نظر وزیر اقتصاد، به دولت می‌رود.

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: هر کشوری ملاحظات خود را دارد که باید روی آن کار شود، قطعاً باید ملاحظات روی این لایحه داشته باشیم، هدف را فراموش نکنیم ممکن است گرفتن مالیات از انواع سرمایه انحراف از اصل موضوع باشد. باید لحاظ کرد که چه میزان پوشش اطلاعاتی فراهم است، وقتی می‌خواهید سیستم جدید شناسایی کنید، قبل و بعد و حتی در لایحه باید به مباحث اطلاعات توجه کرد.[۱]

ابزاری کارا در مقابل سوداگری

گفتنی است مالیات بر عایدی سرمایه از مهم ترین و کاراترین ابزارهای مالیاتی است که در جهان از دیرباز برای جلوگیری از سوداگری به کار گرفته شده است. این مالیات بر پایه افزایش قیمت دارایی های غیرمولد وضع می شود و تنها تقاضای سرمایه ای و سوداگرانه را هدف قرار داده و تقاضای مصرفی از پرداخت مالیات معاف است.

برای مقابله با پدیده سوداگری در بازار مسکن نیز، در اکثر کشورهای جهان اعم از توسعه یافته و غیر آن، از ابزارهای بازدارنده و تنظیم‌گر مانند مالیات بر عایدی سرمایه استفاده می شود.

روند گذشته پیگیری مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس

در کشور ما نیز طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن، با هدف مقابله با فعالیت های سوداگرانه، از تیرماه سال ۱۳۹۷ با رای بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس، در دستور کار خانه ملت قرار گرفت. این طرح در کمیسیون اقتصادی بررسی و با کلیات آن موافقت شد؛ اما در جریان بررسی جزئیات، طرح مذکور به دلیل وعده دولت جهت ارائه لایحه‌ای جامع در آینده‌ نزدیک، متوقف گردید.

اکنون اما خبر نهایی شدن این لایحه در وزارت اقتصاد به گوش می رسد. این موضوع که متولیان بهبود وضعیت اقتصادی کشور دست به کار شده و لایحه ای را تنظیم نموده اند، جای خرسندی دارد. امید است ادامه روند تصویب این لایحه به کندی صورت نگیرد و لایحه هر چه سریعتر مسیر قانونی را طی کند.

قانون CGT باید اثربخش و سهل الاجرا باشد

تنها دغدغه و نگرانی موجود نحوه قانونگذاری مالیات بر عایدی سرمایه است. چرا که قانونی مطلوب خواهد بود که دو پایه اساسی قانون مالیات بر عایدی سرمایه را تامین کند؛ این قانون باید در درجه اول اثرگذاری تنظیمی و درآمدی خود را به نحو مناسب نمایش دهد و در درجه دوم سازوکاری برای آن طراحی شود که اجرایی نمودن آن را آسان و ساده نماید.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری مهر، کد خبر: ۴۶۵۴۴۱۴

انتهای پیام/راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.