۲۷ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۸۶۴ ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹ دسته: انرژی
۰

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان گیلان، از رشد ۱۷.۶۷ درصدی مصرف برق مشترکان صنایع سنگین این شرکت در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶خبر داد. وی با بیان اینکه برق، زیرساخت توسعه پایدار است، افزود: باید تمام تلاش خود را به‌کار بگیریم تا از بابت تأمین برق برای صنایع مشکلی نداشته باشیم و صاحبان صنایع با اطمینان کامل بتوانند در استان گیلان سرمایه‌گذاری کرده تا شاهد رونق سرمایه‌گذاری، رونق تولید و اشتغال جوانان در استان باشیم.

به‌گزارش مسیر اقتصاد، عظیم بلبل‌آبادی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه این شرکت در سال ۹۶ دارای پنج مشترک سنگین شامل شرکت سیمان خزر، مجتمع فولاد گیلان، صنایع سیمان گیلان سبز، مجتمع فولاد خزر و شرکت روکش آریا پویا (پارکو) بود، مجموع مصرف برق این مشترکان در سال ۹۶ را ۶۱۲ هزار و ۳۹۳ مگاوات ساعت اعلام کرد.

رشد ۱۷ درصدی مصرف برق صنایع سنگین در سال ۱۳۹۷

بلبل‌آبادی ادامه داد: در سال ۱۳۹۷ دو مشترک دیگر شامل مجتمع ذوب آهن درفک شمال و فیبر وینا به مشترکان مستقیم شرکت برق منطقه‌ای گیلان افزوده شد درنتیجه مصرف برق صنایع سنگین استان در سال ۹۷ به ۷۲۰ هزار و ۶۰۵ مگاوات ساعت افزایش یافت. به‌عبارتی شاهد رشد ۱۷.۶۷ درصدی مصرف برق مشترکان صنایع سنگین شرکت برق منطقه‌ای گیلان در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ هستیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان تصریح کرد: رشد مصرف برق مشترکان مستقیم شرکت به‌طور حتم نشان‌دهنده رونق تولید بوده و بیانگر این است که شاهد گسترش تولید و توسعه پایدار در استان هستیم.

وی با بیان اینکه برق، زیرساخت توسعه پایدار است، افزود: باید تمام تلاش خود را به‌کار بگیریم تا از بابت تأمین برق برای صنایع مشکلی نداشته باشیم و صاحبان صنایع با اطمینان کامل بتوانند در استان گیلان سرمایه‌گذاری کرده تا شاهد رونق سرمایه‌گذاری، رونق تولید و اشتغال جوانان در استان باشیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان با اشاره به رشد مصرف برق مشترکان مستقیم خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در بخش تاسیسات و تجهیزات صنعت برق باید با شتاب بیشتری انجام گیرد تا بتوانیم پاسخگوی نیاز مصرف مشترکان باشیم.[۱]

تحقق رونق تولید با حمایت از بخش صنعت

رشد مصرف برق در بخش صنعت با افزوده شدن کارگاه‌‌ها و صنایع کوچک و بزرگ، نوید رونق تولید و ایجاد اشتغال در کشور را می‌دهد. افزایش تولید ناخالص داخلی و پیشرفت اقتصادی از مسیر رشد صنایع گوناگون و گسترش تولید داخلی می‌گذرد.

برای تحقق این نگاه لازم است، رویکرد صنعت برق در تامین برق بخش صنعت و کشاورزی و تعیین تعرفه این بخش‌ها، نگاه حمایتی باشد. در بسیاری از کشورهای دنیا برای حمایت از صنایع، تعرفه بخش صنعتی ارزان‌تر از بخش خانگی است. چراکه بخش خانگی را مصرف‌کننده مطلق می‌دانند اما بخش صنعتی به رونق اقتصاد می‌انجامد که خود به گسترش رفاه اجتماعی منجر می‌شود.

به طور مثال طبق گزارش سالانه منتشر شده توسط سازمان تامین برق ایالت کبک کانادا، در سال ۲۰۱۵ تعرفه متوسط برق صنایع بزرگ ۴.۸۱ سنت بوده در حالی که تعرفه برق خانگی ۷.۹۲ سنت بوده است. به این معنا که تعرفه برق خانگی به طور میانگین ۶۴ درصد گران‌تر از تعرفه صنایع بزرگ اعمال شده است[۲].

بنابراین در این کشورها به جای اعمال فشار به تولیدکننده و کارآفرین، بنا را بر کاهش مصرف در بخش خانگی می‌گذارند. البته لازم به ذکر است که در کنار این گونه اقدامات حمایتی، تلاش برای افزایش راندمان صنایع و کاهش تلفات در همه بخش‌ها ضروری است.

پینوشت:

[۱] پاون، کد خبر: ۷۸۷۳۳

[۲] مسیر اقتصاد، کد خبر: ۶۶۳۳۴

انتهای پیام/ نفت وانرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.