۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۷۰۱ ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵ دسته: تولید
۰

میرخانی رشتی مدیر عامل اسبق ایران خودرو با بیان اینکه سیاست‌های نادرست وزارت صمت عامل رونق مونتاژکاری صنعت خودرو است، گفت: تنظیم نادرست تعرفه واردات قطعات و عدم بهره‌گیری از اقتصاد مقیاس منجر به ناکارآمدی صنعت خودرو شده است.

داوود میرخانی رشتی مدیر عامل اسبق ایران خودرو در گفتگو با مسیر اقتصاد با بیان اینکه در اوایل دهه ۷۰ یک قانون خودرویی با هدف حمایت از تولید داخلی تصویب شد، تصریح کرد: مطابق این قانون مقرر شده بود که هر چه خودروساز میزان تولید داخل را افزایش دهد؛ امتیازات بیشتری دریافت کند، در غیر اینصورت باید تعرفه عادی برای واردات مواد اولیه مورد نیاز خود بپردازد.

نظام معیوب تعرفه‌گذاری عامل رونق مونتاژکاری در صنعت خودرو

مدیر عامل اسبق ایران خودرو تصریح کرد: در حال حاضر اگر داخلی سازی خودرو ۲۰ درصد باشد، ۶٠ واحد تعرفه پرداخت می‌شود. اگر داخلی سازی خودرو بین ٢٠-٣٠ درصد باشد، تعرفه ٨ واحد اضافه خواهد شد. سپس به ۶ واحد، ۶ واحد و ۵ واحد کاهش خواهد یافت. به عبارتی هر چه تولید داخل افزایش یابد، میزان دریافت امتیازاتی که داده می‌شود از ٨ به ۵ کاهش می‌یابد.

میرخانی رشتی با بیان اینکه سیاست های نادرست وزارت صمت عامل رونق مونتاژکاری صنعت خودرو است، گفت: عدم تناسب میان تعرفه واردات خودرو و قطعات عامل محدود بودن داخلی سازی صنعت خودرو است.

بهره گیری از اقتصاد مقیاس عامل توسعه صنعت خودرو

وی با بیان اینکه بهره گیری از اقتصاد مقیاس عامل توسعه صنعت خودرو است، گفت: سرمایه گذاری در طراحی و تولید پلتفرم داخلی، توسعه صادرات به کشورهای هدف و بهبود داخلی سازی با تأسیس واحدهای بزرگ مقیاس محقق می شود.

میرخانی رشتی با اشاره به اینکه در کشورهای صنعتی نظیر آلمان، چین و کره جنوبی به ترتیب ۱۲، ۵۲ و ۵ شرکت خودروسازی به تولید ۷، ۲۹ و ۵ میلیون دستگاه خودرو در سال می پردازند، تصریح کرد: در ایران ۴۹ شرکت خودروسازی، ۱.۵ میلیون دستگاه خودروی سواری در سال تولید می کنند. این در حالی است که ۳۲ شرکت خودروسازی نیز در دست ساخت هستند و یا دارای مجوز فعالیت هستند.

مدیر عامل اسبق ایران خودرو در پایان با بیان اینکه رعایت اصل اقتصادی مقیاس تولید در ایران بی معنا است، تصریح کرد: استفاده از تجربه کشورهایی نظیر هند در ادغام واحدهای کوچک مقیاس کمک شایانی به صنعت خودرو کشور خواهد کرد.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.