۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۹۵۳ ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

چین و کره جنوبی به منظور تسهیل معاملات تجاری میان بازرگانان خود اقدام به انعقاد پیمان پولی جهت استفاده از ارزهای ملی در تجارت میان خود نموده‌اند. در راستای تسهیل هرچه بیشتر این شیوه از معاملات و کاهش وابستگی به دلار آمریکا، کشور چین اقدام به راه اندازی بانک پایاپای یوآنی در کره‌جنوبی نموده است تا عملیاتی یوآن و وون میان دو کشور با اتصال بانک های کره‌ای به سیستم پرداخت ملی چین به صورت مستقیم انجام شود.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک مرکزی چین و کره جنوبی در راستای افزایش همکاری های ارزی دوجانبه بعد از وقوع بحران مالی سال ۲۰۰۸ اقدام به انعقاد پیمان پولی دوجانبه میان خود نموده اند. هدف این دو کشور توسعه استفاده از ارزهای ملی در معاملات میان خود بوده است تا وابستگی به دلار آمریکا را کاهش دهند و خود را از آثار بحران های احتمالی آتی حفظ کنند.

آغاز همکاری های ارزی دوجانبه میان چین و کره با انعقاد پیمان پولی

دو کشور در طی سال های مختلف که پیمان پولی میان خود منعقد نموده اند، چندین بار این پیمان میان خود را اصلاح و تمدید نموده اند تا نقش یوآن و وون در تجارت دوجانبه میان خود را هر چه بیشتر توسعه دهند. در ابتدای آغاز همکاری های ارزی دوجانبه میان کره جنوبی و چین، هدف استفاده از ارزهای ملی، مقابله با ریسک های نوسانات ارزی و کمبود نقدینگی بوده است.

اما با گذشت زمان هدف ایجاد یک سازوکار معاملاتی مبتنی بر ارزهای ملی نقش پر رنگتری به خود اختصاص داده است. دو کشور مصمم به کاهش استفاده از دلار در معاملات دوجانبه میان خود هستند و برای نیل به این هدف زیرساخت ها بانکی و سازوکارهای لازم را در همکاری با یکدیگر عملیاتی کرده اند.

«بانک پایاپای یوآنی» مسیر معاملات مستقیم و غیردلاری چین و کره‌جنوبی

بدین ترتیب بانک مرکزی چین، شعبه یکی از بانک های چینی مستقر در کره را به عنوان بانک پایاپای یوآنی جهت معامله مستقیم میان وون و یوآن تعیین کرده است. این اقدام قابلیت تبدیل مستقیم میان یوآن به وون کره را فراهم می کند. از اهداف اصلی این اقدام کاهش هزینه های معاملاتی و ریسک های ناشی از نوسانات ارز خارجی است.

تا قبل از راه اندازی این بانک پایاپای یوآنی در کره جنوبی، مؤسسات مالی و شرکت های مستقر در کره جهت انجام معاملات یوآنی باید وون را تبدیل به دلار آمریکا می کردند و سپس در مراکزی از قبیل هنگ کنگ دلار را تبدیل به یوآن می کردند که این خود عملیات را پیچیده و هزینه های معاملات را افزایش می داد.

اکنون با استفاده از پیمان پولی میان دو کشور و راه اندازی این مرکز پایاپای یوآنی این امکان فراهم شده است که طرفین معاملات را بدون نیاز به دلار انجام دهند. با گذشت زمان و افزایش تقاضای معاملات با ارزهای ملی در تجارت با چین، تعداد ۱۱ بانک کره ای و خارجی مستقر در کره جهت انجام عملیات مالی به وسیله یوآن و وون افزوده شده اند و یک کانال معاملاتی مستقیم میان دو کشور جهت تسهیل تجارت دوجانبه ایجاد شده است.

به این ترتیب اکنون عملیات یوآن-وون میان تجار کره جنوبی و چینی به شکل ساده شده ای قابل انجام است؛ یک بانک کره ای با بانک پایاپای یوآنی ارتباط برقرار می کند و بدین ترتیب این امکان را پیدا می کند که برای انجام تراکنش یوآنی خود مستقیماً به سیستم پرداخت ملی چین دسترسی داشته باشد.

راه اندازی بانک های پایاپای یوآنی، ابتکار چین جهت ایجاد نظام پرداخت موازی دلار

چین به منظور استفاده از یوآن در تجارت با کشورها، ابتکارت متعددی را در پیش گرفته است. یک ابتکار اساسی این کشور، راه اندازی مراکز تسویه یوآنی در نقاط مهم جهان بوده است تا در عین تسهیل استفاده از یوآن در معاملات بین المللی، زمینه های لازم جهت حذف دلار را فراهم کند. این کشور از این طریق موفق شده است یک نظام پرداخت موازی دلار ایجاد کند.

باتوجه به اینکه یوآن تبدیل به دومین ارز اصلی پرداخت های بین المللی در چین و چهارمین ارز مورد استفاده در سراسر جهان شده است، لذا دولت چین بیش از پیش این ضرورت را دریافته است که زیرساخت های لازم برای حمایت از توسعه تجارت و پرداخت با استفاده از یوآن را ایجاد کند. این تجربه نشان می دهد که هر کشوری که به دنبال کاهش وابستگی به سیستم پولی دلاری است، باید زیرساخت های لازم جهت معاملات بین المللی مختص خود را توسعه دهد.

منابع:

چاینادیلی yon.ir/Ez5ln

شینهوا yon.ir/W92e5

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.