۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۲۱۴۴ ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶ دسته: دولت و حکمرانی
۰

کاویان کارشناس جمعیت، با اشاره به تلازم و رابطه متقابل جمعیت و توسعه، جمعیت را یکی از عوامل مهم قدرت کشورها و مولفه‌ای برای دستیابی به توانمندی اقتصادی و نظامی دانست و افزود: کشورهای پرجمعیت به دلیل جمعیت زیادشان یا قدرت اقتصادی داشته‌اند یا توانسته‌اند به مولفه‌های قدرت دیگری در عرصه تبادلات جهانی دست پیدا کنند که کشور چین یک نمونه بارز برای اثبات این مدعاست.

پدرام کاویان کارشناس ارشد رشته برنامه ریزی توسعه و کارشناس امور جمعیت، در گفتگو با مسیر اقتصاد مسئله مدیریت جمعیت را موضوعی ریشه دار در امور مختلف دانسته و بر بررسی چند بعدی مساله جمعیت در ضمن توجه به فرهنگ، اقتصاد و دیگر ابعاد جامعه تاکید نمود.

کاویان با بیان اینکه مفاهیم جمعیت و توسعه در ادبیات دنیا همواره در کنار یکدیگر مطرح می شوند و لازم و ملزوم یکدیگرند، افزود: در دنیا رشته های علمی جمعیت ذیل رشته های توسعه طبقه بندی می شوند. به طور مثال کسی که مدیریت توسعه می خواند حتما باید یک جمعیت شناس نیز باشد. اما در ایران برعکس است؛ کسانی که می خواهند در باره فقر صحبت کنند از جمعیت صحبت می کنند.

«جمعیت» یکی از مهم‌ترین مولفه‌های قدرت اقتصادی کشورهاست

این کارشناس سیاستگذاری در حوزه جمعیت تصریح کرد: جمعیت به طور خاص به معنای قدرت یک کشور است؛ مثلا دو سازمان هستند که یکی ده برابر دیگری کارمند دارد، مسلما سازمانی که کارمندان بیشتری دارد، بزرگتر، اثرگذار تر و قدرتمند تر است.

وی افزود: در عرصه جهان امروز نیز کشورهای قدرتمند دنیا جمعیت زیادی دارند؛ حتی اگر قدرت اقتصادی هم نداشته باشند یک سری قدرت های دیگر دارند. مثلا قدرت چانه زنی دارند.

جمعیت چین زمینه ساز قدرت نظامی و اقتصادی این کشور

کاویان در بیان نمونه‌ای از رابطه تنگاتنگ جمعیت و قدرت اقتصادی گفت: چینی ها بعد از جنگ جهانی دوم وقتی می خواستند وارد مبادلات قدرت شوند از آن جا که اقتصادی قوی نداشتند، با تهدید مهاجرت از کشورها باج می گرفتند؛ به این ترتیب که مثلا اگر تعرفه ها برای چین برداشته نشود، چین زمینه مهاجرت عده زیادی را به سمت آمریکا فراهم می کند؛ و حتی ابرقدرتی مثل آمریکا در چنین مواردی امتیاز می داد.

وی ادامه داد: در واقع جمعیت برای چین به منزله یک پیچ قدرت است. چین در سال ۱۹۴۵ قدرت نظامی و اقتصادی چندانی نداشت اما به واسطه جمعیتش توانست به قدرتی بین المللی در زمینه نظامی و اقتصادی نیز تبدیل شود. در مجموع می توان گفت که کشورهای پرجمعیت، به خاطر جمعیتشان یا قدرت اقتصادی داشته اند یا قدرت های دیگری را به این واسطه به دست آورده اند.

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.