۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۰۰۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

تحلیلگران بر این عقیده اند که افزایش خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی جهان در سال های اخیر بی سابقه بوده است. این روند نشان می‌دهد که سیستم پولی بین المللی در حال تغییر به سمت ساختاری است که در آن دلار آمریکا نقش خود را از دست می‌دهد و سیستم چند ارزی بر جهان حاکم می شود. در این سیستم جدید پولی، کشورها در تجارت دوجانبه از ارزهای ملی استفاده می‌کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک های مرکزی جهان در چندین سال اخیر خرید طلا را افزایش داده اند. در این زمینه تاتیانا فیک، مدیر بانک های مرکزی و سیاستگذاری عمومی در شورای جهانی طلا و رونالد پیتر استوفرل تحلیلگر اقتصادی در رابطه با روند کاهش بیشتر نقش دلار آمریکا در اقتصاد جهانی  و ظهور سیستم چند ارزی جهانی به عنوان جایگزین دلار پیش بینی هایی ارائه کرده اند.

رکوردشکنی خرید خالص طلا توسط بانک های مرکزی

فیلیپین و صربستان نیز به دلیل افزایش علاقه و تقاضای جهانی برای فلزات گرانبها به باشگاه خریداران طلا پیوسته اند. طبق اعلام شورای جهانی طلا، خرید خالص طلا توسط بانک های مرکزی در سراسر جهان به بالاترین حد خود رسیده است.

در همین زمینه تاتیانا فیک با بیان اینکه خریدهای اخیر طلا توسط صربستان و فیلیپین تنها بخشی از روند گسترده افزایش خرید طلا توسط بانک های مرکزی است، گفته است خرید سالیانه طلا در سال گذشته به میزان ۶۵۱ تن بوده است که بالاترین سطح در سیستم پولی بین المللی است.

به گفته وی در سال ۲۰۱۸ نسبت به هر زمان دیگری بعد از پایان سیستم برتون وودز و تعلیق تعهد تبدیل طلا به دلار، بانک های مرکزی طلای بیشتری را به ذخایر خارجی خود اضافه کرده اند.

افزایش تقاضای طلا نشان دهنده تغییر ساختار سیستم پولی بین المللی است

طبق گفته فیک افزایش تقاضای طلا توسط بانک های مرکزی از ترکیبی از عوامل جغرافیایی- سیاسی، اقتصادی و همچنین تغییرات ساختاری در اقتصاد جهانی نشأت می گیرد.

شواری جهانی طلا معتقد است که برخی از تقاضای های هجومی برای خرید طلا توسط بانک های مرکزی نشان دهنده قصد کشورها برای محافظت از خود در برابر تغییرات بالقوه سیستم پولی بین المللی است.

فیک گفته است که بیشتر تقاضاهای طلا به کشورهای آسیایی که پیوندهای تجاری و سرمایه گذاری با چین دارند، مرتبط می شود بویژه کشورهایی که در حوزه جاده ابریشم قرار دارند و در آینده، این کشورها به احتمال زیاد به یوآن چین به عنوان ارز اصلی گرایش پیدا خواهند کرد.

حرکت بانک‌های مرکزی جهان به سمت سیستم چند ارزی با خرید طلا

وی افزوده است که علاوه براین کشورهایی که سال های قبل خرید طلا نداشته اند نیز به بازار بازگشته اند که کشورهای اروپایی از قبیل مجارستان و صربستان را شامل می شود و این روند نشان دهنده تغییر در الگوی جهانی تقاضای طلاست که قبلاً فقط مختص روسیه و چین بوده است.

فیک معتقد است که نتیجه این تحولات باعث خواهد شد که سیستم پولی بین المللی به سمت یک سیستم چند ارزی و منطقه ای شدن ذخایر ارزی حرکت کند که هر دوی این تغییرات دلار را تضعیف خواهد کرد و طلا می تواند در این دورانِ گذار نقش محافظت کننده را ایفا کند.

تحریم های آمریکا عامل حرکت کشورها به سمت استفاده از ارزهای ملی

در همین زمینه رونالد پیتر استوفرل نیز گفته است که افزایش جهانی تقاضا برای طلا دلیلی جز دلار زدایی ندارد و به نظر می رسد که بسیاری از کشورها اساساً در حال کنار گذاشتن دلار هستند تا عدم اطمینان های ناشی از این ارز را به حداقل برسانند.

به گفته استوفرل تعرفه ها و تحریم های آمریکا موجب شده است که برخی از کشورها به دلار پشت کنند و به سمت استفاده از ارزهای ملی خود در تجارت دوجانبه حرکت کنند.

منبع: اسپوتنیک yon.ir/liVhG

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.