۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۲۴۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

بر اساس اعلام دولت آلمان، میزان تولید گندم در این کشور پس از خشکسالی های به وجود آمده در سال گذشته، با رشد ۲۲ درصدی به بیش از ۲۴ میلیون تن خواهد رسید. کشاورزان آلمانی به دلیل عضویت دولت این کشور در اتحادیه اروپا و بهره گیری از سیاست‌های حمایتی این اتحادیه و دولت آلمان، توانستند تا میزان تولید گندم خود را افزایش دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد آلمان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که کشاورزی یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی این کشور طی سال های گذشته بوده است.

بر اساس اعلام دولت آلمان بیش از ۸۰ درصد از وسعت جغرافیایی این کشور مستعد فعالیت های کشاورزی و دامداری است. این کشور پس از فرانسه بزرگترین تولیدکننده محصولات اساسی کشاورزی در اتحادیه اروپا به شمار می رود. گندم، جو، دانه های روغنی، محصولات پروتئینی، چغندرقند، مرکبات بخش مهمی از تولیدات کشاورزی آلمان را تشکیل می دهند. دولت آلمان در قالب سیاست های حمایتی اتحادیه اروپا برنامه های مهمی را برای حمایت از کشاورزان خود اجرا می کند.

بهره گیری کشاورزان آلمانی از سیاست مشترک کشاورزی «CAP» اتحادیه اروپا

کشاوران آلمانی در قالب سیاست حمایتی CAP یارانه های متعددی را دریافت می کنند. سیاست مشترک کشاورزی CAP در اتحادیه اروپا سابقه ۶۰ ساله دارد و در این برنامه حمایتی، سیاست های متعددی برای توانمندسازی کشاورزی و بهبود وضع کشاورزان اجرایی می شود.

حمایت مستقیم از کشاورزان با تضمین درآمد آن ها، تنظیم و تضمین بازار محصولات کشاورزی و برنامه های توسعه روستایی از جمله سیاست های مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا است. دولت های ملی در توزیع یارانه های پرداختی به کشاورزان مختار هستند اما باید اصول کلی اتحادیه اروپا را رعایت کنند.

بودجه حمایتی اتحادیه اروپا از بخش کشاورزی، در سال جاری به ۵۸ میلیارد یورو می رسد که از این میزان حدود ۴۱ میلیارد یورو مستقیما به کشاورزان پرداخت می شود و حدود ۱۴ و ۲ میلیارد دلار دیگر برای توسعه روستایی و تضمین بازار اختصاص می یابد.

بررسی بخشی از برنامه های حمایت از کشاورزی در آلمان

طی سال های اخیر برنامه های حمایت از کشاورزی در آلمان با توجه به وضعیت تولید محصولات کشاورزی قالب جدیدی پیدا کرده است. بخشی از این حمایت ها به شرح زیر است:

  • حق بیمه پایه‌ای: بررسی ها نشان می دهد با تغییرات انجام شده در سیاست های کشاورزی اتحادیه اروپا تخصیص مجدد بودجه های حمایتی این اتحادیه به نفع کشورهای جدید عضو این اتحادیه تغییر کرده و بودجه اختصاص‌یافته به آلمان از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ کمی کاهش خواهد یافت. در همین زمان حق بیمه‌ای که همواره از منطقه‌ای به منطقه دیگر در آلمان متغیر و طیفی از ۱۵۴ تا ۱۹۱ یورو در هکتار بوده است در سال ۲۰۱۹ یکسان و در حدود ۱۷۵ یورو در هکتار خواهد شد.
  • خدمات زیست‌ محیطی: حدود ۸۵ یورو در هر هکتار برای خدمات زیست‌محیطی خاص اعطا می‌شود. این خدمات سه اقدام حفظ مناطق مرتعی دائمی، تنوع در کشت محصول بر روی زمین‌های مزروعی و ایجاد مناطق متمرکز اکولوژیکی بر روی ۵ درصد از زمین‌های زراعی را پوشش می‌دهد.
  • برنامه تکمیلی برای مزارع کوچک و متوسط: همه مزارع ۵۰ یورو در هکتار برای ۳۰ هکتار اولیه و ۳۰ یورو در هکتار برای ۱۶ هکتار اضافی بعدی دریافت می‌کنند. بنابراین مزارع کوچک و متوسط بالای ۹۰ هکتار در موقعیت بسیار بهتری قرار می‌گیرند.
  • حمایت از کشاورزان جوان: از سال ۲۰۱۵ کشاورزان جوان زیر ۴۰ سال در صورت درخواست، یارانه و تسهیلات بیشتری از دولت دریافت می کنند. این طرح اخیرا با اصلاحاتی نیز همراه شده و سطح تسهیلات پرداختی دولت به کشاورزان جوان افزایش پیدا کرده است.

رشد ۲۲ درصدی تولید گندم آلمان با اجرای برنامه‌های حمایتی

دولت آلمان در سال ۲۰۱۸ نیز به منظور افزایش توان کشاورزان برای مقابله با اثرات خشکسالی اقدام به تخصیص یارانه ۱ میلیارد یورویی کرد تا کشاورزان به تولید محصولات کشاورزی ادامه دهند. طبق اعلام دولت آلمان آن دسته از کشاورزانی که درآمدشان ۳۰ درصد کمتر از درآمد متوسط کشاورزان باشد، شامل حمایت های مستقیم دولت شده اند.

رشد تولید گندم یکی از اثرات مثبت پرداخت یارانه به کشاورزان در آلمان طی سال های اخیر بوده است. بر اساس اعلام تعاونی کشاورزان این کشور میزان تولید گندم در آلمان با رشد ۲۲ درصدی نسبت به سال گذشته به بیش از ۲۴ میلیون تن خواهد رسید.

این کشور در سال گذشته بیش از ۵.۵ میلیون تن گندم به کشورهای هلند، عربستان سعودی، بلژیک، آفریقای جنوبی و بسیاری دیگر از کشورها صادر کرد. قیمت هر تن گندم صادراتی آلمان در اواخر سال جاری با احتساب هزینه ۳۰ دلاری بیمه و حمل و نقل بیش از ۲۵۰ دلار در هر تن بوده است.

منابع:

وزارت کشاورزی آلمان yon.ir/OS5vH

زاوایا yon.ir/JPpk0

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا yon.ir/QhgCu

رویترز yon.ir/bPLE6

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.