۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۲۲۱۵ ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸ دسته: تولید، سیاست صنعتی
۰

در بین مسئولین کشورها این اجماع شکل گرفته است که با تقویت تولید رقابت پذیر، می‌توان شاخص های اقتصادی، به ویژه اشتغال را بهبود بخشید. در همین راستا فرانسه یکی از کشورهایی است که به منظور تشویق تولیدکنندگان داخلی، سه اقدام حمایت از تشکیل بنگاه‌های بزرگ، خوشه‌های صنعتی و آژانس‌های نوآورانه را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد حمایت از تولید داخلی و ترویج خرید کالاهای ملی، یکی از مهم ترین دغدغه های مسئولین کشورها است. در بین مسئولین کشورها این اجماع شکل گرفته است که با تقویت تولید رقابت پذیر، می توان شاخص های اقتصادی، به ویژه اشتغال را بهبود بخشید و اقتصاد کشورها را در مقابل شوک های داخلی و خارجی، مصون داشت.

تشکیل بنگاه‌های بزرگ، خوشه‌های صنعتی و آژانس‌های نوآورانه در فرانسه

فرانسه یکی از کشورهایی است که به منظور تشویق تولیدکنندگان داخلی، سه اقدام حمایت از تشکیل بنگاه‌های بزرگ، خوشه های صنعتی و آژانس های نوآورانه را در دستور کار خود قرار داده است.

حمایت از تشکیل بنگاه‌های بزرگ در فرانسه

دولت فرانسه به منظور بهره گیری از اقتصاد مقیاس و افزایش سهم تولید از GDP، حمایت از تشکیل بنگاه‌های بزرگ را در دستور کار خود قرار داده است. دولت این کشور تشکیل بنگاه‌های بزرگ در صنایع راهبردی و با فناوری بالا را در اولویت قرار داده و در این زمینه موفقیت هایی نیز کسب کرده است.

دولت فرانسه معتقد است به منظور تشکیل بنگاه‌های بزرگ بایستی انعطاف پذیری سازمان های دولتی افزایش یابد. همچین دولت بایستی با استفاده از ظرفیت قانون تدارکات عمومی شرکت ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی را تشکیل داده و در صورت امکان پس از راه اندازی آن را به نخبگان بخش خصوصی (افراد متخصصی که توانایی مدیریت بنگاه‌های بزرگ را دارند) واگذار نماید.

از طرف دیگر دولتمردان فرانسوی معتقدند که تشکیل «قهرمانان ملی» یکی از اقداماتی است که بایستی با هدف تسهیل ادغام واحدهای کوچک مقیاس و تشکیل بنگاه‌های بزرگ در دستور کار قرار بگیرد.

حمایت از تشکیل خوشه های صنعتی از دیگر برنامه های دولت فرانسه

خوشه صنعتی اشاره به مجموعه ای از بنگاه‌ها دارد که محصولات مشابهی را تولید می‌کنند یا بنگاه ‌هایی که در شبکه ‌های تأمین عمودی و افقی قرار دارند. در واقع خوشه‌ها را می‌توان به صورت شبکه ‌هایی از بنگاه‌های به هم وابسته و مشتریانی که در زنجیره تولید ارزش افزوده با هم مرتبط شده‌اند، تعریف کرد.

یکی دیگر از برنامه های دولت فرانسه حمایت از تشکیل این خوشه های صنعتی است. در واقع دولت این کشور معتقد است که ایجاد نوآوری در صنایع با حمایت از تشکیل شهرک های صنعتی محقق می شود. تقسیم بندی درست تولیدکنندگان بزرگ و کوچک (تأمین کنندگان و تولیدکنندگان) یکی از مزیت هایی است که دولت فرانسه را بر آن داشته است تا به فکر تشکیل این خوشه های صنعتی باشد.

در همین راستا مجموعه ای به نام EMC2 در فرانسه با هدف توسعه خوشه های صنعتی تشکیل شده است. این مجموعه وظیفه اولویت بندی پروژه های فن آور محور، سرمایه گذاری در پروژه های نوآورانه، ایجاد هماهنگی بین گروه های بزرگ بین المللی، شرکت های کوچک و متوسط، آزمایشگاه های تحقیقاتی و آموزش را بر عهده دارد.

این مجموعه بزرگ که متشکل از ۳۳۰ عضو است، سازمان های کوچک و متوسط، بنگاه‌های بزرگ صنعتی و همچنین مراکز تحقیقاتی و آموزشی را برای پیوستن به یکدیگر و تشکیل یک خوشه صنعتی بزرگ راهنمایی می کند.

تأسیس آژانس های نوآوری و تحقیقاتی در فرانسه

از دیگر اقدامات دولت فرانسه به منظور حمایت از تولیدکنندگان، تأسیس دو آژانس با رویکرد نوآورانه است. آژانس نوآوری صنعتی همانطور که از اسمش پیدا است به دنبال ایجاد نوآوری در صنایع راهبردی است و در دهه های اخیر در این کشور فعالیت می کند. آژانس تحقیقات ملی دیگر نهادی است که دولت فرانسه با هدف حمایت از طرح های پژوهشی و تحقیقاتی در این کشور راه اندازی نموده است.

این آژانس های نوآوری در سال ۲۰۰۴ پس از پیشنهاد جمعی از اقتصاددانان و مدیران اتحادیه های صنفی و تجاری در این کشور تأسیس شدند. از دیگر اهداف مهم این آژانس های تحقیقاتی و نوآورانه حمایت از طرح های صنعتی نوآورانه است. در همین راستا دولت فرانسه برای پروژه های تحقیقاتی مبتکرانه در بخش های نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و انرژی های تجدید پذیر حاضر به سرمایه گذاری ۱.۱ میلیارد دلاری شده است.

منابع:

وبسایت اسپرینگر yon.ir/hahft

وبسایت ای ام سی ۲ yon.ir/WPl1d

وبسایت یوراکتیو yon.ir/jZhWD

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.