۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۰۵۷ ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی با بررسی روند حذف دلار از تجارت بین المللی، بیان کرده است که مجازات های آمریکا علیه دیگر کشورها موجب شده حتی متحدان آمریکا نیز به فکر کنار گذاشتن دلار از مبادلات باشند. این روزنامه شکل گیری سیستم های پرداخت غیردلاری را حرکتی در راستای کاهش کنترل آمریکا بر جریان تجارت بین المللی قلمداد کرده و سیستم CIPS چین را جایگزینی برای سوئیفت در آینده معرفی کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته است که سیاست اعمال مجازات علیه دیگر کشور‌ها از سوی آمریکا، موجب شده است نه تنها مخالفان، بلکه بسیاری از کشور‌ها از جمله متحدان آمریکا نیز به دنبال کنار گذاشتن دلار آمریکا از مبادلات تجاری و بین المللی خود باشند. در ادامه شرحی از گزارش این روزنامه آورده شده است.

«حذف دلار» دستور کار مشترک مخالفین و متحدین آمریکا

کشورهای متحد آمریکا و مخالفان به دنبال جایگزین مناسب برای دلار در مبادلات تجاری خود هستند. این موضوع برای اتحادیه اروپا و هند امری ضروری است تا بتوانند با ایران به تجارت بپردازند. همچنین چین و روسیه نیز در تلاش برای فرار از کنترل آمریکا هستند.

متحدان و مخالفان آمریکا تلاش می‌کنند تا با جایگزینی سیستم هایی که به دلار آمریکا وابسته نباشند، از کنترل این کشور بر تجارت بین المللی خود جلوگیری کنند. تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در خروج از توافق هسته ای با ایران و اعمال مجازات های اقتصادی علیه این کشور موجب شد تا این روند سرعت بگیرد.

چین و روسیه به دنبال رهایی از نظارت آمریکا هستند

انگلیس، آلمان و فرانسه از این قبیل مجازات ها که به طور ویژه هرگونه داد و ستد دلاری با بانک های ایرانی را ممنوع می‌کند، پشتیبانی نکردند. هند نیز مراتب نارضایتی و ناخرسندی خود را اعلام کرده است. در کنار این که هندی ها به نفت ایران نیاز دارند، ایران یکی از شرکای طولانی مدت هند محسوب می شود. به همین دلیل از ماه نوامبر گذشته، یک سیستم جایگزین بین دو کشور به اجرا در آمده است.

چین و روسیه نیز تمایل دارند از کنترل آمریکا خارج شده و سیستم های غیرقابل کنترل توسط آمریکا را استفاده نمایند. به علاوه، این دو کشور تفاهم نامه هایی به روبل و یوآن به امضاء رسانده اند و دلار را از معاملات خود حذف کرده اند.

راه اندازی سیستم های غیردلاری کنترل آمریکا بر کشورها را از بین می برد

تجارت بین الملل بر اساس دلار بنا شده است و این موضوع برای آمریکا این امکان را فراهم می آورد تا بر جریان واردات و صادرات نظارت و کنترل داشته باشد. لذا حتی اگر دلار در تجارت جهانی به عنوان ارز مسلط باقی بماند، راه اندازی سیستم های جدید، فرصت های آمریکا برای تحمیل سیاست های خود و استفاده مجدد از مجازات را کاهش می دهد.

این روزنامه در ادامه به تلاش های اتحادیه اروپا برای توسعه تجارت یورویی و راه اندازی سیستم های پرداخت جایگزین سوئیفت و خارج از سلطه آمریکا نیز اشاره می کند.

استفاده از دلار توسط چین کاهش یافته است، که در نتیجه آن انجام معاملات و دادوستدها با کشور‌هایی مانند ترکیه و پاکستان توسط یوآن صورت می گیرد. همچنین در سال ۲۰۱۸ میلادی چین و نیجریه توافقنامه ای (پیمان پولی) را مبنی بر کاهش استفاده از دلار در تجارت دوجانبه خود امضا کرده اند.

سیستم CIPS چین در آینده جایگزین سیستم سوئیفت می شود

در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱۸ درصد از تجارت بین چین و روسیه با ارزهای ملی صورت گرفته است، این در حالی است که در سال ۲۰۱۳ میلادی این رقم تنها ۷ درصد بوده است.

تلاش‌های چین برای اجرای یک سیستم پرداخت غیردلاری یک تهدید جدی برای آمریکا است، زیرا چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می شود و نقش مهمی در تجارت بین المللی دارد.

وال استریت ژورنال همچنین به سیستم پرداخت یوآنی CIPS که توسط چین راه اندازی شده است اشاره می کند و مطرح می کند که این سیستم پرداخت بین المللی یوآنی در آینده می تواند به عنوان جایگزینی برای سیستم سوئیفت باشد.

منبع: وال استریت ژورنال yon.ir/Hr5fm

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.