۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۰۶۹ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بانک مرکزی فیلیپین و وزارت مالیه ژاپن یک توافقنامه همکاری مشترک جهت ایجاد سازوکار تجارت مستقیم میان خود منعقد کرده‌اند تا در معاملات دوجانبه میان خود از ارزهای ملی به عنوان جایگزین دلار استفاده کنند. هدف این سازوکار مستقیم کاهش ریسک های ارزی ناشی از ارزهای خارجی است.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک مرکزی فیلیپین و وزارت مالیه ژاپن به دنبال ایجاد پیوندهای مستقیم میان خود جهت انجام معاملات با ارزهای ملی هستند. دو کشور در نظر دارند تا در تجارت دوجانبه میان خود بدون واسطه، از ین و پزو استفاده کنند تا ریسک های ناشی از تبدیلات و معاملات با ارزهای خارجی را کاهش دهند.

ایجاد سازوکار معاملات غیردلاری میان ژاپن و فیلیپین

بدین ترتیب روز جمعه ۳۱ می، رئیس بانک مرکزی فیلیپین و وزیر مالیه ژاپن توافقنامه همکاری جهت ایجاد یک کانال تجاری مسقیم پزو-ین میان خود منعقد کرده اند.

طبق توافقنامه مشترکی که بین دو کشور منعقد شده است، تحت چارچوب مستقیم تجاری مذکور، ین ژاپن می تواند به طور مستقیم در برابر پزو فیلیپین قیمت گذاری و معامله شود. بدین ترتیب طرفین تشویق به استفاده وسیع از ارزهای خود در تجارت می شوند و هزینه و ریسک های ناشی از تبدیلات ارزهای خارجی نیز کاهش می یابد.

دو کشور از طریق این توافقنامه جدید در نظر دارند حجم تجارت میان خود را افزایش دهند و روند پرداخت های مرتبط با آن را تسهیل و ساده سازی کنند.

توسعه سازوکارهای معاملاتی جایگزین دلار میان کشورهای آسیایی

از سال ۲۰۱۴ بانک های مرکزی ژاپن و فیلیپین اقدام به انعقاد یک توافقنامه پیمان پولی دوجانبه میان خود نموده اند تا استفاده از ارزهای ملی را گسترش دهند. هدف این پیمان پولی نیز حذف دلار به عنوان ارز واسط در معاملات است. مبلغ این پیمان پولی ۱۲ میلیارد دلار است که معادل این مبلغ از ارزهای ملی استفاده می شود و نقدینگی لازم جهت تجارت را فراهم می گردد.

در سال های اخیر بسیاری از کشورها آسیایی اقدام به ایجاد سازوکارهای معاملاتی دوجانبه میان خود نموده اند که در آن نیازی به استفاده از دلار آمریکا نیست و تجارت به طور مستقیم انجام می شود.

منبع: مانیلا بولتن yon.ir/ysKtl

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.