۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۷۶۱ ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷ دسته: تولید، تولید داخلی
۰

دولت بریتانیا برای حمایت از تولیدکنندگان، دو سیاست اعطای یارانه مستقیم و ایجاد کسب و کارهای جدید در شهرهای بزرگ را در دستور کار قرار داده است. دولت این کشور سالیانه ۷.۵ میلیارد دلار به عنوان یارانه برای شرکت‌های خصوصی به شکل وام کم بهره، کمک بلاعوض و معافیت مالیاتی در نظر می‌گیرد. همچنین سرمایه گذاری ۵ میلیون دلاری در شهرهای بزرگ، از دیگر اقدامات دولت بریتانیا به منظور حمایت از ایجاد کسب و کارها و صنایع مبتنی بر نوآوری است.

به گزارش مسیر اقتصاد سیاست صنعتی بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، تجمیع واحدهای خرد و متوسط به منظور استفاده از صرفه های مقیاس و جبران کاهش سود ناشی از تشدید رقابت است.

در گزارش قبلی بیان شد که دولت بریتانیا پیش از سال ۲۰۰۰ میلادی، این سیاست را با تشکیل «قهرمانان ملی» از شرکت های خصوصی در صنایع مختلف در پیش گرفت که نتیجه آن توسعه بازار در این صنایع راهبردی بود.

در ادامه دو سیاست اصلی دولت بریتانیا برای حمایت از تولید که عبارتند از اعطای یارانه مستقیم به تولیدکنندگان و ایجاد کسب و کارهای جدید در شهرهای بزرگ، بیان می شود.

یکی از سیاست های دولت بریتانیا برای حمایت از تولید، اعطای یارانه های مستقیم است. این یارانه ها در دو قالب یارانه های عمومی برای هر شرکت تولیدی و همچنین یارانه های اختصاصی برای صنایع خاص اعطا می شود.

در این طرح به شرکت هایی که در مناطق محروم به فعالیت می پردازند، یارانه عمومی بیشتری اختصاص می یابد. همچنین یارانه اختصاصی برای حمایت از صنایع خاص نظیر صنعت هوانوردی در دوره های مختلف اعطا می شود.

پرداخت سالانه ۷.۵ میلیارد دلار یارانه به تولیدکنندگان توسط دولت بریتانیا

پرداخت این یارانه ها در بریتانیا از سوی چند سازمان مختلف دولتی سازماندهی و توزیع می شود. دولت این کشور سالیانه ۷.۵ میلیارد دلار به عنوان یارانه به ویژه برای شرکت های خصوصی به شکل وام‌های کم بهره، کمک‌های بلاعوض و معافیت از مالیات به آنها هزینه می‌کند. همانطور که گفته شد  اکثر این یارانه‌ها در بریتانیا به طور ویژه به صنایع تولیدی و کسب و کارهای اشتغال زا اختصاص داده می‌شوند.

همچنین دولت این کشور ۶۶۰ میلیون دلار در سال یارانه برای توسعه تولید سوخت‌های زیستی و انرژی‌های تجدیدشونده در نظر گرفته است و برای تشویق کشاورزان و دامداران نیز یارانه هایی در قالب وام‌های بلاعوض و نهادهای ارزان قیمت به آن ها تخصیص داده است.

در بخش حمل و نقل نیز این کشور سالانه حداقل ۲.۵ میلیارد دلار از محل دریافت مالیات از دارندگان خودروهای شخصی برای کمک به تقویت نظام حمل و نقل عمومی این کشور اختصاص می دهد. از طرفی قوانین مربوط به یارانه در مناطق مختلف انگلیس از جمله اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز متفاوت است و براساس شرایط خاص این مناطق هدف گذاری و توزیع می شود.

ایجاد کسب و کارهای جدید با سرمایه گذاری ۵ میلیون دلاری در شهرهای بزرگ بریتانیا

یکی دیگر از اقدامات دولت بریتانیا حمایت از کسب و کارهای نوآورانه است. دولت این کشور درصدد این است که سهم صنایع «نوآور محور» را در بریتانیا به رقم قابل توجه ۱۲۶ میلیارد دلار برساند.

بر این اساس  سرمایه گذاری ۵ میلیون دلاری بریتانیا در شهرهای بزرگ این کشور نظیر منچستر و میدلندز غربی در دستور کار است تا از این طریق بتوان از کسب و کارها و صنایع مبتنی بر نوآوری حمایت نمود.

در نظر گرفتن بودجه ای برای حمایت ویژه از صنعت بازی یکی از اقدامات دولت بریتانیا در این راستا است. در این باره ویلیامز مدیر اجرایی دانشکده فناوری های داخلی دانشگاه دانلی بریتانیا می گوید: با حمایت های دولت در زمینه ایجاد صنایع مبتنی بر نوآوری در شهر میدلندز، دانشکده فناوری های داخلی افتخار این را داشته است تا استعدادهای فراوانی را در بخش های فیلم، مد، بازی و صنایع دستی پرورش دهد.

همچنین با اقدامات دولت، شهر منچستر به محلی برای کسب و کارها و صنایع مبتنی بر نوآوری تبدیل شده است. به طوریکه هم اکنون در منچستر بیش از ۹ هزار فرصت شغلی در این صنایع ایجاد شده است. سرمایه گذاری دولت در صنایع مبتنی بر نوآوری موجب شده تا برای بیش از ۸۲ هزار نیروی کار اشتغال ایجاد شود.

منابع:

سایت گاورنمنت یو کی yon.ir/VGLVb

مقاله سیاست های تولیدی دولت بریتانیا بعد از سال ۱۹۴۵ yon.ir/YL1fh

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.