۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۲۴۹۳ ۰۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲ دسته: تولید، سیاست صنعتی
۰

دولت ایتالیا به منظور حمایت از صنایع راهبردی، چهار اقدام عملیاتی عبارت از حمایت از تشکیل بنگاه‌های بزرگ، آموزش نیروی انسانی کارآمد، توسعه پروژه‌های زیرساختی توسط هولدینگ‌های اقتصادی و تأسیس صندوق حمایت از طرح‌های صنعتی را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در بین مسئولین کشورها این اجماع شکل گرفته است که با تقویت تولید رقابت پذیر، می توان شاخص های اقتصادی، به ویژه اشتغال را بهبود بخشید و اقتصاد کشورها را در مقابل شوک های داخلی و خارجی، مصون داشت.

حمایت ایتالیا از صنایع راهبردی با ۴ اقدام عملیاتی

ایتالیا یکی از کشورهایی است که به منظور حمایت از صنایع راهبردی، چهار اقدام عملیاتی حمایت از تشکیل بنگاه های بزرگ، آموزش نیروی انسانی کارآمد، توسعه پروژه های زیرساختی توسط هولدینگ های اقتصادی و تأسیس صندوق حمایت از طرح های صنعتی را در دستور کار خود قرار داده است.

حمایت از تشکیل بنگاه های بزرگ در ایتالیا

دولت ایتالیا به منظور بهره گیری از اقتصاد مقیاس و افزایش سهم تولید از GDP، حمایت از تشکیل بنگاه های بزرگ را در دستور کار خود قرار داده است. دولت این کشور تشکیل بنگاه های بزرگ در صنایع راهبردی و با فناوری بالا را در اولویت خود قرار داده و در این زمینه موفقیت هایی نیز کسب کرده است.

دولت این کشور معتقد است به منظور تشکیل بنگاه های بزرگ بایستی انعطاف پذیری سازمان های دولتی افزایش یابد. این سیاست صنعتی از دهه ۱۹۵۰ در دستور کار دولتمردان ایتالیا قرار گرفته است. این اقدامات منجر به توسعه صنایع راهبردی ایتالیا نظیر صنعت خودروسازی و شیمیایی شده است. همچنین در دهه ۱۹۷۰ این سیاست صنعتی (تشکیل بنگاه های بزرگ) منجر به توسعه صنایع الکترونیک، مخابرات و هواپیمایی در ایتالیا گردید.

آموزش نیروی انسانی کارآمد عامل جهش صادرات در ایتالیا

دولتمردان ایتالیایی معتقدند که بایستی علاوه بر بهره گیری از اقتصاد مقیاس از طریق تشکیل بنگاه های بزرگ در صنایع راهبردی، بایستی تربیت نیروی انسانی کارآمد با هدف افزایش بهره وری در این صنایع را در دستور کار قرار داد.

پس از بحران های اقتصادی سال ۲۰۰۸ در ایتالیا، دولت این کشور به منظور افزایش بهره وری صنایع و ترویج فعالیت های نوآورانه در این کشور، تربیت و آموزش نیروی انسانی کارآمد را در دستور کار خود قرار داد. این اقدامات دولت ایتالیا منجر به جهش صادرات عمده صنایع راهبردی شد. در واقع این اقدامات دولت ایتالیا موجب شد محصولات این کشور در بسیاری از بازارهای کشورهای همسایه به وفور یافت شود. ارزآوری این صنایع راهبردی، منجر به نجات ایتالیا در شرایط سخت اقتصادی شد.

توسعه پروژه های زیرساختی در ایتالیا توسط هولدینگ های اقتصادی

دولت ایتالیا، همانند سایر کشورهای اروپایی، توسعه پروژه های زیرساختی را در اولویت های خود قرار داد. بر این اساس بانک های دولتی این کشور ملزم شده اند تا از هولدینگ های اقتصادی حمایت های مالی ویژه نمایند. این اقدامات دولت ایتالیا منجر به توسعه بسیاری از پروژه های زیرساختی در ایتالیا شده است. به عنوان نمونه ده ها شرکت بین المللی در زمینه صنایع شیمیایی در ایتالیا با حمایت های بانک های دولتی، پروژه های بزرگ زیرساختی را به سرانجام رساندند.

با این حال سیاست صنعتی ایتالیا تنها محدود به پرداخت وام به این هولدینگ های اقتصادی نمی شود. دولت این کشور سرمایه گذاری در بخش های تحقیق و توسعه این هولدینگ ها را نیز از دیگر اقدامات اولویت دار خود تعریف کرده است.

تأسیس صندوق حمایت از طرح های صنعتی در ایتالیا

یکی از راهکارهای مهم دولت ایتالیا برای حمایت از تولید ملی، راه اندازی صندوقی با نام «صندوق حمایت از طرح های صنعتی» است. وظیفه این صندوق سرمایه گذاری برای پیشبرد پروژه های مد نظر دولت در قالب استراتژی صنعتی است.

یکی از اهداف ایتالیا، حمایت از صنایع نوآورانه است و دولتمردان این کشور معتقدند، صندوق حمایت از طرح های صنعتی اهداف مدنظر را محقق می کند.

لازم به ذکر است، عمده منابع این صندوق برای ایجاد شرکت های بین المللی در صنایع راهبردی و حمایت از واحدهای تحقیق و توسعه خرج می شود.

منابع:

آی اس آی گروس yon.ir/qFY1l

وبسایت آکادمیک http://yon.ir/S3s4c

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.